Bonnier satsar på videodokumentärer

Mediamogulen Bonnier har lanserat en strömmande videotjänst som inriktar sig på dokumentärer.

Bonnier är minst sagt en jätte på den svenska kulturmarknaden, förutom att vara ett förlag äger de SF, Pocketshop, Resumé, TV4, Dagens Nyheter, Expressen, KIT, Bookbeat med mera. Ja, listan kan göras lång men Bonnier har nyligen lagt till ytterligare en sträng på sin lyra. Numera distribuerar även företaget dokumentärfilmer genom den strömmande videotjänsten Docma.

De utvalda dokumentärfilmerna inriktar sig främst på ämnen som historia och vetenskap och enligt Docma själva ställer de hårda krav på kvalitet och aktualitet. De skriver följande på sin sajt:

"Vårt mål är att reta och tillfredsställa din nyfikenhet – filmmässigt med kvalitetsdokumentärer, men också med hjälp av det ackompanjerade universumet av artiklar från Illustrerad Vetenskap och Världens Historia, som kan ge dig svar på alla dina frågor."

Chefen för digitala produkter på Bonnier Publications, Jakob Meng säger i ett pressmeddelande:

– Det finns stort intresse för historia och vetenskap. Före Docma var mediautbudet av tjänster främst inriktat på underhållning och till den breda publiken. Docma är både djupgående, underhållande och pedagogiskt för dem som vill bli smartare.

Tjänsten är något billigare prissatt än konkurrenter som Netflix och HBO, endast 59 kronor i månaden, men detta beror antagligen på att utbudet är betydligt mer begränsat. Till en början kan man dock få tjänsten kraftigt rabatterade om man svarar rätt på deras kunskapstest.

Källa: Docma.nu | Docmas kunskapstest