Tyskland lagstiftar om hatpropaganda på internet

Företag verksamma i Tyskland får numera anstränga sig extra för att hantera inlägg som klassas som hatpropaganda, eller betala dryga böter.

Tyskland tillämpar sedan årsskiftet en kontroversiell lag där företag som Facebook och Twitter kan tvingas böta om de inte tar bort inlägg som klassas som hatpropaganda. Lagen trädde egentligen i kraft redan i oktober, men företagen fick några månader på sig att förbereda sig. Exempelvis sägs tyska Facebook ha anställt ett hundratal personer vars arbetsuppgift blir att hantera anmälda inlägg.

Lagen dikterar att det ska finnas en effektiv och transparent procedur för att hantera anmälningar om hatpropaganda. Ärenden ska kunna hanteras inom ett dygn, för mer komplicerade fall tillåts dock upp till en vecka. Konsekvensen av att inte följa lagen är dryga böter, upp till 50 miljoner euro, eller omkring 490 miljoner kronor.

Kritiken mot lagen handlar huvudsakligen om att yttrandefriheten på nätet hotas och att en orimligt stor börda placeras på företagen att avgöra vad som är lagligt eller ej. Politikerna menar å andra sidan att lagen är helt nödvändig för att hantera den ökande mängden rasistiska och terroruppmanande inlägg som förekommer på sociala medier.

Det återstår att se om trenden smittar av sig på andra länder i Europa och övriga världen.

Vad tycker du? Behöver vi en lag mot hatpropaganda även i Sverige?

Skriven av Carl Halldin
Kommentarer
1 svar

Amazon släpper molntjänst i Sverige, näthandeln får vi vänta på lite till. Idas dator har dataproblem och Oneplus släpper specialversion av 6T med Mclaren.

Det är viktigt att välja ett svårt wifi-lösenord om du vill skydda det mot obehöriga, men det går också att välja ett som är svårt att kommunicera.

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Någon svensk lansering av Amazons näthandel blev det inte den här veckan, men däremot bjuder vi på frågesport!

DJ-appen Djay är en av de mer populära på IOS-plattformen, men nu byter appen till en prenumerationsbaserad betalningsmodell. Detta blir allt mer populärt bland dyrare mobilappar.

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.