Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7 bra klassiska spel på GOG

Den digitala butiken GOG.com har många kanonspel att erbjuda, varav en del klassiker aldrig tidigare funnits tillgängliga på Mac.

December är kanske inte den lugnaste månaden med gott om tid att sjunka ned framför datorn med ett bra spel. Men bredvid julföredelserna finns förhoppningsvis också lite tillfälle att spela, eller åtminstone spara en hög klassiker till mellandagarna. Här tipsar 99mac om några av de bästa både gamla och nya spelen, allt som en del i vår serie #99mac räddar julen.

Den digitala spelbutiken GOG.com (Good Old Games) har visserligen en del nyare spel att erbjuda, men till största delen handlar det ändå om att återknyta bekantskapen med gamla favoriter från förr, som annars är väldigt svåra att få tag på. GOG gör ett bra jobb med att uppdatera gamla klassiker så att de går att spela utan problem på moderna plattformar. Här är sju riktigt bra spel, som i vissa fall aldrig tidigare funnits tillgängliga på Mac.

System Shock 2 (Rymdskräck)

En gång i tiden fanns det en studio som hette Looking Glass som låg bakom några riktigt innovativa spel i första person. Till dessa hör Thief: The Dark Project och uppföljaren Thief 2: The Metal Age, som i princip skapade smyga-genren. Ett annat exempel är System Shock och System Shock 2, som var ett av de första exemplen på ett FPS-spel som också infogade rollspelselement. Arvet efter System Shock-serien lever fortfarande i titlar som Deus Ex och Bioshock, och en remake av det första spelet har nyligen utannonserats.

System Shock 2 är dessutom väldigt otäckt, och kan trots sin föråldrade grafik förmodligen skrämma slag på de mest härdade spelarna. Ensam bland mutanter och mördarrobotar ombord på rymdskeppet Von Braun är överlevnaden allt annat än garanterad, och det blir inte bättre av den onda artificiella intelligensen SHODAN.

Namn
System Shock 2
Plattform
OS X, Windows
Utvecklare
Irrational Games / Looking Glass
Utgivet
1999
Pris
9,99 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska, tyska

Spelet finns även tillgängligt på Steam.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis (Arkeologi)

Om du tillhör någon av de många Indy-fans som blev besvikna på filmen Kristalldödskallens Rike kan du trösta dig med att detta peka- och klicka-äventyr från 1992 med god marginal platsar som en lämplig fjärde del i sviten om den piskbärande arkeologen Henry "Indiana" Jones Jr.

I Fate of Atlantis kan du lämna borsten, luppen och skärsleven hemma för här handlar det om en arkeologisk undersökning där piska, konversationsval och små grå celler är mer användbara. Unikt för spelet är att det genom större delen av det finns tre olika vägar att välja mellan – en mer actionbetonad och en där det handlar om att klura sig förbi hindren. I den tredje vägen måste Indiana Jones samarbeta tillsammans med rödhåriga mediet och flamman Sophia Hapgood för att hitta den glömda ön Atlantis och dess hemligheter innan nazisterna gör det.

Med dagens mått är Indiana Jones and the Fate of Atlantis naturligtvis inte mycket att hänga i julgranen rent tekniskt sett. Men pixelgrafiken är extremt välgjord, manuset är välskrivet både vad gäller plot och dialog och den rätta Indy-känslan är konstant. Versionen som går att köpa från GOG är dessutom den med inspelade dialoger, vilket ytterligare förhöjer stämningen även om det tyvärr inte är Harrison Ford själv som gör Indys röst.

Namn
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Plattform
OS X, Windows
Utvecklare
Lucasfilm / Disney
Utgivet
1992
Pris
5,99 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska, tyska

Spelet finns även tillgängligt på Steam.

Descent 1 & 2 (Grottflygning)

Descent kom i en tid när Doom var ett av de mest populära datorspelen. Precis som det spelet utspelas Descent i förstapersonsperspektiv, men där spelaren i Doom inte ens kunde titta uppåt och nedåt går det att i Descent röra sig helt fritt i tre dimensioner. Du flyger omkring viktlöst i ditt lilla rymdskepp genom gruvor på olika planeter, och kan flyga uppåt, nedåt, framåt, bakåt, åt sidan, rolla... ja åt alla håll helt enkelt. Kontrollerna är riktigt avancerade, och det behövs för här handlar det om att överleva en hel armada av illasinnade robotdrönare som blivit infekterade av ett virus.

Närvarokänslan och spelglädjen är fenomenal i denna något bortglömda klassiker som förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Det är klaustrofobiskt och lite otäckt att utforska grottgångarna i jakten på nycklar för att få åtkomst till nya områden i varje gruva. Målet på varje bana är kärnreaktorn, som ska sprängas och därefter blir det en hetsig och vild flykt mot utgången innan hela gruvan rasar samman.

Uppföljaren Descent 2 följer samma mönster, men med ännu fler vapen, snurrigare bandesign och inte minst nya och ännu tuffare fiender, bland annat tjuvroboten som följer efter dig på varje bana och gärna stjäl dina vapen. Om du inte spelat Descent, gör dig själv en tjänst och prova. Det är också glädjande att en ny del i serien blivit finansierad genom Kickstarter, och att vi därmed får se ett nytt Descent-spel under 2016.

Namn
Descent 1 + 2
Plattform
OS X, Windows
Utvecklare
Parallax Software / Interplay
Utgivet
1996
Pris
9,99 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska

Tie Fighter (Rymdsimulator)

Kom i stämning inför den nya Star Wars-filmen med den här riktiga pärlan. Men ta ett djupt andetag först och bered dig på en riktig utmaning. Dagens spelare som är vana vid högupplöst grafik och ett vänligt bemötande kan nog känna sig en smula överkörda första gången TIE Fighter startas. Spelet är nämligen skoningslöst svårt. Från filmerna vet vi att TIE-skeppen inte har några sköldar och därför inte tål många träffar innan de exploderar i ett litet eldmoln. Så är det här också, och det är inte ovanligt att dö flera gånger redan under första uppdraget.

TIE Fighter är ett ännu bättre spel än föregångaren X-wing tack vare en djupare handling och inte minst det unika perspektivet. Här handlar det nämligen inte om att kämpa för det goda tillsammans med rebellerna, utan istället om att skapa ordning och reda i galaxen som en av Imperiets dugliga piloter.

Trots att grafiken med dagens mått mätt är ålderdomlig är den ändå oerhört välgjord, och skeppen flyter mjukt och smidigt över skärmen. Högt tempo, ständig utmaning och en medryckande handling gör också att de tekniska begränsningarna snabbt glöms. Spelet går att köra med mus och keyboard, men en joystick eller gamepad rekommenderas för maximal kontroll och känsla. Heja imperiet! Död åt rebellerna!

Namn
TIE Fighter
Plattform
OS X, Windows
Utvecklare
Lucasfilm / Disney
Utgivet
1994
Pris
9,99 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska

Gabriel Knight (Ockult deckare)

Sugen på att lösa lite ockulta voodo-relaterade mord i New Orleans? Det finns ett spel för det, nämligen Gabriel Knight: Sins of the Fathers. Detta är första delen i en trilogi och är i grunden ett peka- och klicka-äventyr utvecklat av Sierra On-Line. Men för de som är vana vid familjevänliga Kings Quest och Space Quest är detta den barnförbjudna varianten fullt av rituella mord och en del riktigt obehagliga scener.

Spelet fyllde nyligen 20 år, och detta firade skaparen Jane Jensen med en uppdaterad nyversion, med modern grafik, nyinspelat ljud och även en del nya pussel. Personligen föredrar jag originalversionen som jag tycker är mer stämningsfull, och där får vi dessutom njuta av originalrösterna av skådespelare som Tim Curry och Mark Hamill. I den nya versionen har alla repliker gjorts om med andra skådespelare vilket är synd.

Originalversionen finns också på GOG, men tyvärr inte för Mac varför denna nyversion är att rekommendera för de flesta. Det går dock att få igång pc-versionen av originalspelet även på Mac, med hjälp av programmen Boxer, Darwine och lite pyssel. Bloggen While Finished har en bra guide för den som vill ge sig på orginalet. 

Oavsett version är Gabriel Knight ett mycket stämningsfullt och otäckt äventyr som räcker länge. Precis som många andra äventyrsspel från tidigt nittiotal innehåller det en del ologiska och långsökta pussel, men idag finns ju ledtrådar på nätet för den som verkligen kör fast.

Namn
Gabriel Knigh: Sins of the Fathers
Plattform
OS X, Windows
Utvecklare
Phoenix Online Studios / Pinkerton Road
Utgivet
2014 (orginalet 1993)
Pris
21,09 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska (ljud och text), Tyska, Spanska, Franska, Italienska (text)

Spelet finns även tillgängligt på Steam.

Defcon (Kärnvapenkrig)

Tanken på ett globalt kärnvapenkrig är naturligtvis både otäck och skrämmande i verkligheten. Men i datorspelens värld kan det mesta bli spännande och intressant. Defcon lyckas med konststycket att erbjuda ett fängslande strategispel och samtidigt föra fram ett tydligt anti-krigbudskap. Precis som de bästa filmerna om Vietnam-kriget är tydliga med hur vidrigt det är med krig visar Defcon med sin avskalade grafik, ödsliga musik och kalla atmosfär det sjuka med terrorbalansens logik om "ömsesidig garanterad förgörelse" och hur miljoner döda förvandlas till en statistik.

I Defcon är kriget oundvikligt, och som spelare handlar det bara om att placera ut sina kärnvapensilos, radarstationer, flygbaser och ubåtar på taktiskt fördelaktiga platser innan helvetet brakar lös. Försök skydda dina städer så gott det går, och överväg om det är bäst att slå till först eller vänta in fienden för att vara beredd att återgälda. Tempot är långsamt, men detta bidrar bara till ödesstämningen. När kärnvapenmissilerna väl är avfyrade är det bara att vänta och se dem långsamt röra sig över kartan i sin orubbliga bana. Räcker ditt försvar till? Var gömmer sig fiendens atomubåtar? Hur många kommer att dö?

Tankarna går till Stanley Kubriks mästerliga film Dr. Strangelove, men utan den svarta humorn. Här är det istället själva avsaknaden av humor som förhöjer stämningen. Grafiken består endast av en karta och olika symboler, som om du själv satt begravd i en bunker någonstans och såg världens undergång på den taktiska bildskärmen.

Namn
Defcon
Plattform
OS X, Windows, Linux
Utvecklare
Introversion Software
Utgivet
2006
Pris
9,99 dollar
Krav
OS X 10.6 eller senare
Språk
Engelska

Spelet finns även tillgängligt på Steam.

Sword of the Samurai (Samuraj-strategi)

Detta är ett riktigt gammalt spel som började utvecklas redan 1987, och lanserades två år senare av studion Microprose, annars mest känd för sina många flygsimulatorer. Spelet kan därför vara lite för ålderdomligt och svårspelat för många moderna spelare, men för den som orkar lära sig kontrollerna och sätta sig in i spelet väntar ett storslaget strategispel förlagt i det gamla feodala Japan, där ära och heder är viktigare än livhanken.

Under Japans Sengoku-period råder kaos och spelaren ikläder sig rollen som en relativt okänd samuraj. Målet är att genom ära och strävsamt arbete (eller genom ohederliga kidnappningar, knivar i ryggen och fulspel) efterträda Oda Nobunaga som krigsherre (Daimyo) över sin klan. Därefter ligger vägen öppen för det slutgiltiga målet – att bli shogun. Vill det sig illa slutar spelet istället med förlorad ära, tappade landområden och i värsta fall seppuku (rituellt självmord).

Spelet påminner till viss del om ett annat Microprose-spel, nämligen Pirates! designat av legenden Sid Meier. Precis som det består Sword of the Samurai av flera olika "minispel" där det handlar både om action, strategi, taktik och diplomati. Meier ligger dock inte bakom Sword of the Samurai, men enligt ryktet har han hjälpt till med vissa delar av spelet, exempelvis duell-inslaget där två samurajer går lös på varandra med katana.

Namn
Sword of the Samurai
Plattform
OS X, Windows, Linux
Utvecklare
Mircoprose / Retroism
Utgivet
1989
Pris
5,99 dollar
Krav
OS X 10.7 eller senare
Språk
Engelska

Spelet finns även tillgängligt på Steam.

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.