Spotify sänker ljudnivån

Den sänkta ljudnivån innebär att Spotify nu ligger på samma nivå som Tidal och Youtube, något som hyllas av ljudfantaster.

Bland ljudfantasterna har fenomenet "loudness" länge diskuterats runt allt från musik till reklamfilmer. Loudness kan betyda flera olika saker, men generellt sett syftar det till nivån av ljudstyrka för någon form av ljud. Kanske har du tänkt på att reklamen låter mycket mer än filmen på tv-kanalerna? Det är ett exempel på en högre nivå av loudness.

Strömmande tjänster för musik är ett annat område där loudness diskuterats flitigt, och av de stora tjänsterna har Spotify legat ett par nivåer högre i loudness jämfört med konkurrenterna. LUFS, eller LKFS, är en metod och skala för att mäta ljudstyrka. Enligt ljudfantasterna hos bloggen Production advice har har Spotify legat på -11 LUFS på denna skala de senaste åren, att jämföra med cirka -14 LUFS för konkurrenterna.

Detta har inneburit en skillnad på 2-3 decibel, vilket har tvingat musiker att höja ljudnivån på råmaterialet, och detta innebär i sin tur att ljudupplevelsen blir olika för användaren som går mellan olika tjänster. Enligt Production advice innebär Spotifys sänkning av loudness att det inte spelar någon roll hur användaren höjer eller sänker ljudnivån på sin ljudanläggning, eftersom Spotify nu kommer höja eller sänka ljudstyrkan när den når vissa nivåer.

Production advice skriver att förändringen är en enorm förbättring, och att det nu blir möjligt att ha bra dynamik i ljudet och låta högt samtidigt. För dig som hoppar mellan olika tjänster bör alltså den ljudliga upplevelsen nu alltså vara mer likartad.