När Apple blir ett tjänsteföretag ändras allt

När en allt större del av Apples intäkter kommer från tjänster kommer företagets strategi att ändras även runt hårdvara. En del produkter kan rentav bli billiga.

Inget företag jobbar gratis, och om de till synes ger bort någonting utan att det kostar pengar så är det bara för att de tar betalt på något annat sätt.

Apple kan ge bort sina operativsystem och appar som Garageband och Pages, eftersom de därigenom gör det de faktiskt säljer mer åtråvärt, nämligen produkter som Iphone, Mac och Ipad. Google å sin sida kan ge bort tjänster som Gmail och Google Foto gratis, eftersom de därigenom gör det de faktiskt säljer mer åtråvärt, nämligen data till annonsörer.

Men tiderna förändras alltid, och ett företag som lägger alla ägg i en korg är ett sårbart företag, oavsett hur mycket pengar de har på banken. Apples intäkter från hårdvara är beroende av tillväxt; att fler och fler kunder köper sin första Apple-enhet och att gamla kunder uppgraderar till nya. Det är ingen ny trend att Apple drar in mer och mer pengar på tjänster. Det är den kategori som vuxit snabbast de senaste kvartalsrapporterna, och eftersom Iphone nu ser ut att tappa mark (åtminstone tillfälligt) blir lukrativa tjänster ännu viktigare.

Annorlunda strategi

Men att vara ett tjänsteföretag kräver en fundamenalt annorlunda strategi jämfört med att vara ett hårdvaruföretag. Visst har Apple länge haft tjänster, men det har i stort sett alltid varit för att göra hårdvaruprodukterna mer eftersträvansvärda.

De flesta Apple-produkter är ganska högt prissatta, särskilt jämfört med konkurrenternas billigaste alternativ. Apple säljer sina prylar till en mindre målgrupp, men drar istället in hälsosamma marginaler på varje sak. De prioriterar intäkter framför marknadsandelar helt enkelt.

Att så många tv-tillverkare nu får stöd för Airplay 2 är givetvis ingen slump Om nu tjänsterna ska bli en huvudnäring krävs ett annorlunda tänk. För att maximera intäkter från tjänster krävs att de sprids till så många människor som möjligt, även utanför Apples egna plattformar. Här har vägen redan visats genom Apple Music, som nu finns för både Android och Amazon Alexa. Musiktjänsten är alltså inte längre ett sätt att sälja IOS-enheter och Homepod-högtalare, utan något som ska säljas i sig själv. Och att så många tv-tillverkare nu får stöd för Airplay 2 är givetvis ingen slump. Airplay är en trådlös anslutning för att spela upp Apple-innehåll på en annan skärm.

För att erbjuda sina tjänster till så många som möjligt krävs alltså närvaro på andra plattformar, men det är också logiskt att lansera egna produkter till ett lägre pris, eftersom huvudsyftet är att ge människor tillgång till det som verkligen drar in pengar, alltså tjänsterna.

Billigare prylar

Apple kommer nog aldrig bli ett budgetmärke, men allt är relativt och för att ge fler åtkomst till IOS-plattformen med dess möjlighet att köpa tjänster kan vi vänta oss fler produkter i mellansegmentet. För Ipad finns redan en modell som är riktigt prisvärd och kan fungera som en inkörsport för miljontals kunder, och Iphone XR visar hur skickliga Apple faktiskt kan vara på att erbjuda valuta för pengarna genom några få väl valda kompromisser jämfört med super-flaggskeppen.

I ljuset av detta blir rykten om en ny Ipad Mini och en ny Ipod Touch riktigt intressanta. För de som vill handla appar, strömma musik och se på film är det bra med olika skärmstorlekar och prisklasser att välja mellan. Ipod Touch lär få en större bildskärm och ett pris som ligger under även de billigare Iphone-modellerna. Apple kan säkert damma av de gamla "Ipod är en spelmaskin"-annonserna i vår. Kanske får vi också en ny version av Iphone SE?

Men, på vissa områden kan Apple gå ännu längre och faktiskt släppa riktigt billga prylar. Apple TV är idag betydligt dyrare än sina motsvarande konkurrenter, om huvudsyftet är att kika på film och tv. Som appmaskin eller spelkonsol är den kanske mer rimligt prissatt, och det är intressant att produkten verkar säljas till mer eller mindre självkostnadspris (enligt John Gruber i podden The Talk Show).

Kan kosta hundralappar istället för tusenlappar Men om huvudsyftet är att sälja abonnemang för Apple Music och den kommande tv-tjänsten så duger det inte med att bara ha en svart låda för 2 000 kronor. Det har ryktats om att en mindre puck eller sticka är under utveckling, som snarare ska konkurrera med Chromecast. Ur ett perspektiv där det handlar om att få så många som möjligt att betala 99 kronor i månaden kan en sådan produkt göra underverk.

En Apple TV-pryl med nästan inget eget lagringminne och som säljs utan fjärrkontroll skulle kunna kosta hundralappar istället för tusenlappar. Tack vare Apples processorer skulle den ändå kunna vara ett litet kraftpaket, kapabel till 4K-innehåll, Dolby Atmos-ljud och Siri.

Självklart kommer Apple även fortsättningsvis att satsa mycket krut på premium-produkter och super premium-produkter. Men, om de menar allvar med att bli ett tjänstföretag lär de prylarna få sällskap av allt fler inhopp i mellansegmentet. Det ska bli riktigt spännande att se vad Apple anser sig kunna leverera pris- och funktionsmässigt när hårdvaran inte längre måste betala sig själv.

Vad tror ni andra, kommer Apple någonsin att börja sälja billiga produkter som subventioneras av tjänsteintäkter, som till exempel Amazon gör? Hur påverkar det isåfall Apple och kvaliteten på produkterna?

Läs mer:

Kommentarer
20 svar

En ny läcka anger att den omtalade Ipad Mini 5 bara kommer uppgraderas på insidan, och den som väntar sig moderna funktioner till det yttre kan bli besviken.

Samsung skrattar nog inte åt denna senaste Norge-historian. Flaggskeppet Galaxy S10 ska lanseras imorgon, men norsk tv visade reklamfilmen redan nu.

Så här tre månader senare är det dags att spana in hur Ipad Pro har kommit till användning i praktiken och prata om batteritiden.

99 och Samsung bjuder in till mingel, och du är inbuden att hänga med! Imorgon kollar vi på Unpacked-eventet tillsammans på lokal i Stockholm.

Samtal till 1177 Vårdguiden har legat öppet tillgängliga online från så långt tillbaks som 2013, där känsliga uppgifter som personnummer finns med bland detaljerna i samtalen.

Tack till Zimpan för detta #nyhetstips!

Det blir av allt att döma ingen Huawei P30 under MWC nästa vecka, istället vill företaget "skriva om reglerna" med ett event 26 mars.