Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test

Pinout – flipperspel med attityd

Blinkande ljus, mäktigt ljud, en ordentlig utmaning samt ren och skär spelglädje. Jepp, det är ett nytt mobilspel från Mediocre.

Pinout är det senaste spelet från svenska Mediocre Games, som tidigare gett oss fina titlar som Smash Hit och Does not Commute. Spelet släpptes i oktober men har lite hamnat i skymundan på App Store som dominerats av Super Mario Run under julhelgerna. Det är synd, för Pinout är ännu ett exempel på studions fingertoppskänsla för ren och skär spelglädje, och genomarbetade mekanik.

Pinout är en återkomst till en riktigt populär spelgenre, nämligen flipper. Här har faktiskt Sverige utmärkt sig tidigare genom Pinball Dreams från 1992, utvecklat av Digital Illusions, som idag är mer kända under namnet Dice. Det är alltså ett anrikt arv Mediocre bestämt sig för att förvalta med sitt senaste mobilspel.

Fans av flipper kan dock känna sig lugna, för Pinout är riktigt lyckat och framförallt väldigt kul att spela. Det är fartfyllt, snyggt och utmanande som ett riktigt flipperspel ska vara. Grafiskt sett blinkar det av neon och pulserande ljus, och musiken av Douglas Holmqvist andas 80-tal och synth som sig bör. Soundtracket finns också tillgänglig att köpa via Bandcamp och att lyssna på via strömmande tjänster som Spotify. Det finns också att beställa på vinyl, vilket jag genast gjorde.

En riktigt fiffig sak jämfört med vanliga flipperspel är att Pinout inte begränsas till en enda bana, utan snarare spelas på en spelplan som fortsätter uppåt och uppåt. Det blir alltså en slags flippervariant av Doodlejump, där det hela tiden handlar om att skjuta kulan högre och högre. Mot sig tickar klockan ned, och när den når noll är spelet slut. Det går dock att fylla på med ny värdefull tid genom att skjuta kulan över bonusprickar som ligger utspridda här och där. Ofta finns det två vägar att välja mellan; en enklare där det saknas tidsbonus, och en svårare som dock kan vara nödvändig för att samla på sig ny tid.

Pinout använder också samma lyckade och väldigt rättvisa finansieringmodell som i Smash Hit och Does not Commute. Pinout är gratis att ladda hem, och kan av den skicklige spelas igenom i sin helhet utan att betala en krona. Genom att låsa upp premium-versionen för 30 kronor får du tillgång till ett checkpoint-system, där du alltså inte behöver börja om från början varje gång. För åtminstone mig är detta nödvändigt för att nå någon större framgång, då jag återigen bevisar för mig själv att jag inte är särskilt bra på flipperspel. Kostnaden är dessutom fullt rimlig, och känns som ett riktigt kap för ett så här härligt och kul spel.

Det är glädjande att Mediocre Games håller stilen, och fortsätter att regelbundet släppa titlar som är helgjutna spelupplevelser. Pinout är ännu en fullträff som förtjänar att klättra högt på listorna i App Store.

Namn
Pinout
Plattform
IOS och Android
Utvecklare
Mediocre AB
Pris
Gratis (köp i appen 30 kronor för att få checkpoints.
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare, Android 2.3 eller senare.
Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.