Apple förnyar sitt partnerskap med Product Red

Apple har tillsammans med flera andra bolag förnyat sitt partnerskap med organisationen Product Red som arbetar mot hiv och aids.

Välgörenhetsprogrammet Product Red grundades av Bono från U2 och Bobby Shriver och arbetar mot hiv och aids genom att sälja särskilda produkter där en del av vinsten går till den Globala fonden. Nu förnyar flera företag partnerskapet med Product Red, däribland Apple, Bank of America, GAP, Starbucks och Coca-Cola.

Apple har deltagit i Product Red sedan år 2006, samma år som programmet startade, och bland annat sålt röda versioner av Ipod och röda fodral till Iphone och Ipad. Nu finns också ett armband till Apple Watch.

Den här veckan är det tio år sedan Product Red startade. Välgörenhetsprogrammet startade för att skapa ett hållbart flöde av pengar från den privata sektorn till den Globala fonden för att bekämpa hiv, aids, tuberkulos och malaria. För att fira jubileet meddelar Bill och Melina Gates Foundation att de kommer att matcha varje dollar som Product Red lämnar över till den Globala fonden under 2016, upp till 50 miljoner dollar.

"Vi står i tacksamhetsskuld till alla företag, kreativa medarbetare och aktivister som fortsätter att bekämpa aids med Product Red. Från partners som varit med från starten, som Apple som genererat mer än 110 miljoner dollar till aids-kampen, till nya partners som Salesforce och Tradeshift som hjälper till att förnya striden. De föregår med gott exempel och visar världen vad som kan uppnås när privata och offentliga sektorn arbetar tillsammans för att bekämpa den här förebyggbara, behandlingsbara sjukdom. Med 15 miljoner människor nu på antiretrovirala läkemedel – upp från 700 000 år 2002 – är framstegen påtagliga, men kampan är inte över. Fram till dess att aids är historia kommer Product Red fortsätta att hålla sjukdomen på dagordningen och leverera de pengar som behövs för att avsluta kampen, säger Deborah Dugan, vd Product Red."