Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple utökar annonsköp

Apple gör det enklare för företag att köpa reklaminslag i Itunes Radio, och att rikta reklamen mot särskilda målgrupper.

Apples reklamtjänst Iad lanserades redan 2010 men har knappast blivit någon större succé. I oktober 2014 kom tjänsten till Sverige, och enligt Apple finns #Iad nu tillgängligt för kunder i över 100 olika länder.

Iad låter företag annonsera i appar som deltar i programmet, samt i gratisversionen av den strömmande musiktjänsten Itunes Radio som finansieras med reklam.

Tidigare sköttes all reklamförsäljning till Itunes Radio av en särskild säljgrupp, men nu finns ett verktyg som gör det möjligt för företag att köpa plats för annonser direkt via en webbsida. Reklaminslagen i #Itunes Radio hanteras nu på samma sätt som övriga Iad-annonser, vilka gått att köpa automatiskt sedan november förra året.

Jämsides med detta inför Apple också en ny funktion kallad Customer Match som ska ge bättre möjligheter att rikta reklamen mot en särskild målgrupp, baserad på data från hundratals miljoner Itunes-konton. Apple erbjuder över 400 olika parametrar som kan kombineras för att rikta reklamen till precis rätt målgrupp.

Kan använda kunders telefonnummer

Enligt Appleinsider överväger också Apple att börja dela med sig av ännu mer demografisk data med aktörer från tredje part i syfte att öka intresset för reklamtjänsten.

I dagsläget erbjuder Iad användardata utifrån geografisk plats, köphistorik och vilken media som konsumerats. Framöver kan det gå att rikta reklam till ännu snävare målgrupper utifrån data som exempelvis telefonnummer och e-postadress.

Noteras bör att användarna fortfarande kommer att vara anonyma, samt att varje IOS-användare kan välja att begränsa spårning för riktad reklam genom inställningarna i IOS 8.

Kommentarer
1 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.