Kvinnor lägger mest pengar i appar

Kvinnor är mer benägna än män att göra köp inuti mobilappar som spel, fastän de också är svårare att locka till en app från första början.

Kvinnor blir en allt viktigare grupp bland appanvändare, visar en ny rapport från Liftoff. De genererar mer pengar för apputvecklare än män, och fler särskilda kampanjer riktade mot den gruppen är därför troligt. Den rådande trenden överlag är att det blir dyrare att skaffa nya användare genom marknadsföring, men däremot är användare som helhet mer värdefulla eftersom de gör mer köp inuti en app.

Det är här kvinnor ger utvecklarna mer intäkter, eftersom kvinnliga användare är 79 procent mer sannolika än män att göra ett köp inuti till exempel ett mobilspel. Rapporten är baserad på data från 350 olika appar som samlats ihop under ett år. Kvinnor gjorde i snitt ett köp inuti en app 16,7 procent av gångerna som de installerat appen.

Rapporten har också mätt hur mycket pengar i snitt som måste läggas på en användare för att installera en app, och för att göra ett köp i appen. Här är kvinnor mer kräsna än män när det gäller att installera appar – i snitt kostar det 0,18 dollar mer (cirka 1,5 kronor) för att en kvinna ska installera den. Däremot är kvinnlig användare alltså en mer lukrativ publik eftersom utdelningen också är bättre.

Dessutom är IOS-användare mer kostsamma att rekrytera för köp i appen än Android-användare, men även här ger IOS-användarna mer utdelning eftersom de tenderar att spendera mer pengar. Android-marknaden växer dock snabbare och runt 1,5 miljoner nya Android-enheter aktiveras varje dag.

Källa: Venturebeat | Liftoff