Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orginalhörlurar,erhålla nya?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-12 18:44

så i gentligen om jag får min kompis seriel nr på hans italk han köpte på applesbutik och jag a ringer up och sejer den är trasig då behöver man inte lemna till backa den gammla men dom sender en ny? *såklart deta är ju bara teåretiskt*

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:03
Ursprungligen av Golab:

så i gentligen om jag får min kompis seriel nr på hans italk han köpte på applesbutik och jag a ringer up och sejer den är trasig då behöver man inte lemna till backa den gammla men dom sender en ny? *såklart deta är ju bara teåretiskt*

Shit, vad du skriver illa. No offence, men det är verkligen svårläst.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:02

En iTalk är väl inget original tillbehör. Tror knappast att iPod garantin täcker den.

  • Medlem
  • 2004-09-12 19:05

tenkte om dom säljer grejen så kanje dom tar hand om grejen och sender den vidare som dom flesta dator butiker gör i sverige, och om man har tur i så brukar man få grejen utbyt direkt i datorbtiken.. nästa gång kan du fråga snält varför jag skriver så dåligt

Ursprungligen av Mattias L:

En iTalk är väl inget original tillbehör. Tror knappast att iPod garantin täcker den.

  • Medlem
  • 2004-09-12 20:52
Ursprungligen av Golab:

tenkte om dom säljer grejen så kanje dom tar hand om grejen och sender den vidare som dom flesta dator butiker gör i sverige, och om man har tur i så brukar man få grejen utbyt direkt i datorbtiken.. nästa gång kan du fråga snält varför jag skriver så dåligt

Helt ärligt; jag har läst saker som mina klasskamrater skrivit som varit svårare att läsa. Och de blir civilingenjörer om ett par år...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:09

Sorry, jag menade inte att vara elak. Om du har lust att berätta får du gärna göra det.

  • Medlem
  • 2004-09-12 19:21

jag har ett handikap som väldit många i sverige har och typ alla som har det vet inte ens hur det stavas lol men här är ett försök det heter Dysolexsy

Tror du menar Dyslexi, och ja det är ganska utbrett

Mina hörlurar är också ganska konstiga, är det bara att registrera sig på deras sida så får man nya hemskickade? Felet är att ljudet är MYCKET svagare i vänster lur än i höger :/

  • Medlem
  • 2004-09-12 19:43

köp koss the plugg

  • Medlem
  • 2004-09-12 20:59

*Suck* vill skriva en komentar men jag gör inte det för då skule jag bara tycka synd om den personen

Kan man skriva till depot.info.apple.com och få en fjärrkontroll?
det funkade med lurarna

  • Medlem
  • 2004-10-20 00:22

Nja, jag testade att få in-ear lurar och då ville de att jag skulle skicka tillbaks de söndriga som jag ju inte ens har

//makkan

  • Medlem
  • 2004-10-20 05:41

jag sejer bara det går jag vet det sen sejer jag inget mer * Host * :rolleyes: och dom kräver inte till backa den gammla som tur är

Ursprungligen av dempan:

Kan man skriva till depot.info.apple.com och få en fjärrkontroll?
det funkade med lurarna

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 15:16

Tjenare
Fick min iPod i torsdags och använt den dagligen sen dess. Problemet är bara att den högra luren på orginalhörlurarna började knastra igår, desto högre ljudet är desto högre är knastret(ibland knastrar det inte alls? Tror det har med basen att göra?). Är det bara att rigna dem så skickar de nya? Eller finns det nån hemsida man kan fylla i infon? Och dessutom, kommer man kunna byta igen om de nya skulle gå sönder?

Ursprungligen av p1ngu:

Tjenare
Fick min iPod i torsdags och använt den dagligen sen dess. Problemet är bara att den högra luren på orginalhörlurarna började knastra igår, desto högre ljudet är desto högre är knastret(ibland knastrar det inte alls? Tror det har med basen att göra?). Är det bara att rigna dem så skickar de nya? Eller finns det nån hemsida man kan fylla i infon? Och dessutom, kommer man kunna byta igen om de nya skulle gå sönder?

Det finns både telefonnummer och hemsida, jag tror båda nämns i tråden. Om lurarna går sönder igen så skall det nog inte vara några problem att få nya skickade.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 18:51

Själv köpte jag min polares ipod när han skaffade shuffle. Problemet var dock att han tappat bort hörlurarna (använt "the plugg" hela tiden). Så jag köpte förståss ett par nya, med en ny fräsh fjärrkontroll.

Självklart så blev det knasterljud nästan omgående i den vänstra luren, och nu 3 månader senare så låter det hemskt även om man t.ex lyssnar på en audiobook.

Mitt problem blir alltså: Ipoden är för gammal för garanti, men lurarna har garanti. Det finns inget sätt att förbigå detta på hemsidan, och det finns inget serienr på hörlurarna. Någon som har en uppfattning om hur man kan lösa detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 13:09

Då måste du ha separat kvitto på lurarna om du köpte dem lösa. Då är det ju inget problem med garantin.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 01:21
Ursprungligen av xtrem:

Då måste du ha separat kvitto på lurarna om du köpte dem lösa. Då är det ju inget problem med garantin.

Det har jag faktiskt gjort. Det intressanta är väl om macoteket (som jag köpte dem hos) kan ta en reklamation. Eftersom man enligt Apple ska reklamera direkt till dem (som jag förstår det).

Problemet är dock ur världen nu. Jag ringde Apple och förklarade problemet, och efter mycket om och men så accepterade de reklamationen på den gamla ipodens serienr. Men som jag ser det är det fortfarande en intressant fråga, eftersom killen på Apple påstod att han egentligen inte följde reglerna när han gjorde så.

Men som sagt, ett par nya lurar är en route.

jag fick mina utbytta - från hörsnäcka till apple in-ear. och till min besvikelse är in-ear-lurarnas basåtergivning väldigt tunn! diskant och mellanregister är bra - men nästan det enda som härs...ingen mullrande bas

Jag reklamerade min orginal-lurar en sen torsdag-kväll på apples hemsida. Nästa dag (innan jag vaknat) stod en UPS-kille med nya lurar utanför dörren. Jag var imponerad... I paketet låg ett brev med raden "Please do not return the original (defective) part to Apple" i fet stil. Vilket jag inte heller gjorde.

Nu fick jag ett brev ca två veckor senare som såg ut som en faktura på 155kr och var för mina nya lurar. Det stod dock "This invoice amount has been returned to you by Credit Card/Visa". Är det jag som är trög elelr betyder inte den meningen att de satt in 155 kr på mitt konto? Jag tänkte.. "sweet... de tror jag inte fått lurar så jag får pengar också". Var ändå lite misstänksam och anade att de tänkte sno 155kr för att jag inte skickat tillbaka de trasiga lurarna (trots att de bad mig att INTE göra det). Mkt riktigt... de har dragit 155 kr från mitt konto!
Som tur är hade jag inte hunnit tömma papperskorgen med brevet i så jag har hyffsade bevis på att jag har rätt. Imorrn blir det till att ringa supporten och skälla lite... Synd.. jag hade fått ett otroligt bra intryck av Apple och dess support fram tills nu... :/ Hoppas de löser det här smidigt iaf.

Så.. ett råd till er andra som kanske får ett liknande brev om att inte skicka tillbaka lurarna: Spara brevet ett par veckor, man vet aldrig...

Nu måste man to m skriva in kreditkortsnr om man vill ha nya lurar, jag har inte ens ett kreditkort, så kan inte fixa nya :(, de borde hellre skicka en faktura på det man är skyldig OM man inte lämnar tillbaka de gamla.

måste man hämta hörlurarna på posten eller får man det skickat i brevlådan??
ska man bara säga sitt serienummer och varför man vill ha nya hörlurar?

För att göra saker lite klarare

1, ring INTE till Apple Teknisk support om:

1b: Din ipod är äldre en 90 dagar, och du INTE har Apple Care Protection Plan

2: Om du behöver reparera din ipod eller byta trasiga tillbehör du kan göra detta väldigt smidigt genom att gå in på http://depot.info.apple.com/ipod eller http://depot.info.apple.com/ipodshuffle

om du ska laga ipoden så väljer du Whole Unit Repair, annars så är det delar.

Som jag har nämt tidigare så krävs det kreditkort numera för att få hem nya lurar,
anledningen till detta är att på grund av för mycket kids som beställt hem lurar var och varannan vecka så tvingar nu Apple att kunden skickar tillbaka de gamla, annars tillkommer det en straff avgift även kallad non return penalty.

OBS!! Om ni nu beställer lurar och får hem dem med information "you do not need to return the old ones"
bortse från den information och skicka tillbaka de gamla med medföljande förpackning och packsedel, saknas packsedeln
ring Apple på 0771-199519 och uppge erat Dispatch nummer (det är det numret som börjar med "D") eller ditt serie nummer på ipoden, (står på baksidan)

Har man inte kreditkort, ta kontakt med ett auktoriserat reperation center för apple

närmaste reperations center hittar du här:
http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=sv_SE

det står hela tiden att jag har skrivit fel kreditkorts nummer, vet nån varför???

är det ett kreditkort så du inte använder ett vanligt bankkort?

jag använder ett vanligt bankkort

det behövs ett kreditkort så som mastercard, visa eller american express där har du svaret

Lyssna, jag har nog samma problem.. Har iallafall en iPod Nano.. och mina hörlurar har plasten försvunnit på sladden, allra längst ner vid själva munstycket alltså.. gick runt med brusten plast i någon månad sen dog ena luren.. Vad är det som gäller just nu för att få nya? Läste igenom alla inlägg och såg att det var ganska "out of date" så att säga.. För det första, är det möjligt att få tag i GRATIS original hörlurar?
För det andra, var köper jag annars original hörlurarna?

Tack så jättemycket på förhand.. BEHÖVER VERKLIGEN SVAREN.. SKA RESA OM EN VECKA.. Måste vara kirrrrrat!

Ursprungligen av Norman1337:

Lyssna, jag har nog samma problem.. Har iallafall en iPod Nano.. och mina hörlurar har plasten försvunnit på sladden, allra längst ner vid själva munstycket alltså.. gick runt med brusten plast i någon månad sen dog ena luren.. Vad är det som gäller just nu för att få nya? Läste igenom alla inlägg och såg att det var ganska "out of date" så att säga.. För det första, är det möjligt att få tag i GRATIS original hörlurar?
För det andra, var köper jag annars original hörlurarna?

Tack så jättemycket på förhand.. BEHÖVER VERKLIGEN SVAREN.. SKA RESA OM EN VECKA.. Måste vara kirrrrrat!

Du får GRATIS hörlurar under garantin, men anledningen till att de behöver kreditkort är för att
de ska vara säkra på att du skickar tillbaka de gamla, skickar du inte tillbaka de gamla så dras det en summa från kortet

TACK SÅ HEMSKT MYCKET! guld värt!

Bevaka tråden