Hej,
Ursäkta om detta blir ett längre inlägg. Men ämnet är vad ämnet är.
Min datorhistoria sträcker sig tillbaka till Amiga eran. Min första längenhet kom bara snäppet före min första Amiga 500, som bars hem från posten lika stolt som en far sitt första barn.
På den vägen är det. Har fortfarande kvar många av dem men har tyvärr varken tiden eller platsen att använda de fysiska modellerna. Kör i stället Amiga Forever och WinUAE... men jag glider lite i sidled här....
I varje fall så höll jag fast vid mina Amiga datorer bra mycket längre än många andra. Men till sist så blev det ändå ett generationsskifte med hjälp av en företagsdator. Min första windows maskin (Win 98se): IBM Aptiva. P3 850 Mhz med 128 Mb minne. Den varade i 18 månader innan jag byggde om den.
På detta vis fortsatte det. Jag har till och med hunnit avverka ett eget datorkonsultföretag på vägen mot Mac.
Min konvertering till Mac skedde inte över en natt. Utan det handlade mer om en gradvis attitydförändring. Dels från kompisar som hade dessa datorer, men även något mer subtilt. Till att börja med hade jag fört windows XP så långt jag kunde. Jag hade gott om shareware och freeware program och mina installationer var både snygga, snabba och totalt stabila. Men jag kände i ryggmärgen att Windows Vista var en modern version av gamla windows Millenium, som varade ca 30 minuter av min historia. Hade därför ingen som helst avsikt att avsätta XP som gjorde sitt jobb utmärkt och fungerade hur bra som helst. Dock inte utan en avsevärd arbetsinsats visserligen. Men ändå.
Vid det tillfället av en slump fick jag en vit MacBook (Intel c2d 2.2 GHz, 2 GB minne och 250 GB HD) av en god vän i julklapp. Det avgjorde liksom vägvalet. Under 3 månader i årsskiftet 2007-8 så insåg jag vad som saknats alla dessa år sedan mina Amiga datorer. Sen fanns det inte längre någon väg tillbaka. Även om jag behöll mina windowsdatorer (ursnygga små fina Shuttle datorer) så startades de allt mer sällan.
Tack vare vmware Fusion kunde jag i stället flytta in de windowsbehov jag hade i den bärbara, vilket var mycket smidigare. Vilket krutpaket det är!
Under den här tiden var jag arbetslös och hade följdaktligen en begränsad ekonomi. Den bärbara MacBook datorn blev med tiden i praktiken en stationär dator. Som sådan hade den förstås givna nackdelar: liten skärm, för liten hårddisk och kanske inte riktigt stark nog i längden.
Men så ändrade sig fru fortuna och ett jobb dök upp på horisonten. Plötsligt fanns det en inkomst. I det läget hjälpte en annan kompis till att knuffa mig över den mentala kanten (han investerade i en Mac Pro pga. studier) och beslutet togs:
Att investera i en väl tilltagen iMac; den jag har idag. Det blev en 24 tums modell med intel c2d 2.8 GHz CPU, 4 GB minne, 750 Gb HD, GF8800GS gfx samt trådlös mus & tangentbord. Allt som allt typ den näst värsta uppsättningen som gick att få.
25.000 kr (

) kostade hela paketet inklusive UPS enheter (från Komplett.se) för Mac och min NAS server.
Men ack har det varit värt alla slantar.
Känslan när jag packade upp detta monster till dator(skärm) kan endast överträffas av uppackningen av tidigare första Amiga 500. Helt enkelt WOW.
Nu öppnades dörren för mer permanent användning av Fusion och dessutom BootCamp för spel. Tillsammans med dator hade jag även införskaffat ett Elgato USB tv-kort så denna stora vägg med bild även kunde tjänstgöra som TV. Gäller ju att få ut så mycket som det går ur kostnaden.
Det är en fröjd att använda alla bra nyttoprogram och spel till Mac. Jag har redan registrerat en flora av shareware (säkert uppmot 2500 kr) titlar.
Det är sant vad som sägs: Man kan inte sakna något förrän man haft tillgång till DET. Men när man väl fått den tillgången går det sällan att göra de gräddade bullarna ogräddade.
För att göra en lång historia något kortare är jag idag en inbiten Mac fan. Min nya fräscha iMac pryder mitt skrivbord bredvid min tidigare 19" skärm (till Xbox360) och jag myser varje gång jag stöter på saker i MacOsX som helt enkelt fungerar. Inte för att windows XP gjorde mig missnöjd. Inte för att det fungerade dåligt. Nej helt enkelt därför att Mac fungerar (ännu) mycket, mycket bättre.
Mina tre 'S':
SNYGG
STOR
SNABB
I mitt innersta hyser jag en önskan om att Mac och Leopard är i närheten av vad Amiga Workbench hade kunnat bli, om det fått fortsätta utvecklas tillsammans med hårdvaran fram till modern tid. Om inte annat så är Mac så nära man kan komma...
Tack för att ni lyssnade!
Min
Mac sub-portal under uppbyggnad.