Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stadig tillväxt

Apples satsningar i Kina lönar sig

Kina är på väg att gå om Europa som Apples andra viktigaste marknad. Förra kvartalet stod regionen för 20 procent av Apples intäkter och utvecklingen ser fortsatt ljus ut.

En av Apples viktigaste marknader är Kina. Företaget har öppnat tio egna butiker i landet som har omkring 1,3 miljarder invånare. Efter åratal av förhandlingar började Apple att sälja Iphone via China Mobile i januari i år. Det är världens största operatör med omkring 760 miljoner abonnenter.

Under Apples senaste #kvartalsrapport berättade Apples vd Tim Cook att Iphone-försäljningen i Kina ökat med 28 procent. Majoriteten av köparna bytte dessutom från Android-enheter.

Stark tillväxt i Kina

Apples kvartalsrapporter innehåller en geografisk fördelning av företagets intäkter. I samband med att företaget rapporterade siffrorna för det sista kvartalet 2012 blev det tydligt att Kina är en viktig marknad då Apple valde att för första gången bryta ut Kina, Hongkong och Taiwan under rubriken "Storkina" medan övriga länder i regionen blev "Övriga Asien och Stillahavsområdet".

Den senaste kvartalsrapporten från Apple täcker det andra kvartalet under räkenskapsåret 2014, men då företaget har ett brutet räkenskapsår motsvarar det kalenderårets första kvartal. Den geografiska fördelningen i rapporten visar att det är i Storkina som tillväxten är som störst. I själva verket säljer Apple numera nästan lika många produkter där som i Europa.

Nord- och Sydamerika tillsammans är Apples största intäktskälla och i den senaste kvartalsrapporten kom 31 procent av intäkterna därifrån. Europa kommer på en andraplats med 22 procent, en knapp ledning över Storkina som står för 20 procent av nettointäkterna.

Storkina var också den enda regionen där Apple visade på tillväxt jämfört med föregående kvartal som innefattade den viktiga julhandeln och generellt har högre intäkter än resten av året. Jämfört med motsvarande period 2013 är det däremot Japan som växt mest, följt av Storkina.

Tillväxten Q2 2014 jämfört med Q1 2014 och Q2 2013

Regioner

Q1 2014

Q2 2013

Amerika

-29 %

2 %

Europa

-22 %

4 %

Storkina

5 %

13 %

Japan

-20 %

26 %

Övriga Asien

-25 %

0 %

När Apple lanserade de två senaste Iphone-modellerna, Iphone 5S och 5C sade kritikerna att priserna var för höga för att nå några större framgångar i Kina, men efter de här siffrorna ser det ut som att Apples strategi fungerar. Framtiden ser också fortsatt ljus ut då China Mobile planerar att utöka antalet städer där Apples telefoner säljs. I januari i år såldes Iphone i 16 städer vilket ska utökas till 300 innan 2014 är över.

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.