Swish används för att trakassera folk

P3 Nyheter Granskar har nyligen gjort ett reportage om hur betaltjänsten Swish används för att trakassera folk, så kallad stalking.

När en före detta partner börjar höra av sig ofta går det att blockera numret så personen inte kan sms:a eller ringa. Det går också att blockera denne från sociala medier och inte godkänna förfrågningar från fejkkonton som personen skapar för att få kontakt. Nu har podden P3 Nyheter Granskar uppmärksammat en ny metod som verkar bli vanligare, nämligen att skicka betalningar med betaltjänsten Swish för att på så vis kunna skicka meddelanden.

Det finns ingen funktion för att blockera personer på Swish utan att händelsen polisanmäls och att den drabbade kontaktar sin bank. I podden berättar två tjejer hur de trakasserats genom Swish.

– Till sist så tröttnade jag helt ärligt. Så till sist bytte jag nummer och bankuppgifter och gav bara numret till väldigt få människor, säger en av dem i podden.

Cassandra, som egentligen inte heter så, blockerade sin före dettas nummer och tog bort honom från sociala medier efter att de gjort slut. Trots detta fortsatte han att höra av sig i två år efter att de gjort slut, via Swish. Han kunde skicka uppemot tre meddelanden om dagen och skickade ungefär två kronor i taget.

En annan tjej som kallas Nicole i reportaget blev kontaktad av en kille som hon argumenterat med i en Facebook-grupp. Efter att hon blockerat honom och flera fejkkonton han skapade testade han till slut att skicka meddelanden via Swish.

– Så till sist när han verkligen tappade hoppet överallt, då var det Swish. Första gången så var det typ ”jag saknar dig” och så swishade han typ 2 spänn, säger Nicole i podden.

Ett ouppmärksammat problem hos banker

Betaltjänsten Swish ägs av företaget Getswish AB som skapades av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna. Få av bankerna som P3 Nyheter Granskar har pratat med känner till problemet. Nordea är den enda banken som har haft kunder som har hört av sig.

Enligt Janina Pfalzer, Nordeas pressekreterare går det inte själv att blockera personer men banken kan hjälpa till att stänga av användaren om händelsen har polisanmälts. Pfalzer kan inte svara på om det kommer bli ändring på detta i en framtida uppdatering.

– Det har ju fungerat så som vi gör. Vad som kommer att hända i framtiden kan jag tyvärr inte spekulera i, det pågår självfallet en utveckling hela tiden, men vi är väldigt nöjda med det sättet som vi har valt att lösa det hela på, säger hon i podden.

Än så länge har P3 Nyheter Granskar sett ett 20-tal som varit utsatta för detta men David Lindahl som är reporter i podden misstänker att det är många fler som är drabbade.

Polisanmäl och hör av dig till din bank

Om du upplevt något liknande eller känner någon som drabbats, polisanmäl händelsen genom att ringa 114 14 eller besök närmaste polisstation.
Hör sedan av dig till din bank för att få hjälp med att få personen avstängd.

Kommentarer
9 svar

Amanda fortsätter sitt musikäventyr och denna gång dyker hon ner i havet som är Bluetooth, Airplay och Spotify Connect, och passar på att gå igenom vilken högtalare som passar till vad.

Denna vecka kollar vi hur bra koll du egentligen har på musiktjänster. In och testa dina kunskaper!

Enligt ett läckt dokument ser Nokia ingen framtid för företagets hälsoprodukter under namnet Nokia Health (tidigare Withings).

Kontanter är ute och plastkorten tappar snabbt sin charm med alla mobila betallösningar som kommer. Ida satte sig ned med Mastercard för att prata om utvecklingen.

Swype var länge ett populärt tangentbordsalterantiv för Android, och hittade också in i App Store, men nu meddelar utvecklarna att det inte kommer några fler uppdateringar.

Googles systerbolag Verily har tagit fram en artificiell intelligens som kan identifiera om en patient kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera patientens ögonbotten.