Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Apple-avtal förändrar branschen?

99mac har tagit del av ett nytt omfattande Apple-avtal som skickats ut till samtliga auktoriserade återförsäljare i Europa.

Apple har tagit fram ett nytt rating-system med fler än 150 punkter utifrån alla återförsäljare har bedömts. Bedömningen ligger till grund för ett nytt rabattsystem där inköpspriserna på Appledatorer och tillbehör avgörs. Skillnaden i rabatter är så stora att Apples bedömning blir väldigt viktig och kan påverka den enskilda återförsäljarens ekonomi.

Som exempel bedöms återförsäljarens lokaler, showroom och läge. Servicenivå, certifieringar och specialisering är andra saker som påverkar. Målet är att en kund ska få bästa möjliga bemötande vid ett köp av Apple datorer. En återförsäljare som inte lämnar några värdeadderande tjänster kommer få sämre villkor i fortsättningen.

Icke-auktoriserade återförsäljare påverkas också av avtalet då inköpspriserna närmar sig Apple listpriser (ALP) och blir rakbladstunna i fortsättningen. Distributörer (grossister) har informaterats om det nya avtalet och kommer att anpassa sina Applepriser därefter.

99mac vill poängtera att Apples listpriser inte påverkas och att datorpriserna för slutkunder troligen inte kommer att förändras speciellt mycket. På sikt tror vi dock att många kommer att justera sina priser till Apples listpris - dvs samma priser som finns på Applestore.

Avtalet tas i drift den 1:a Oktober och omfattar alltså alla auktoriserade Apple återförsäljare inklusive Apple Centers och andra direktköpande företag. Trots detta har inte alla nåtts av informationen ännu - något som vi märkt när vi kontaktat återförsäljare i Stockholmsområdet.

Jimmy Högberg på Provectum System kommenterar: "Det nya Appleavtalet är bra. Det är bra därför att företag som säljer Mac ska veta vad dom håller på med. Att företag som inWarehouse får försämrade villkor är inte dåligt för marknaden - dom har inte tekniker som kan hjälpa kunderna med problem. Ska man handla via postorder krävs att man har kunskap sedan tidigare. Alla kan väl hålla med om att det alltid är bättre att få support av företaget som sålt maskinerna än av Apples egna support. Det tror jag alla kan hålla med om som har varit i direktkontakt med Apples support."

Jonas Vikander på MacRent: "Jag förstår att inWarehouse inte gillar avtalet - men jag gillar det trots att vi inte är auktoriserade Appleåterförsäljare. Man ska premiera återförsäljare som erbjuder kunden extra service."

Johan Åsberg på Macoteket: "Vi vet ännu inte hur vi kommer att påverkas. Vi hoppas på att nya avtalen får återförsäljare att jobba mer aktivt för att öka Apples marknadsandel - och att det lyckas. Det gynnar alla återförsäljare. Generellt ska man premiera företag som satsar på Mac plattformen."

Apple vill inte diskutera avtalet med 99mac eftersom deras policy inte är att kommentera återförsäljaravtal.

Återförsäljare kan läsa fler detaljer och diskutera i återförsäljareforumet (kräver lösenord)

- du läste det först på 99mac.com -

[ 23 September 2002, 09:28: Meddelandet ändrat av: Redaktionen ]

Kommentarer
25 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.