Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få sitt engagemang ifrågasatt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sen var jag på arbetsintervju inom ett område jag alltid känt mig riktigt engagerad- både privat och jobbmässigt. Vad området är spelar egentligen ingen roll. Det som var en riktig ögonöppnare för mig var att inse hur "fel" jag haft om mitt engagemang- iaf för det jobbet jag sökte.

Under intervjun fick jag snart klart för mig hur jag helt enkelt inte räckte till för jobbet. De jag mötte där gick verkligen in för jobbet på en helt annan nivå än jag nånsin gjort och kände mig villig att göra. Jag skulle sannolikt inte passa in i gruppen.

Det fascinerande med det hela var att detta var första gången jag missade ett jobb pga engagemang isf som normalt kompetens. När jag gick därifrån kändes det lite tungt att ha fått denna insikt.

Nån som varit med om nåt liknande?

Inte än, men jag förstår att det skakar om ens självbild! Har nog aldrig varit på en arbetsintervju, kanske dags snart?

//Stefan

Jag brukar säga att det finns alltid någon som har "mer": angagemang, pengar, intelligens, muskler, hår etc. Ofta så stöter man på dessa inom ett område som man jobbar med och då får man fråga sig: Blir mitt liv bättra av att försöka uppnå samma nivå som de man mäter sig med?

Folk förundrar sig ofta över min nivå av angagemang i det jag gör (jag jobbar alltför mycket bland annat). Men jag stöter på människor som gör mer. Det gör inget, eftersom jag jobbar inom ett område där det behövs mycket jobb. Jag störs inte (längre) av att inte vara värst. Näh, det var nog inte sant. Jag var aldrig värst, jag bara inbillade mig det.

Det som kan störa mig ibland dock är någon som säger åt mig att jag inte gjort nog, eller tagit tillräckligt stora risker, då detta oftast kommer från någon som sitter säkert där de är, eller någon som inte vet hälften av vad jag gör och varför. Men jag överlever det med.

Edt: charmerande stavfel

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag brukar säga att det finns alltid någon som har "mer": angagemang, pengar, intelligens, muskler, hår etc. Ofta så stöter man på dessa inom ett område som man jobbar med och då får man fråga sig: Blir mitt liv bättra av att försöka uppnå samma nivå som de man mäter sig med?

Du har helt rätt, jag har precis varit med om en rätt trist händelse där jag insåg hur lite värt det är att jämföra sig med andra. Det som var nytt för mig med engagemanget var att jag visste att jag var kompetent och kände mig väl lite för självsäker. När jag sedan satt där och fick klart för mig att jag inte hade engagemans så det räckte till kom det nästan som en chock. Nu vet jag bättre till nästa gång dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 22:29

Livet är så mycket mer än bara arbete. För mig åtminstone är det viktigt att skilja strikt mellan arbete och fritidsintressen. Annars skulle jag inte kunna fortsätta med arbetet eller fritiden. För mig är det viktigt med distans. Jag värderar min frihet och mitt oberoende enormt högt. Det är nog inte bra för själen att vara för engagerad i någonting.

1
Bevaka tråden