Upplagt för storkrig mellan högtalare

Sonos gör ljudlig entré på börsen, och Apples Homepod beräknas ha sex procent av den amerikanska smarta högtalar-marknaden. Upplagt för strid alltså.

Sedan Apple började sälja den smarta högtalaren Homepod tidigare i år har det cirkulerat diverse rapporter om att den säljer dåligt. Detta har tillskrivits de vanliga skälen som brukar anges för Apple-produkter, så som att den är för dyr eller för begränsad gällande funktion.

Enligt Consumer Intelligence Research har den amerikanska användarbasen för smarta högtalare nu vuxit till 50 miljoner enheter, mestadels bestående av Amazon Echo, Google Home och just Homepod. Apples produkt beräknas ha sålt tre miljoner exemplar hittills, vilket skulle ge dem sex procent av marknaden. Det är knappast dåligt för en produkt som funnits ute i bara några månader, men givetvis långt under ledande Amazon med 70 procent och Google med 24 procent.

Varken Amazon Echo eller Homepod har fått någon officiell lansering i Sverige ännu, och ingen av de tre högtalarna pratar än så länge svenska. Google Home får enligt rykten svenska som språk senare i år, och Homepod lär kunna svenska när den lanseras, eftersom Siri på andra plattformar redan kan språket. Även Amazon ryktas förbereda en stor satsning på Sverige. Vi kan alltså vänta oss att den här produktkategorin kommer att växa kraftigt de närmaste åren.

Sonos ringer in börsen

Högtalartillverkaren Sonos börsnoteras idag på amerikanska Nasdaq, och för att markera tillfället har företaget utvecklat en egen klocka som kommer att användas av börsen även framöver. Klockans ljud har tagits fram av Sonos chef för ljuduppleveleser, Giles Martin.

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.

Sonos räknas inte med i undersökningen om smarta högtalare, men har av allt att döma en försvarlig mängd produkter i amerikanska (och svenska) hem. Senare modeller av Sonos högtalare har inbyggt stöd för Amazon Alexa, och begränsad integration med Siri, så det är rimligt att se Sonos som en spelare i segmentet.

Amazon och Google har kommit längst vad gäller att erbjuda högtalare i olika prisklass och ljudkvalitet, medan Apple typiskt nog för företaget bara erbjuder en modell som ska passa de flesta. Sonos stora styrka ligger framförallt i stöd för flera olika tjänster, inklusive ett stort antal musiktjänster. Det är alltså som upplagt för ett intensivt krig om konsumenternas gunst, och det blir intressant att se hur fronterna ligger om ett år.

Källa: Macrumors | Sonos

Kommentarer
10 svar

De som chockas och upprörs mest av Googles datainsamling är de många användare som aldrig ens reflekterat över att de är företagets användare, och som inte känner till Googles natur.

Simon Risberg föddes med dysmeli, och fick sina ben amputerade vid ett års ålder. I veckans fredagsvideo visar Simon upp sina bioniska ben, som visar att framtiden verkligen har kommit!

Vår medlem Kallgren är köpsugen och har frågor om Sonos Play:1 och Sonos One som han vill använda tillsammans med Alexa. Hjälp från befintliga användare sökes!

Ni ställde frågorna, och vi bjöd in representanter från Sveriges riksdagspartier för att svara. I Geeks valspecial har det nu blivit dags för Socialdemokraterna, som berättar om partiets politik i teknikrelaterade frågor.

Efter uppmärksamheten kring hur Google använder och lagrar användares platshistorik har nu företaget förtydligat sin beskrivning av inställningarna.

I september kommer Apple att visa upp årets nya Iphone-modeller, och enligt det senaste ryktet kommer det finnas stöd för ritdonet Apple Pencil.