Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ont i handlederna och underarmarna

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-30 15:20

Jag har nog kraftig värk i handlederna och underarmarna av för mycket knappande på datamaskiner. Är det någon som vet hur man ska behandla det?

[ 30 April 2002, 15:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

se till att ta pauser vid stilla sittande arbete. Gå ut i korridoren. Kör en workoutrunda. stretcha leder. Helt enkelt utöva lite morgonjumpa på fika pausen.

Jag började styrketräna och ta pauser från arbetet vid datorn när jag hade ont i armar och nacke, det gjorde gott.

Jag har vant mig.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-01 02:01

När jag lyfte o slängde djurkadaver i deras respektive kylblock före de blev malda i en gracios köttkvarn blev jag lite stum i axlarna- faktiskt,= Stretcha lite.

Ett ergonomitips är ju att skaffa en trackball.... slipper musarm och allt vad det nu kan kallas, samt större precision....

  • Oregistrerad
  • 2002-05-01 09:37

Det är Mattias A som är på rätt spår. Att byta mus, trackball, ritplatta, arm, stol osv kan man hålla på med hur mycket som helst, det hjälper aldrig. Det har jag äntligen börjat inse nu efter fyra års ständig värk. Jag har precis börjat hos sjukgymnast och det är helt klart rätt väg, åtminstone för mig som alltid avskytt alla former av sport och idrott...

Varning! Ta dina besvär på allvar, det blir lätt långdraget med spänningsrelaterad värk (som du antagligen har). Gå igenom ergonomin. Prata med en sjukgymnast, som säkert har ngt standardprogram för stretching av armar/händer. Ta pauser.

Jag har både egen erfarenhet och tillhör de två procent på forumet, enl omröstningen, jobbar i landsting!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-01 15:47
Citat:

quote: Varning! Ta dina besvär på allvar, det blir lätt långdraget med spänningsrelaterad värk (som du antagligen har). Gå igenom ergonomin. Prata med en sjukgymnast, som säkert har ngt standardprogram för stretching av armar/ händer. Ta pauser.

Tack, jag uppskattar varningen och tackar för all respons. Problemet är att jag är egen företagare. Det är fritt men man måste jaga pengar hela tiden. För övrigt anser jag att väldigt många privata arbetsgivare sk-ter fullständigt i det här med ergonomi och bra arbetsförhållanden, vilket naturligtvis leder till att folk slutar eller sjukskriver sig.

[ 01 Maj 2002, 15:49: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[b]

Tack, jag uppskattar varningen och tackar för all respons. Problemet är att jag är egen företagare. [/b]

Det är väl inte problemet - snarare möjligheten! Du bestämmer själv hur din arbetsplats utformas, ingen tittar snett på dig om du tar små snabba smarta pauser.
Problemet uppstår på allvar när du som egen företagare blir långtidssjukskriven för att du nonchalerat din kropps varningssignaler.

Var smart - Var effektiv!
Jobba mindre - jobba bättre!
Control the Rat race!

Anders
(jodå - också egen företagare)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CubeDude:
Det är Mattias A som är på rätt spår. Att byta mus, trackball, ritplatta, arm, stol osv kan man hålla på med hur mycket som helst, det hjälper aldrig. Det har jag äntligen börjat inse nu efter fyra års ständig värk. Jag har precis börjat hos sjukgymnast och det är helt klart rätt väg, åtminstone för mig som alltid avskytt alla former av sport och idrott...

För mig fungerar det att byta "mushand", det är lurigt i början, naturligt efter ett tag.

Ett annat verkligt bra trick är att minska musrörelserna med hjälp av USB Overdrive, där kan du ställa in ganska många parametrar.

[ 01 Maj 2002, 16:31: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Varning! Ta dina besvär på allvar, det blir lätt långdraget med spänningsrelaterad värk (som du antagligen har). Gå igenom ergonomin. Prata med en sjukgymnast, som säkert har ngt standardprogram för stretching av armar/ händer. Ta pauser.

Tack, jag uppskattar varningen och tackar för all respons. Problemet är att jag är egen företagare. Det är fritt men man måste jaga pengar hela tiden. För övrigt anser jag att väldigt många privata arbetsgivare sk-ter fullständigt i det här med ergonomi och bra arbetsförhållanden, vilket naturligtvis leder till att folk slutar eller sjukskriver sig.

det är väll t.o.m avdragsgillt med träningskort. Eller har jag fel?

Eftersom jag suttit hopkurad framför datorer sedan jag var tre år ungefär, så har jag vid 21 års ålder varit med om de flesta datorrelaterade muskelåkommor.

1: Spela _inte_ Counter-Strike o.dyl. i någon större utsträckning om du ändå sitter framför datorn mycket. De snabba handledsrörelser man gör är rena döden.

2: Ta en paus en gång per kvart och ställ dig upp och sträck på kroppen.

3: Börja på Friskis & Svettis. Lyft lite skrot (försiktigt!) och sitt i roddmaskinen en del.

4: Slappna av framför datorn. Märker du att du börjar bli stressad och spänna musklerna, gör lite avslappningsövningar av valfritt slag.

5: Rak rygg! Justera skärm och tangentbord efter dina behov, inte tvärtom.

Citat:

quote:För mig fungerar det att byta "mushand", det är lurigt i början, naturligt efter ett tag.

Jag bytte till vänster hand för ett halvår sen, det tog en vecka att vänja sig. Nu kör jag vänster på jobbet och höger hemma. Detta, plus styrkekträningen och en paus från datorn då och då har gjort att mina besvär försvunnit helt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: deeway:
QUOTE]det är väll t.o.m avdragsgillt med träningskort. Eller har jag fel?

Tyvärr inte om du har enskild firma/handelsbolag.

Har du AB så räknas du ju som anställd och då blir det en annan femma - dvs avdragsgillt!

Anders

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-02 18:12

Jag har både egen erfarenhet och tillhör de två procent på forumet, enl omröstningen, jobbar i landsting!

Jasså det var du som var den andra procenten

iBjorn, *host* leg sjukgymnast

Vi kanske ska ha ett nytt forum "Landstingsfrågor"?

Kolla här för konkreta tips:

Friskis&Svettis tips om ´jympa´ vid datorn

Anders
(Jympa- och spinningledare i F&S)

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 10:12

Jag har också varit drabbad av dessa smärtor och det har sagts mycket bra ovan om vad man kan göra för att förbättra sin situation.

Rätt träning (tala med en sjukgymnast) är mycket viktigt samt arbetsplatsergonomin.

Så jag tänkte tipsa om ett tillbehör jag anväder för att avlasta axlar och armar. Det heter comfort combi och det finns bl.a. här:

http://www.inventia.se/produkter/armstod.html

Ett ergonomiskt tangentbord är också till bra hjälp. Microsofts Natural keyboard funkar bra även till mac, både OS 9 och X.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 15:21

Jäpp. Problemet känns igen. Jag fick det för många år sedan. Det blev faktist så allvarligt att jag hade svårt att greppa saker. Kommer ihåg att jag tappade ett mjölkpaket för att handen inte lydde mig, bära på 2 st resväskor som jag var tvungen att göra var näst intill möjlgt.
Kom fram til att problemt var en släng av musarm och att detta troligvis berodde på två saker.
1. Jag klickade väldigt mycket, mycket klippa/kopiera.
2. jag hade inget stöd för högerarmen.

Gjorde då följande:
a Började då att byta arm till vänster, vilket var avigt i några dagar
b Såg till att sitta så att jag alltid har hela musarmens armbåge vilande på ett fast underlag. Inte ´svävande i luften´ som jag hade innan. Detta leder till jag numer nästan kör musen bakom tangentbordet som står långt in på skrivbordet.
c Skaffade en trackball, som jag kunde programera för att därigenom spara antalet klick. Kör numer vanlig mus igen, men har inte haft något problem.

Besvären försvann och har inte känt av någonting sedan gick över till min nya arbetsmetod för 6 år sedan.

Jag kör numer alltid musen med vänster arm, vilket har ju fördelen att jag då kan skriva med högerhand.

Urk, det där låter inte kul.

Man kanske skulle börja avvänja sig innan det är försent. Använder nästan aldrig mus till min iBook utan kör med touchpaden.

Ligger också oftast i sängen, ingen direkt höjdare skulle jag tro.

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 15:30

Kom på en sak till när jag läste ett av inläggen lite nogrannare. De flesta tangentbord har, märkligt nog, fel vinkling. Det finns ofta två stycken ´flärpar´ man kan vinkla upp tangentbordet med. Gör man detta får man ju fel vinkel då handen mår bättre av att vinklas ner istället för upp. Åtminstone tror jag att det är så. Spana in Ullmans tangentbord http://www.ullman.se/ullmanhumandesign/uhdinfo.html
Börja med att vinkla ned ´flärparna´ om du inte gjort det redan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-03 16:39

Jag har heller aldrig fatta vad de utfällbara klackarna på tangentborden ska vara bra till. Däremot vore det en bra idé på bärbara datorer för att sänka temperaturen på dem. Själv kör jag med två suddgummin av märket Staedtler Mars Plastic. Fungerar bra.

[ 03 Maj 2002, 16:42: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 11:40

Trött på varmt vänsterknä under MB?

Ursprungligen av Mondo:

Jag har heller aldrig fatta vad de utfällbara klackarna på tangentborden ska vara bra till. Däremot vore det en bra idé på bärbara datorer för att sänka temperaturen på dem. Själv kör jag med två suddgummin av märket Staedtler Mars Plastic. Fungerar bra.

[ 03 Maj 2002, 16:42: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Enter CoolPad! Funkar lika bra på skrivbordet som i knät (eller på magen när man kollar favorit DVD'n i sängen) Såpass nimm att den slinker med i datorväskan också

(Undras om jag var säljare i förra livet...)
Himla bra pryl dock - klart värd sina 200 kronor!

  • Medlem
  • City
  • 2007-01-24 09:37

Lite off med gammal tråd men ämnet är aktuellt.
Jag börjar få riktigt jobbigt i högra handleden av allt klickande och spelande. Kan nämnas att jag också har en "idrottsskada" i samma hand vilket förvärrar enormt.

Arbetsplatsen har inte resurser att plocka in nya stolar osv så lösningen är då uppenbar.
Byta hand och börja träna, dessa två kör jag igång med idag. Några korta pauser varje kvart blir det dock inte tal om, hinner helt enkelt inte.

Även att jag nu bytt hand (får se hur det går när man ska börja jobba grafisk imorgon) har jag fortfarande ont i handelenden när jag skriver på tangentbordet, i högerhanden alltså.

Någon idé att uppsöka läkare för att få en mer specifik diagnos?

Hade s.k. "musarm" för 10 år sen.
Skälet var att jag inte hade stöd för armar och handleder när jag skrev. Så jag skaffade ett stöd till tangentbordet. En sån där gelkudde. Det var okej men nu har jag ett tangentbord som är vridet och bulligt som passar mina dasslock till händer.

Jag kan säga att jag blev chockad när jag besökte ortopeden för mina besvär.
Ha sa torrt: Kavla upp ärmarna så hämtar jag gipset!
Jag fick gå så i tre veckor för att hindra handledsrörelser, inte så kul. Sen tog det bra länge innan det var helt återställt.

Om jag vore du Mondo, så skulle jag knalla in på apoteket och köpa handledsstöd. De kan man ju plocka av sig när man ska duscha eller så.
Sen skulle jag kolla efter ett tangentbord med stöd, kanske det här???:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2162,CONTENTID=12130
plus att se över min arbetsplats: alltid ha armarna vilande på skrivbordet, rätt sitthöjd och sånt.

Små ändringar gör stor skillnad för att du inte ska drabbas igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 11:16
Ursprungligen av Svante S:

Hade s.k. "musarm" för 10 år sen.
Skälet var att jag inte hade stöd för armar och handleder när jag skrev. Så jag skaffade ett stöd till tangentbordet. En sån där gelkudde. Det var okej men nu har jag ett tangentbord som är vridet och bulligt som passar mina dasslock till händer.

Jag kan säga att jag blev chockad när jag besökte ortopeden för mina besvär.
Ha sa torrt: Kavla upp ärmarna så hämtar jag gipset!
Jag fick gå så i tre veckor för att hindra handledsrörelser, inte så kul. Sen tog det bra länge innan det var helt återställt.

Om jag vore du Mondo, så skulle jag knalla in på apoteket och köpa handledsstöd. De kan man ju plocka av sig när man ska duscha eller så.
Sen skulle jag kolla efter ett tangentbord med stöd, kanske det här???:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2162,CONTENTID=12130
plus att se över min arbetsplats: alltid ha armarna vilande på skrivbordet, rätt sitthöjd och sånt.

Små ändringar gör stor skillnad för att du inte ska drabbas igen.

Tack för tipset, men tyvärr satsar de flesta arbetsgivare satsar ABSOLUT INGENTING på ergonomi. Höj- och sänkbara bord (så kallade sitt- och ståbord) osv tycker de flesta arbetsgivare är "FÖR DYRT" trots att det sparar sjukdagar och motverkar arbetsskador.

Senast redigerat 2007-01-24 13:50

Mina 2 cent:

Prova olika möss. Jag kan bara inte använda de tunga mössen, med kula i längre, eller trådlösa, tunga saker. En optisk, lätt Logitech och en musmatta med "rätt" friktion samt en utväxling i "muskontrollpanelen" är numera min melodi.

Jag använder alltid ett externt tangentbord anslutet till min PB. Detta innebär att jag kan flytta på tangenterna och på så vis ändra belastningen på armar o axlar. Jag kan även justera vinkeln om jag vill.

Gör det till en sport att lära dig tangentbordskommandon i de program du använder. Ibland sitter jag med riktigt långvariga klipp-o-klistra uppgifter, då ser jag till att kunna utföra navigation, markering etc med tangentbordet, istället för att jaga runt med musen så mkt.

Jag har sett till att jag har fullt stöd för hela min högerarm/musarmen, skrivbordet är byggt i ett L, jag sitter i vinkeln och har en lång yta till höger och ner bakom mig. Där ligger min högerarm ("rakt ner" från axeln, typ) och får ett bra stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 11:13

Oj, min gamla tråd dök upp i dag! Så här gjorde jag: bytte jobb.

Bevaka tråden