Studie: Skillnader mellan IOS- och Android-användare

En ny studie benar ut skillnaderna mellan Iphone- och Android-användare och har företag som ska annonsera på mobila plattformar i åtanke så att deras reklam når rätt målgrupp.

Mobilanvändarna är uppdelade i tydliga läger där två operativsystem dominerar, IOS och Android. En del användare är mer dedikerade än andra och vilken plattform som är bäst diskuteras flitigt. Det finns flera försök att måla upp skillnaderna, exempelvis publicerade C-Section Comics en rolig illustration kring hur IOS-, Android- och Blackberry-användare ser på sig själva och varandra som hunnit få fyra år på nacken nu.

Det finns också något mer seriösa anledningar till att försöka lista ut skillnaderna mellan de olika plattformarnas användare. Det läggs mycket pengar på att annonsera på mobila plattformar och med en ny studie säger Battery Ventures att det är viktigt att känna till de olika demograferna så att pengarna hamnar på rätt ställe, skriver Recode.

– Man skulle kunna tro att Iphone-användare alla är Pinot-drickande yogaentusiaster, säger Jonathan Sills, som gjort studien på Battery Ventures. Det påståendet är i alla fall delvis rätt. Exakta detaljer kring hur studien är genomförd saknas och det finns inte heller några uppgifter kring hur många som deltagit, men här är i alla fall några av slutsatserna.

Föredrar vin och flyger oftare

Iphone-användare föredrar vin över öl. Det är mer också troligt att de äger aktier och att de flugit under det senaste året. Android-användare är däremot mer troliga att förlita sig på kollektivtrafik, beskriver sig ofta som religiösa, har ätit på McDonalds den senaste månaden och rökt cigaretter.

Battery Ventures studie fann däremot att det är ungefär lika troligt att Android- och IOS-användare äger hus eller äger skjutvapen. Sills noterar också att många av de här skillnaderna försvinner om man justerar för användarnas inkomster.