Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1000 mA säkring?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Sitter och försöker få liv i en gammal Hagström 210 basförstärkare som jag fått gratis av musikläraren på skolan. Tyvärr har jag inte lyckats med det ännu, men jag tror att det kan vara nätsäkringen som behöver bytas. På förstärkaren står det att säkringen skall vara 1000mA och därför har jag sökt runt lite på internet och försökt hitta en sådan, men inte lyckats.

Det jag då undrar är om det är någon som vet om det finns sådana säkringar fortfarande eller om dom kallas för någonting annat nu för tiden?

Oh, en raritet!

Har du kollat Elfa?

www.elfa.se

Finns massvis! Sök på www.elfa.se

Det finns högvis av dem i och med att de sitter i nätaggregaten på var och varannan elpryl. De brukar kallas glasrörssäkringar och finns i standardmåtten 5x20 och 6x32 mm. Säljs på Clas Ohlson, Kjell & Co, Elfa m.fl.

Ok tackar. En glasrörssäkring verkar vara vad jag är ute efter, men då uppstår naturligtvis ett annat dilemma. Nämligen om jag ska ha en trög eller snabb säkring? Vad är skillnaden?

Det brukar vara klokt med en snabb säkring för elektronik.

Skillnaden mellan en trög och en snabb säkring är att den tröga inte går direkt om det blir för mycket ström, utan tål lite extra under en kort kort stund. Används mest i maskiner som drar extra mycket ström under t ex uppstarten.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-02-01 12:43

Läs på säkringens metalldelar. Brukar stå T-nånting. T innebär trög. Står det inte trög, ja då kör man inte med trög

1
Bevaka tråden