Disney lämnar Netflix – startar egen tjänst

Walt Disney kommer sluta att visa filmer hos Netflix och istället satsa på en egen strömmande videotjänst.

Med start 2019 kommer Disney att sluta leverera filmer till Netflix och istället satsa på en egen strömmande videotjänst, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Anledningen är att Disney på sikt hoppas öka sina egna intäkter.

Walt Disney Company meddelade sitt beslut tillsammans med en kvartalsrapport i tisdags som bland annat visar att deras sportnätverk ESPN är under press. Också sportkanalen kommer att börja en egen videotjänst under 2018.

Disney-chefen Bob Iger säger att de nya videotjänsterna kommer att ge företaget "mycket större kontroll över vårt öde på en marknad i snabb förändring."

Filmjätten Disney är en av de mest välkända namnen i Netflix-katalogen, och med det nya beslutet kommer filmer som Toy Story 4 och Frozen 2 istället att visas via den egna tjänsten. Företaget har däremot inte bestämt vad som kommer att hända med Marvel-filmer och Star Wars-filmerna efter 2018.

Netflix meddelar att de kommer att fortsätta att göra affärer med Disney globalt och att de exklusiva Marvel-serierna kommer att finnas kvar. I ett uttalande säger de:

"Amerikanska Netflix-användare kommer att ha tillgång till Disney-filmer fram till slutet av 2019, inklusive alla nya filmer som visas på bio fram till slutet av 2018."

Återstår att se vad det här innebär för svenska Netflix, där Disney-utbudet redan idag är ganska skralt. Vi får också vänta och se om den nya Disney-tjänsten blir tillgänglig utanför USA.

Kommentarer
19 svar

Amazon släpper molntjänst i Sverige, näthandeln får vi vänta på lite till. Idas dator har dataproblem och Oneplus släpper specialversion av 6T med Mclaren.

Det är viktigt att välja ett svårt wifi-lösenord om du vill skydda det mot obehöriga, men det går också att välja ett som är svårt att kommunicera.

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Någon svensk lansering av Amazons näthandel blev det inte den här veckan, men däremot bjuder vi på frågesport!

DJ-appen Djay är en av de mer populära på IOS-plattformen, men nu byter appen till en prenumerationsbaserad betalningsmodell. Detta blir allt mer populärt bland dyrare mobilappar.

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.