SweClockers djupdyker i modern spelutveckling

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.

Mycket har hänt sedan konsoler och pc-marknaden tog sina första stapplande steg under 80-talet fram till idag. Konsolerna fick sin början som specialiserad hårdvara där spelen programmerades direkt mot hårdvaran, och pc-plattformen var under lång tid en spretig plattform med flera omogna utvecklargränssnitt och besvärligt handhavande.

Utvecklingen gick dock snabbt och under 2000-talet utvecklades pc-plattformens mognad rejält, samtidigt som konsolerna utvecklades mot att bli mer pc-lika. Med den senaste generationens konsoler som uppgraderas mitt i livscykeln närmar sig dessutom konsolerna sin pc-motsvarighet än mer, och samtidigt har pc-sidan fått utvecklargränssnitt som får utvecklingen att likna konsolsidan än mer.

Apples tidiga datorer var mycket populära hos spelfantaster under 80-talet, men med företagets svacka som inledde 90-talet fick Mac-plattformen ge vika för pc-plattformen sett till spelfokus. Apple skulle dock komma att slå sig tillbaks som en populär spelplattform, dock i form av den mobila plattformen IOS där utvecklargränssnitt som Metal ser till att hålla plattformen modern.

Detta är några exempel på vad som behandlas i SweClockers genomgång av modern spelutveckling och dess historiska rötter. Om det låter intressant kan du med fördel läsa mer om det här.

Amazon släpper molntjänst i Sverige, näthandeln får vi vänta på lite till. Idas dator har dataproblem och Oneplus släpper specialversion av 6T med Mclaren.

Det är viktigt att välja ett svårt wifi-lösenord om du vill skydda det mot obehöriga, men det går också att välja ett som är svårt att kommunicera.

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Någon svensk lansering av Amazons näthandel blev det inte den här veckan, men däremot bjuder vi på frågesport!

DJ-appen Djay är en av de mer populära på IOS-plattformen, men nu byter appen till en prenumerationsbaserad betalningsmodell. Detta blir allt mer populärt bland dyrare mobilappar.

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.