Youtube Music får mig att lämna Spotify

Jag har varit Spotify trogen sedan 2008, men en så enkel sak som att jag slipper reklam på Youtube kan faktiskt vara nog för att jag ska överge min gamla musikpartner.

Jag minns när jag först hörde talas om Spotify, och sedan fick möjlighet att testa på tjänstens gratisabonnemang. Att ha fri tillgång till musik över internet var en häftig och smidig nymodighet, och det dröjde inte länge förrän jag helt slutat lyssna på mitt digitala musikbibliotek på datorn.

Jag använde gratisabonnemanget ganska länge innan jag till slut bestämde mig för att reklam var irriterande och artisterna faktiskt förtjänade intäkter. Under årtiondet som passerat sedan dess har jag testat på konkurrenterna. Google Play Music provade jag i ett tidigt skede men den tjänsten hade då av grava problem med missljud i uppspelningen, och den övergavs utan pardon efter testperiodens slut.

Jag testade även Apple Musics gratismånader när den tjänsten släpptes och blev inte heller nöjd med den. Visst, Android-klienten var inte lika finslipad som dess IOS-kusin, men jag tyckte överlag inte att Apple Music var lika trevlig att använda som Spotify. Eftersom jag också hoppar mellan olika mobiler i jobbet är det viktigt med en app som är lika bra på samtliga plattformar.

Reklamen på Youtube har bara blivit värre de senaste åren Men det finns en sak som har börjat irritera mig mer och mer de senaste åren. Reklamen på Youtube har bara blivit värre de senaste åren. Reklamrutor som dyker upp ovanför videon, reklam innan och under klippen som ibland kräver att jag klickar för att skippa och ibland tvingar mig att invänta en infernaliskt irriterande nedräkning.

Jag stör mig säkert orimligt mycket på det här, men att titta på teknik- och tv-spelsrelaterade Youtube-klipp är en stor del av mitt dagliga "tv-tittande" och jag svär lite för mig själv varje gång jag ska hantera reklamen på någon av de femtioelva interaktionsmetoderna som efterfrågas.

Reklamfritt Youtube är drömmen

Nyheten om att Google framöver ska erbjuda ett kombinerat abonnemang där man får reklamfritt Youtube-abonnemang och den nya musiktjänsten Youtube Music för 12 dollar i månaden låter lite som min digitala videohimmel. Det tidigare betalabonnemanget Youtube Red ska nämligen döpas om till Youtube Premium, där också Youtube Music ingår, som logiskt nog kombinerar strömmande musik med musikvideos. Att Google precis som Netflix har satsat på att göra egenproducerade tv-serier som till exempel Cobra Kai gör tjänsten ännu mer lockande.

Jag gillar fortfarande inte Google Play Music lika mycket som Spotify, men tjänsten lider inte av de där uppspelningsproblemen längre och att slippa Youtube-reklamen är tillräckligt för att jag ska tolerera bristerna i en musiktjänst som ändå inte är dålig.

Väl spelat Google, er musiktjänst hade inte värvat mig utan Youtube-kopplingen. Jag hoppas nu bara att den kombinerade abonnemangsformen inte dröjer för länge att nå Sverige. Nu ska jag sluta skriva och sparka igång mitt Google Play Music-abonnemang igen som en uppvärmning inför mitt sannolika byte.

Kommentarer
44 svar

Samsung har presenterat officiella specifikationer för Galaxy Fold, den vikbara telefonen som inte heller är en välbevarad hemlighet.

Galaxy S10-familjen består av hela tre modeller, och i vanlig ordning har Samsung tagit i från tårna med specifikationerna. Men det visar sig också i prislapparna.

Kvällen är äntligen kommen. Vi är redo för Samsungs första Unpacked-event för 2019 och drar igång försnack och livesändning strax efter klockan 19.

Bilder på vad som påstås är Samsungs nya telefon med vikbar bildskärm har dykt upp på nätet, bara några timmar innan lanseringseventet Unpacked drar igång.

Internet- och kabel-tv-leverantören Com Hem börjar nu erbjuda mobiltelefoni till sina kunder, efter att ha gått samman med Tele2 förra året.

Google har registrerat en ny produkt hos den amerikanska myndigheten FCC, och det verkar vara en ny version av basstationen Google Wifi som står för dörren.