Uber begränsas i New York

Uber och Lyft har stött på patrull i New York, där staden röstat för att begränsa tjänsterna i staden under ett år.

Många gillar de nya app-baserade taxitjänsterna som Uber och Lyft, och kanske särskilt vid utlandsresor. De nya företagen älskas dock inte av alla; på många platser kritiseras företagen för att slå ut de befintliga taxibolagen.

I New York har stadsrådet nu röstat för att kraftigt begränsa antalet bilar för företag som Uber under 12 månader medan branschen granskas. Vad det innebär är att inga nya fordon får införskaffas under perioden vilket är ett hårt slag mot de expansiva företagen. Undantag har getts bland annat för rullstollsanpassade bilar; något som både Lyft och Uber i dagsläget saknar. I vissa stadsdelar kan också undantag ges om tillgången på taxibilar är låg i området.

Varken Uber eller Lyft är glada över beslutet, och menar att begränsningen kommer att leda till längre väntetider för resenärer och en sämre taxitjänst i staden. Jättestaden New York är en av de mest lukrativa regionerna för dylika tjänster – och det finns redan fyra gånger så många Uber- och Lyft-bilar som det finns klassiska gula taxibilar.

New Yorks stadsråd å sin sida menar att de som förlitar sig på Uber och andra tjänster inte kommer att märka någon skillnad från idag, och att begränsningen är ett viktigt steg mot att reglera skjuts-tjänsterna. Statsrådet Ruben Diaz Sr säger:

– Uber har ungefär 80 000 fordon i staden redan och inga regler. Är Uber en taxi? Vi vet inte ens vad Uber är. Nu vill vi reglera Uber, och det kommer att bli ett taxibolag.

Även i Sverige har Uber rört upp ordentligt på taximarknaden. Uber har som uttalat mål att luckra upp regleringen i branschen, som de menar är för dyr och komplicerad för de som vill använda egna bilar för taxiverksamhet.

På många sätt är Sverige ändå mer välkomnande mot Uber och liknande tjänster än många andra länder. Hösten 2016 gjorde regeringen en utredning som gav grönt ljus för transportbolag med appbaserade lösningar, så länge redovisning för betealning och resor sköts korrekt. Någon begränsning av antalet fordon på svenska gator verkar inte vara aktuell – i dagsläget har Uber cirka 1 500 aktiva förare i Sverige.

Åker du Uber, och vad tycker du om dylika taxitjänster? Eller föredrar du gammal hederlig taxi?

Källa: The Verge | DI Digital