Krönika: Sony slösar bort sin potential

UPPDATERAD. Sony går som tåget och går med rejäl vinst, med undantag för mobildivisionen. Det är ett monumentalt slöseri med resurser som fått fortgå allt för länge.

Sony Corporation gick nyligen ut med resultatet för det gångna räkenskapsåret, och på det stora hela såg det riktigt bra ut. Speldivisionen Playstation rapporterade fenomenala siffror där spelkonsolen Playstation 4 har sålt i imponerande 67,5 miljoner exemplar, men även andra delar av organisationen som systemkameror har sålt riktigt bra. Det svarta fåret i familjen har återigen varit mobildivisionen som ständigt visar röda siffror, och detta är både ett självförvållat tillstånd och en svårhanterlig realitet på dagens mobilmarknad.

Det självförvållade i Sonys situation är att företaget år efter år fortsatt att använda samma designspråk och förvillande likartade produktnamn för de olika telefonfamiljerna. Xperia Z som lanserades 2013 inledde en trend med produktnamn och design som i olika deriverade varianter används än idag. Xperia Z blev sedan Xperia ZL, och sedan ZR, Z Ultra, Z1, ZL2, Z2 – ja så fortsätter det. Utöver att namnen är snarlika är designerna detsamma, vilket sannolikt gjort det svårt för konsumenten att kunna särskilja en nylanserad telefon från den som släpptes för ett år sedan.

Detta är tråkigt då Sonys telefoner ofta erbjudit bra funktioner och egenskaper – de var exempelvis länge ensamma om att erbjuda vatten- och dammtåliga flaggskeppstelefoner, och de är även ensamma om att klämma in flaggskeppshårdvara i kompakta telefonmodeller i form av Xperia Compact-familjen. Xperia Z-telefonerna har dock inte varit utan fel, och ofta har dessa brister varit just sådana som borde tillhöra företagets styrkor. Kameradelen i Xperia Z och Z1 resulterade exempelvis i urusla fotografier, trots att Sonys bildsensorer användes i majoriteten av konkurrenternas telefoner som kunde utnyttja sensorerna betydligt bättre. Sony har en stor tv-division, men Xperia Z-familjens skärmar har aldrig tillhört marknadens bästa.

Sony har under åren själva erkänt att de olika divisionerna inte har delat expertis riktigt så effektivt som de skulle kunnat, och telefonernas egenskaper har blivit bättre på senare år, men faktum kvarstår att kameradelen i telefonerna fortfarande inte tillhör marknadens bästa. Mjukvaruingenjörerna som jobbar i Sonys division för system- och kompaktkameror kanske inte samarbetar med kollegorna i telefondivisionen, och de som faktiskt jobbar i telefondivisionen kanske inte är riktigt lika vassa som Googles, Samsungs och Apples mjukvaruingenjörer. Och varför blir tillbehörsmakaren Razer först ut på marknaden med en rejäl speltelefon när Sony sitter på Playstation-varumärket? Visst, de gjorde ett försök att förena Xperia-telefonerna med Playstation för några år sedan, men det gick inte särskilt bra.

Allt detta är beslut som Sony själva kan påverka, och sent omsider verkar jätten till slut vakna då företaget gått ut med att nästa flaggskeppstelefon ska få en ny design som skiljer sig från det tidigare stilspråket. Förhoppningsvis väljer de då även att se över namngivningen något. Den aspekt i Sonys bekymmer som företaget inte kan styra över är konsumenternas medvetenhet om andra telefoner som inte heter Iphone eller Samsung Galaxy. Stora etablerade mobilaktörer som LG, HTC och Huawei har svårt att tävla med de två drakarna trots att de har betydligt mer populära telefoner i sina produktutbud, och då har man som Sony helt enkelt inte råd att dras med den sortens brister som Sony fortsätter att envisas med.

För Sonys del behöver den utlovade nya designen verkligen träffa rätt. För Sony fortsätter ändå att släppa intressanta och bra funktioner i telefoner som är så anonyma att få faktiskt testar på de unika egenskaper de besitter. Med Xperia XZ Premium introducerades slow motion-videoinspelning i 960 fps, vilket ingen annan konkurrent erbjuder, och med XZ1-familjen introduceras möjligheten att scanna in objekt i 3d och sedan skrivas ut, något som faktiskt fungerar imponerande bra. Det här skulle säkert uppskattas av många, om de över huvud taget kände till eller testat på funktionerna det vill säga.

Jag hoppas att Sony lyckas få till en bra vitamininjektion i mobilverksamheten snart. Fler bra konkurrenter och alternativ är bra oavsett vilken bransch det handlar om, och det vore förbenat synd om inte Sony kan utnyttja de många kompetenserna företaget sitter på. Med Playstation 4 lyckades de vända på skeppet och leverera precis vad spelarna och utvecklarna ville ha. Mobilmarknaden är en svårare nöt att knäcka, men om Sony kan skapa en identitet och stilspråk för telefonprodukterna ger de sig själva åtminstone en chans att sticka ut och bli så framgångsrika som de har potential för att vara.

Uppdaterade tankar efter MWC 2018

Alldeles nyss har mina kollegor Ida och Amanda tittat på Sony Xperia XZ2 och XZ2 Compact nere i Barcelona under Mobile World Congress 2018. Som rykten påstått har telefonerna fått en ny design, men det är ingen revolutionerande skillnad att prata om tyvärr. En mer rundad baksida och något mindre skärmkanter är helt klart en förbättring, men inte riktigt det radikala steget framåt jag hade hoppats på.

För någon som ägt en tidigare Xperia-telefon är säkert skillnaden i formspråk påtagligt vid första anblick, men samtidigt tycker jag inte att det sticker ut jämfört med andra Android-telefoner på marknaden. Den rundade designen på baksidan ser ut som dussintalet andra telefoner jag sett på andra mobilmässor under åren, och jag har helt enkelt svårt att se att den allmänna publiken ska få upp ögonen för Sony i och med denna nya design.

Som jag varit inne på tidigare är detta trist, för Sony har en hel del bra och intressanta funktioner i sina telefoner som förtjänar att uppmärksammas. I fjol presenterades Xperia XZ1 med super slow motion-teknik där video spelades in i 960 fps och upplösningen 720p. Med Xperia XZ2 ökar Sony detta till 1080p, och slår därmed Samsung på fingrarna som håller sig till 720p med 960 fps-inspelningen i Galaxy S9-telefonerna. Sony har ett övertag, men tyvärr tror jag inte att det kommer visa sig i försäljningsstatistiken.

Samsungs igenkänningsfaktor är dels betydligt större, men deras hårdvarudesign sticker också ut mycket mer och ligger mer i framkant än Sonys dito. Men någonstans hoppas jag ändå att den grund Sony lägger med Xperia XZ2 är startpunkten för en återgång till bättre försäljning och relevans på Android-marknaden. De erbjuder bra teknik och lyckas de bara stöpa den i ett attraktivt paket är de en aktör alla Android-spekulanter bör ta med i beräkningarna vid telefonköp.

Kommentarer
18 svar

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.

Med IOS 12 har Apple gjort det möjligt att se vädret på låsskärmen när du vaknar. Så här får du igång funktionen.

Ingen näthandel ännu, men däremot molntjänster. Amazon Web Services öppnar sin verksamhet i Sverige idag.

Bilder på en Iphone XS-version av Apples puckelryggiga batterifodral har dykt upp på nätet, och produkten kan rentav dyka upp innan jul.

Längtar du efter en portabel och vattentålig högtalare med inbyggt smart röstassistent, då är det förmodligen JBL Link 20 du behöver.

Specialversionen av Oneplus 6T får ett Mclaren-inspirerat utseende, 10 gigabyte primärminne och extra snabb snabbladdning. 99 närvarar vid lanseringseventet utanför London.