Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google kontrar Apples AR Kit med AR Core

Precis som Apples ramverk ska Googles mjukvaruplattform AR Core ligga till grund för upplevelser runt förstärkt verklighet på Android-plattformen.

Apple har redan presenterat AR Kit, den egna mjukvaruplattformen för förstärkt verklighet (Augmented Reality, AR), och det är mer eller mindre givet att företagets kommande Iphone-modeller ska utrustas med kameror och sensorer som behövs för AR-upplevelser. Google har också haft en egen plattform för förstärkt verklighet kallad Project Tango, men då plattformens spridning har varit ytterst begränsad satsar Google nu på att erbjuda en billigare och mindre komplicerad lösning vid namn AR Core som ska kunna användas i alla Android-produkter på marknaden.

Project Tango är Googles tidigare ramverk för förstärkt verklighet och kräver specialiserad hårdvara för att göra AR-upplevelsen möjlig. Hårdvaran och telefonens sensorer kan läsa av omgivningen runt användaren och även mäta djup och läsa av ytor i miljön. Men den specialiserade hårdvaran är dyr och komplicerad att integrera i telefoner, och användningen av Tango-plattformen har därför varit begränsad till telefonerna Lenovo Phab 2 Pro och Asus Zenfone AR.

Den nya plattformen AR Core ska bli lösningen på detta. Rent funktionsmässigt erbjuder den samma typ av funktioner som Tango, med skillnaden att AR Core inte kräver någon specialiserad hårdvara. Istället används kameror och sensorer som telefonerna redan är utrustade med. Telefonens kamera används för att läsa av omgivningen vilket används till att bedöma ljusnivåer och identifiera "visuellt distinkta objekt", exempelvis möbler. Den visuella informationen från kameran jämförs sedan med information från sensorerna för att avgöra avståndet mellan kameran, och därmed användaren, och objektet i miljön.

Kameran och sensorerna kan även läsa av miljön och identifiera nyckelpunkter för att registrera sammanhållande ytor som golv och väggar, vilket ska kunna användas till att applicera grafik eller grafiska objekt ovanpå dessa ytor. Informationen om miljöernas ljussättning används dessutom till att applicera samma ljussättning på de grafiska objekten, vilket ska få dem att se mer "realistiska" ut ovanpå den faktiska miljön runtomkring dig. Det ska även gå att koppla ett grafiskt objekt till ett objekt i den verkliga miljön, vilket är användbart när ett grafiskt objekt ska länkas till rörliga objekt i den verkliga miljön.

Google AR Core finns än så länge bara tillgängligt i en utvecklarversion som utvecklare kan ladda ner för att förbereda sig inför plattformens lansering. I skrivande stund är tre Android-telefoner kompatibla med utvecklarversionen – Google Pixel, Google Pixel XL och Samsung Galaxy S8. Google har inte meddelat någon förväntad lanseringsperiod för AR Core-plattformen, och dokumentationens formuleringar antyder att den fortfarande är i ett tidigt skede. Vi ska nog med andra ord inte förvänta oss AR Core-kompatibla telefoner förrän 2018.

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.