Youtube testar greenscreen via AI

Videotjänsten testar för tillfället en funktion som använder AI för att byta ut bakgrunden i videon utan att en greenscreen ska behöva användas.

Att använda sig av artificiell intelligens, eller AI som det populärt förkortas, är sannerligen i ropet just nu och begreppet används i marknadsföringssyften överallt i tekniksektorn. Youtube är ett av företagen som nyttjar AI-teknik, och ett användningsområde där det nyttas är att ersätta så kallad green screen-teknik.

Greenscreen syftar på tekniken där en bakgrund i en solid färg, exempelvis grön eller blå, används för att ersätta bakgrunden med något helt annat. Den solida färgen kan bytas ut mot en solig badstrand trots att du står hemma i datorrummet, eller så byts färgen ut mot en videosekvens du vill ha uppspelad bakom dig.

Tekniken har både sina fördelar och nackdelar, där en av nackdelarna är att den är känslig för att objekten i förgrunden kan blandas ihop med bakgrunden om de delar samma färg som greenscreen-färgen. Om du exempelvis har en tröja med blå krage och den solida bakgrundsfärgen är en liknande blå färg kan din krage flyta ihop med bakgrunden.

Youtube testar just nu en teknik där artificiell intelligens ska användas för att analysera var gränserna för förgrundsobjektet går och automatiskt placera detta framför bakgrunden. De har släppt testmaterial som visar hur det fungerar, och på det stora hela ser det ut att fungera bra.

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.

Helt felfritt är det som synligt inte. Det finns en viss gloria-effekt runt förgrundsobjektets kanter, som i exemplet ovan syns effekten runt hennes hår, men för att vara en teknik under utveckling ser det lovande ut och det dras alltså inte med färg-problematiken som greenscreen-tekniker dras med. Som användare skulle du dessutom slippa bekymmer med att sätta upp en bakgrund i en viss färg.

Det här är inte Googles första ansats till bildbehandling via artificiell intelligens. Med företagets senaste mobiltelefoner i Pixel 2-familjen används AI för att bland annat ta bilder i porträttläge trots att telefonerna endast använder en kameramodul, där AI används för att avgöra vad som finns i bagrunden och vad som tillhör förgrunden. Det här lär inte vara sista gången företaget använder AI för bild eller video.

Tekniken är som tidigare nämnt i experimentellt stadie och det är en ytterst begränsad betaversion som dessutom är begränsad till en viss grupp Youtube-kreatörer. Dessa måste dessutom vara en del av Youtubes testprogram för ett nytt presentationsformat som försöker efterlikna "stories"-formaten hos Snapchat och Instagram.

Oklart när vi vanliga dödliga kan få kasta den gröna segelduken i soptunnan och förlita oss på AI i videoproduktionen alltså, men förhoppningsvis når den oss i en inte allt för avlägsen framtid.

Källa: Google Research

Amazon släpper molntjänst i Sverige, näthandeln får vi vänta på lite till. Idas dator har dataproblem och Oneplus släpper specialversion av 6T med Mclaren.

Det är viktigt att välja ett svårt wifi-lösenord om du vill skydda det mot obehöriga, men det går också att välja ett som är svårt att kommunicera.

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Någon svensk lansering av Amazons näthandel blev det inte den här veckan, men däremot bjuder vi på frågesport!

DJ-appen Djay är en av de mer populära på IOS-plattformen, men nu byter appen till en prenumerationsbaserad betalningsmodell. Detta blir allt mer populärt bland dyrare mobilappar.

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.