Red bygger lyxig Android-telefon med 3D-skärm

Kameratillverkaren Red satsar på en lyxig Android-telefon med inbyggd 3D-skärm och hög prislapp. Leveranser påbörjar första kvartalet nästa år.

Tillverkaren #Red är mest känd för lyxiga kameror i proffsklassen, men är nu också på väg in i mobilbranschen. Med Red Hydrogen är det tänkt att företaget ska locka Android-användare som är på jakt efter kraftfulla enheter med en egen design.

Utöver en första produktbild och uppgifter om att bildskärmen på 5,7 tum kommer att ha en inbyggd 3D-funktion, liknande spelkonsolen Nintendo 3DS, är det ont om specifika detaljer. Enligt Red kommer produkten "innehålla nanoteknologi", men det är i högsta grad osäkert vad som menas med det.

Red Hydrogen kommer också föga förvånande att kunna integrera med företagets kameror, och kunna fungera som en extern monitor och kontrollpanel. Telefonen går att förhandsbeställa redan nu, och erbjuds i två utföranden; titanium och aluminium. Priset är 1 195 respektive 1 595 dollar, vilket motsvarar cirka 10 000 och 14 000 kronor exklusive moms. Leveranser påbörjas dock inte förrän första kvartalet 2018, och ingen information om lansering utanför USA anges.

Skriven av Jakob Nilsson

Med abonnemanget Youtube Premium slipper du reklamen på videotjänsten och hos Youtube Music får du tillgång till bland annat spellistor med musikvideos.

Tack till Cappachino för detta #nyhetstips!

Vår Jakob har tagit semester så självklart passar vi på att störa honom med frågor om vilka prylar och tjänster som han kommer använda mest under ledigheten.

Det finns många som önskar sig en ny modell av den lilla och behändiga Iphone SE, och Ida Blix håller med. I en värld av allt större mobiler behövs något greppvänligt och lagom.

Det må bara midsommar idag och troligen regnar det bara därför – men för att du ska vara redo för resten av sommarens soliga dagar kommer här en repris på hur du enkelt bygger ihop din egen utomhusbiograf.

Den nya appen erbjuder ett snyggt men funktionsmässigt avskalat gränssnitt för den som vill ha sitt podd-lyssnande i snyggt paketerat format.

Den här veckan ställer vi frågor om marknadsföringsfraser eller slogans, både gamla klassiker och mer moderna varianter. Hur många rätt får du?