Upplagt för storkrig mellan högtalare

Sonos gör ljudlig entré på börsen, och Apples Homepod beräknas ha sex procent av den amerikanska smarta högtalar-marknaden. Upplagt för strid alltså.

Sedan Apple började sälja den smarta högtalaren Homepod tidigare i år har det cirkulerat diverse rapporter om att den säljer dåligt. Detta har tillskrivits de vanliga skälen som brukar anges för Apple-produkter, så som att den är för dyr eller för begränsad gällande funktion.

Enligt Consumer Intelligence Research har den amerikanska användarbasen för smarta högtalare nu vuxit till 50 miljoner enheter, mestadels bestående av Amazon Echo, Google Home och just Homepod. Apples produkt beräknas ha sålt tre miljoner exemplar hittills, vilket skulle ge dem sex procent av marknaden. Det är knappast dåligt för en produkt som funnits ute i bara några månader, men givetvis långt under ledande Amazon med 70 procent och Google med 24 procent.

Varken Amazon Echo eller Homepod har fått någon officiell lansering i Sverige ännu, och ingen av de tre högtalarna pratar än så länge svenska. Google Home får enligt rykten svenska som språk senare i år, och Homepod lär kunna svenska när den lanseras, eftersom Siri på andra plattformar redan kan språket. Även Amazon ryktas förbereda en stor satsning på Sverige. Vi kan alltså vänta oss att den här produktkategorin kommer att växa kraftigt de närmaste åren.

Sonos ringer in börsen

Högtalartillverkaren Sonos börsnoteras idag på amerikanska Nasdaq, och för att markera tillfället har företaget utvecklat en egen klocka som kommer att användas av börsen även framöver. Klockans ljud har tagits fram av Sonos chef för ljuduppleveleser, Giles Martin.

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.

Sonos räknas inte med i undersökningen om smarta högtalare, men har av allt att döma en försvarlig mängd produkter i amerikanska (och svenska) hem. Senare modeller av Sonos högtalare har inbyggt stöd för Amazon Alexa, och begränsad integration med Siri, så det är rimligt att se Sonos som en spelare i segmentet.

Amazon och Google har kommit längst vad gäller att erbjuda högtalare i olika prisklass och ljudkvalitet, medan Apple typiskt nog för företaget bara erbjuder en modell som ska passa de flesta. Sonos stora styrka ligger framförallt i stöd för flera olika tjänster, inklusive ett stort antal musiktjänster. Det är alltså som upplagt för ett intensivt krig om konsumenternas gunst, och det blir intressant att se hur fronterna ligger om ett år.

Källa: Macrumors | Sonos

Kommentarer
10 svar

Det enda man kan vara säker på är att inget varar för evigt och detsamma visar sig nu gälla 99podden. Här kommer det allra sista avsnittet.

Så här tänker sig Apple att företagets produkter och tjänster kan användas på arbetsplatser världen över.

P30 Pro är en riktigt läcker kamera, med inbyggd smart mobiltelefon! 99:s redaktör Jakob Nilsson gör en första fotovända med Huaweis nya flaggskepp.

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Apple gör ett ovanligt drag och sänker priset på en av sina produkter, nämligen den smarta högtalaren Homepod. Tyvärr är Homepod fortfarande inte lanserad i Sverige.

Apple följer upp den nya modellen av Airpods med Powerbeats Pro, en ny variant av de sportiga Beats-hörlurarna.