Swish används för att trakassera folk

P3 Nyheter Granskar har nyligen gjort ett reportage om hur betaltjänsten Swish används för att trakassera folk, så kallad stalking.

När en före detta partner börjar höra av sig ofta går det att blockera numret så personen inte kan sms:a eller ringa. Det går också att blockera denne från sociala medier och inte godkänna förfrågningar från fejkkonton som personen skapar för att få kontakt. Nu har podden P3 Nyheter Granskar uppmärksammat en ny metod som verkar bli vanligare, nämligen att skicka betalningar med betaltjänsten Swish för att på så vis kunna skicka meddelanden.

Det finns ingen funktion för att blockera personer på Swish utan att händelsen polisanmäls och att den drabbade kontaktar sin bank. I podden berättar två tjejer hur de trakasserats genom Swish.

– Till sist så tröttnade jag helt ärligt. Så till sist bytte jag nummer och bankuppgifter och gav bara numret till väldigt få människor, säger en av dem i podden.

Cassandra, som egentligen inte heter så, blockerade sin före dettas nummer och tog bort honom från sociala medier efter att de gjort slut. Trots detta fortsatte han att höra av sig i två år efter att de gjort slut, via Swish. Han kunde skicka uppemot tre meddelanden om dagen och skickade ungefär två kronor i taget.

En annan tjej som kallas Nicole i reportaget blev kontaktad av en kille som hon argumenterat med i en Facebook-grupp. Efter att hon blockerat honom och flera fejkkonton han skapade testade han till slut att skicka meddelanden via Swish.

– Så till sist när han verkligen tappade hoppet överallt, då var det Swish. Första gången så var det typ ”jag saknar dig” och så swishade han typ 2 spänn, säger Nicole i podden.

Ett ouppmärksammat problem hos banker

Betaltjänsten Swish ägs av företaget Getswish AB som skapades av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna. Få av bankerna som P3 Nyheter Granskar har pratat med känner till problemet. Nordea är den enda banken som har haft kunder som har hört av sig.

Enligt Janina Pfalzer, Nordeas pressekreterare går det inte själv att blockera personer men banken kan hjälpa till att stänga av användaren om händelsen har polisanmälts. Pfalzer kan inte svara på om det kommer bli ändring på detta i en framtida uppdatering.

– Det har ju fungerat så som vi gör. Vad som kommer att hända i framtiden kan jag tyvärr inte spekulera i, det pågår självfallet en utveckling hela tiden, men vi är väldigt nöjda med det sättet som vi har valt att lösa det hela på, säger hon i podden.

Än så länge har P3 Nyheter Granskar sett ett 20-tal som varit utsatta för detta men David Lindahl som är reporter i podden misstänker att det är många fler som är drabbade.

Polisanmäl och hör av dig till din bank

Om du upplevt något liknande eller känner någon som drabbats, polisanmäl händelsen genom att ringa 114 14 eller besök närmaste polisstation.
Hör sedan av dig till din bank för att få hjälp med att få personen avstängd.

Kommentarer
9 svar

Huawei lyckas inte imponera med sin surfplatta Mediapad M5, trots hyfsade funktioner och prestanda. Upplevelsen är för oputsad och priset högre än konkurrenten Ipad.

Här kommer ett finfint litet tips på hur du kan ta bättre bilder med Apples inbygga kamera-app i IOS. Med några enkla tryck kan du ställa in fokus och exponering själv innan du tar bilden – vi visar dig hur.

Med abonnemanget Youtube Premium slipper du reklamen på videotjänsten och hos Youtube Music får du tillgång till bland annat spellistor med musikvideos.

Tack till Cappachino för detta #nyhetstips!

Apple, Google och Amazon... alla vill göra högtalaren till ditt smarta hem. Men Sonos ligger bra till, tack vare snygga produkter som låter bra och funkar tillsammans med annat. Räcker det för att bli vinnaren?

Dags för nytt avsnitt av podden. Det här avsnittet handlar om Sonos, Homepod och Google Home, om Lightning-kontakten och om mobilsurfandet som vara ökar och ökar.

Idag inleds fotbolls-VM med en match mellan värdlandet Ryssland och Saudiarabien. För Iphone-användare finns Siri här för att svara på frågor.