Gmail ska få mer interaktiv e-post

Genom att använda tekniken AMP ska e-postmeddelanden i Gmail kunna bete sig mer som riktiga webbsidor än statisk e-post.

När Gmail lanserades var det nydanande vad det gällde att erbjuda stort lagringsutrymme för webbaserade e-posttjänster, och över tid har gränssnittet blivit mer modernt och dynamiskt. De e-postmeddelanden som kan skickas och tas emot via tjänsten har dock varit tämligen statiska, men nu ska detta ändras i och med att tjänsten får stöd för något som kallas AMP.

AMP är ett projekt och teknisk lösning som gör att webbsidor och annonser kan laddas snabbt och effektivt, vilket blivit allt mer intressant i takt med att webbsidor och tillhörande annonser började laddas med mobiltelefoners mer begränsade resurser. Nu skriver Google i ett blogginlägg att tekniken ska användas för att göra innehållet i e-postmeddelanden mer interaktiva i Gmail-tjänsten.

Fördelarna med detta ska vara flera. Dels ska innehållet i ett e-postmeddelande bli mer likt en komplett webbplats, vilket exempelvis skulle låta användaren boka en resa och shoppa i en webbshop direkt från ett e-postmeddelande utan att lämna inkorgen. Ett annat exempel är att du kan fortsätta utforska en butik i e-postmeddelandet där du klickat på aktiveringslänken för ditt nyregistrerade konto.

Att e-posten blir mer dynamisk ska också ha fördelar i att innehållet ska kunna hållas uppdaterat. Om du får e-postbekräftelse om en bokning eller schema för en större tillställning ska innehållet i meddelandet kunna uppdateras över internet så att det motsvarar den uppdaterade informationen på tillhörande webbplats. Det skulle i så fall undanröja inaktuell information i gamla e-postmeddelanden, för de företag som väljer att anamma tekniken så klart.

Föga förvånande är detta en teknik som ska användas för Googles egna webbtjänster, exempelvis Google Docs. Tidigare har deltagare i ett gruppsamarbete runt ett dokument fått separata meddelanden när nya kommentarer tillkommit. Med den nya AMP-utrustade inkorgen ska nya kommentarer dynamiskt läggas till i ett första meddelande för konversationen runt ett visst dokument.

Den dynamiska inkorgen ska börja rulla ut till användare på webben idag, och stöd i den mobila Gmail-appen ska tillkomma inom kort. Den som använder ett företagsinriktat G Suite-konto ska kunna aktivera stöd för detta i administrations-konsolen för kontot inom de kommande dagarna.

Källa: Google-bloggen The Keyword

Kommentarer
2 svar

Det enda man kan vara säker på är att inget varar för evigt och detsamma visar sig nu gälla 99podden. Här kommer det allra sista avsnittet.

Så här tänker sig Apple att företagets produkter och tjänster kan användas på arbetsplatser världen över.

P30 Pro är en riktigt läcker kamera, med inbyggd smart mobiltelefon! 99:s redaktör Jakob Nilsson gör en första fotovända med Huaweis nya flaggskepp.

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Apple gör ett ovanligt drag och sänker priset på en av sina produkter, nämligen den smarta högtalaren Homepod. Tyvärr är Homepod fortfarande inte lanserad i Sverige.

Apple följer upp den nya modellen av Airpods med Powerbeats Pro, en ny variant av de sportiga Beats-hörlurarna.