Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ägarens namn på fakturan/kvitto istället för företagsnamnet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-13 18:31

Hej!

Har för mig att jag frågat någon innan om detta men tänkte dubbelkolla igen. Hur e de nu när man har enskild firma går de bra att räkna in i firman kostander där på fakturan/kvittot står ens eget namn och inte företagets. Har jo hänt några gånger när man handlat på Siba att man glömde säga till att det skulle stå på företaget.

Det ska väl inte vara några problem. Så länge det är en kostnad i verksamheten kan du ta upp det i redovisningen.
Eftersom vid enskild firma firman och du som ägare är en och samma juridiska person kan det ibland tillochmed vara en fördel att skriva/ha vissa saker på sig sig själv och inte på företaget. Exempelvis kan vissa abonnemang och prenumerationer etc vara billigare för privatpersoner än för företag. I såna fall kan du ta det "privat" och ändå ha möjligheten att ta upp det som en kostnad i din verksamhet.

Köper alltid datorgrejer till firman i mitt namn eftersom då gäller distansavtalslagen och 3 års reklamationsrätt.
Detta fungerar på enskild firma men ej med AB där det måste stå rätt namn på kvittot/faktura

  • Oregistrerad
  • 2007-01-29 16:23

Är det inte så på enskilnd firma också om varan kostar över 500 Kr ??

1
Bevaka tråden