Visa inlägg
Old 2007-07-22, 12:09 Citera |   #27
false messiah
Redaktör

Aktiv: Feb 2003
9 656 inlägg
Heualia skrev:
=false messiah;1313403]Varför ha en algoritm över huvud taget, spela själv är väll roligare!?
Ah, jag förstår ni är ensamma och vill ha nån att spela med.
Ett slags autokomp baserat på neuralanät.
Varför ha en sequencer över huvud taget, spela själv är väl roligare?
Varför ha en trummaskin över huvud taget, spela själv är väl roligare?

Det finns precis samma skäl till att använda patternsequencers baserade på annat än vad användaren matar in: de kan skapa nya sätt att göra musik på, de kan komma upp med sånt man själv aldrig skulle göra, de kan vara intressanta rent intellektuellt, osv. Titta tex på Newscool till Reaktor, den använder "game of life" som sequencer. Den går att kontrollera, men tvingar en att jobba i andra banor.

skrev:
Du får nog rikta det tilll mr istället det var han som startade evolutions frågeställningen.
Jag försöker bara förstå vad han menar. Chaos teori och sträng fysik har i
allra högsta grad relevans med var mr försöker uppnå, läs boken så förstår du bättre.
/mr diskuterar evolutionära algoritmer och inte evolution i sig. Det ena hämtar inspiration från det andra, men är inte samma sak. Kaosteori och strängteori har inte särskilt mycket med patternsequencers att göra, det var därför jag tänkte det var bättre att diskutera det i en annan tråd.

skrev:
>En bättre rytm är en rytm som jag tycker mer om.
Det var kryptiskt svar, vad har en rytm med en bättre art att göra?!
+
skrev:
>Nej.
Nej vadå?
Det verkar som om du blandar ihop att din algoritm kan leta och att evolutionen skulle leta.
Det är det här jag menar: du blandar ihop evolution och genetiska algoritmer. Ta och läs länken till Wikipedia ovan. (Genetiska algoritmer är sökalgoritmer, så det är rätt naturligt att de kan användas för att söka. )

/mr skrev:
Gott! Neuronnät är just vad jag tänkt testa som första skott när det gäller att låta datorn trots allt bedöma musiken. Dock, precis som du säger, så borde man kanske kunna få problem med att algoritmen spottar ut nästan samma sak som man gav den. Men vi får se.
Det är här jag tror att valet av kopplingar gör stor skillnad. Ett stort och dumt neuronnätverk kan lära sig rytmerna man stoppar in, men det är ju hopplöst att gå in och ändra på vikter i efterhand (för man vill ju inte att inmatningen ska vara samma sak som man vill få ut). Har man däremot mer musikaliskt relevanta parametrar borde man kunna gå in och ändra i realtid, och ha någon chans att veta ungefär vad man får ut. Dvs mer som ett sätt att få musikalisk kontroll på annat sätt än att det är nätverket som gör musiken.