LOL ute som digitalt skratt

Förkortningen LOL tappar mark till förmån för uttryck som "haha" och emojier när det ska skrattas på nätet.

Det sociala nätverket #Facebook har genomfört en studie kring hur skratt uttrycks i poster och kommentarer på amerikanska Facebook-konton. Undersökningen visar att den välkända förkortningen lol ("Laughing out loud") inte alls är så populär som man kan tro.

Under en vecka i maj var det endast 1,9 procent av användarna som använde lol som sitt mest användad skrattuttryck. Betydligt mer använt var uttrycket haha och liknande varianter, som föredrogs av 51,4 procent. 33,7 procent nyttjade helst en #emoji-symbol för att uttrycka skratt.

Studien noterar också att haha är något vanligare bland män, och användandet av emojier är något vanligare bland kvinnor. Både haha och emojier föredrogs dock i betydlgit högre utsträckning av båda grupperna framför uttrycket hehe och lol. Facebook passade också på att undersöka hur användandet skilde sig mellan olika områden i USA, och noterar bland annat att emojier är särskilt populära i Florida och att hehe används mest på västkusten.

Hur användandet ser ut i Sverige har Facebook inte undersökt, så det finns i dagsläget inga data som visar hur lokala varianter som exempelvis höhö eller tihi står sig på nätet.