Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jobba mot utländska kunder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer nog snart hamna i en situation där jag kommer jobba med ett USA baserad företag. Så jag undrar lite hur man kan/bör sköta alla pratiska detaljer med betalning , avtal osv?

Några som har erfarenheter att dela med sig av??

/johan

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 01:10

Med erfarenhet från EU så säger jag detta. Jag vet inte hur det är med USA, kanske får du några tips.

Glöm inte att ange VAT (momsregnumret) på fakturan och om inbetalning ska ske så ange ditt IBAN-nummer till ditt bankkonto/postgiro.

Sedan är det moms som är lite knepigt. Jag minns inte exakt hur man gör, men du ansvarar själv för att lägga på moms, men sen ska man dra bort det igen... på något vis. Hängde inte riktigt med på den föreläsningen.

I bokföringen har du separata konton för försäljning av varor och tjänster till sverige, utland och eu. Se konto 3040, 3041, 3045 och 3046 i BAS för exempel. Det bör inte finns någon utgående moms till utland åtminstone.

Situationen för handel inom respektive utom EU är två fullständigt skilda saker. Återkom gärna med mer specifika frågor så är det lättare att svara.

Det finns en ganska bra (för omväxling skull) broshyr att ladda hem från Skatteverkets webbplats som heter Moms vid Utrikeshandel.

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html

Den förklarar ganska tydligt dels vad som gäller inom EU (att utan VAT-nr så får man ingen momsrabatt, och det finns ett par frizoner som anses vara momsfria, tex Åland).

Alla andra länder så är det momsfri försäljning som gäller och du har normalt ett konto i din bokföring för just detta (om tex 3010 är momsförsäljning 25%, 3020 = 12% och 3030=6% så kanske 3040 är momsfri försäljning utrikeshandel, läs mera om baskontoplanen här: http://www.bas.se/ ).

På fakturan när det gäller betalningen så skall du ange IBAN-numret (Ditt internationella bankontonummer) och BIC-kod (Bankidentifieringskoden) på ditt bankkonto, det går att hitta detta på din internetbank, kontoutdrag och annorstädes, det är ett nummer som representerar ditt land, bankkontor och kontonummer i ett och används vid internationella betalningar. Möjligtvis fungerar det endast inom EU, men jag tror inte det. Med det är det ganska lätt för någon utomlands att skicka dig pengar. Även Plusgirot har sådana nummer i sin internettjänst. Om inte annat så finns ju Paypal. http://www.paypal.se/ Din kund sätter in på ditt Paypal-konto och du gör ett uttag till ditt svenska bankgiro-konto. Paypal tar betalt för detta, ett visst antal % av beloppet, tror det är 4% och det tar ca en vecka att få in pengarna på kontot.

Sedan är det bara att fakturera i valfri valuta, bokföra det svenska beloppet och om kunden betalar ett belopp som är lite större eller lite mindre så bokför man mellanskillnanden på speciella konton (kolla i baskontoplanen efter konton som heter Valuta-vinst och Valuta-förlust). Det kan ju hända att om du fakturerar $1000, och bokför detta enligt dagens kurs så blir det 7030:- (du kan använda Program > Kalkylatorn, den har aktuella valutakurser om du uppdaterar dem och kalkylatorn kan även konvertera mellan valutor). Om kunden betalar dig $1000 om 30 dagar och kronan gått ner lite och du efter konverteringar mm får in 7015:- så är din valutaförlust alltså 15:- och bokförs på avsett konto).

Vid momsdeklarationen så skall försäljningsbeloppet som varit utan moms anges i därför avsedd ruta. Ruta 21 heter "Omsättning av varor utanför EG (export)" och ruta 22 heter "Omsättning av tjänster till utlandet" (Klart och tydligt eller hur?! Varför kan det inte stå "Omsättning av tjänster utanför EG (export)". Skattetroll! )

Din kund betalar ingen "sales tax" i sin delstat, som gäller just varor som omsatts i delstaten ifråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 16:56

Man ska som sagt inte alls lägga på någon moms när man fakturerar amerikansk kund (eller kund utanför EU som t ex Norge).

Men tänkt på att den amerikanska kunden förmodligen inte kan betala med BIC/IBAN eftersom USA inte är anslutna till det systemet, så du ska för säkerhets skull också ange clearingnummer, kontonummer, kontoinnehavare och bankens namn. Skriv också att du inte kan acceptera checkar som betalning.

1
Bevaka tråden