Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uteliv-sthlm

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-17 04:51

Fredag.
Glad.
Hitills.

I trevligt sälskap, två 99:or, en Jens och en Christine med mig.

först lite karaoke vibbar, lagom 18.... Sen odengatan, Olson's eller något liknande Svenne namn. Sa svenska, upprörda jag.

Vi kommer in gratis, utan att köa. Christine är ju för kul! Hon har en super häftig handvänska som ser ut som ett sådant där roligt djur som lever i en pansarvagn. Jag menar inte sköldpaddan, utan ett däggdjur, som på dom där gamla atari spelens logga.

Kvällen är rolig, fast eftersom ölen kostar 49kr så blir det bara en. Klockan är 0030 och dans golvet står ännu stilla, bortsät från 2 glada tjejer som dansar hejglatt, och jag. Jens och Christine är någon annan stans. Min egen skulld, så mycket att grubbla över en sån här fredag av återupptäcktande av stockholm.

Men jag dansar ut skiten.

Frit.
Fredfullt.
Glatt.

Tjejer börjar joina mig. Jag ser mig omkring, lyssnar lite på folks "blabla". Cokain is in the house. Hus musiken med.

Jag undrar vart mina vänner är. Har ändå inte lust att bli kvällskär i damerna. Inte tid att bli livskär heller. Så jag går och kollar efter Jens. Han vill dra, det är dags säger han vettigt nog, medans Christine pratar med kvällens fotograf.

"En öl tack." säger jag till bartendern.

När jag 25 minuter senare drukit upp och går ut för att röka. Händer det otänkbara

Jag står lungt och fint i närheten av dörren. Folk går ut ibland, och det kommer en varm pust, som känns skönt i den kalla nattluften. Då, plötsligt, drar någon i min arm: "Mår du bra?" säger ena dör vakten. Jag blir lite rörd, "Vad trevligt att han tittar efter mig" tänker jag för mig själv då jag entusiastiskt svarar: "YAMAN! kanon!" En svart man, trevlig och vacker.

Men när jag klar och belåten av min nikotin dos släcker min cigg med foten och ska in, rycker plötsligt den vita djävla idiot muppen i min arm, "Jag kann tyvär inte låta dig in igen...".

"Roligt.... Trevliga killar..." tänker jag och går in igen.

Och jag dras plötsligt ut av tre stora bjässar, som släpar mig via näsan och örat. Dom säger: "Hey din djävla fitta?! Lyssnar du inte på mig ditt as? Fan grabben, du ska ha respekt för mig din fitta! Om jag pratar med dig ska du lyssna din idiot!!!" Min näsa verker och mitt adrenalin pulsas till högsta nivå på stubinen: det finns inget vettigt resonmang kvar i mig.

Jag slängs ut med ett grepp om mitt vänstra öra in i det kalla vintervändret.

Vad har jag gjort? Vad har dom emot mig? Kann det vara ett jag är den enda som inte sniffar här inne? Har jag dansat för mycket? Med fel tjej?
När tanken fyller mig får jag en sådan komisk idee om situationen att jag skrattar högt och pekar på dom. Och vilken tur! Det är ju så svårt att spöa skiten ur någon som skrattar åt smärta.

Olson's på odengatan ligger lite bakom mig då det kommer upp för mig att min vänn är kvar, så jag beger mig tillbaka. Vita, svenska dörvakten knuffar bort mig direkt.
Jag säger: "Min vänn är där inne! Du kann få spöa skiten ur mig för 55'000 spänn och att du hämtar min vänn ut!"
Han säger: "varför skulle jag göra det?"
"Du hade ju inga problem med att dra mig i öronen och slita i min näsa för 2 minuter sen!"
"Det har jag alldrig gjort!!!!" säger han.

Mit ord mot hans.

"Äntligen hemma i Sverige, det demokratiska landet, blev jag behandlad som alldrig någonsin", sa jag till mina barn.
Jag skämms över mitt barndomsland. Demokrati här, är lika med amerikansk Bigmac: LUFT! När var det DU fick säga något om ett landsbeslut sist?

Smakligmåltid och länge leve digital TV!

Senast redigerat 2007-02-17 15:53
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-17 04:52

dubbel postar med flit.....

jag skämms verkligen äver hur det fungerar här.

att ingen vågar prata med mig på tunnelbanan, en väckodag, innan klockan 2130....

FY!

ses i morgon 7 och snackar lite [idag - blueReds.amn] skriver ut den sköna sthlm.natten senare .. [antekknat]

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-17 07:19

Wtf?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-02-17 10:21

ehm...?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-17 15:52

jaja....
det där med demokrati äR väl lite väl mycket...
Vad jag menar är att jag oftra tycker att man kann känna sig Jävligt maktlös i det här yterst underliga landet.

Öh, vad har landet i övrigt att göra med några puckade dörrvakter i ett hak på Odengatan? Det finns förstås puckade dörrvakter i Berlin eller New York också.

Däremot är det förstås tråkigt när/om man råkar ut för dem.

Varför pratade du inte med dem när du skulle gå in igen? Om de tyckte att du var för full så kunde du väl ha fixat till det genom att prata med dem istället för att bara strunta i dem och gå tillbaka in?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 03:39

jag pratade med dem... men dom tyckte inte det var värt att höra...
vad det har med landet att göra, är min vrede. den gick in djupt på mig och jag blev sugen på att förkasta hela skiten. Överdrigt med andra ord, eller adrenalinsförgiftning om du föredrar.

Det har också att göra med den generela frustrationen som flyter i svenskarnas utstrålning. Jag har levt mindre än hälften av mitt liv i sverige. Utvandrare som det kallas. Och varje gång jag kommer tillbaka, häpnas jag av samma konstatering: utseende och funnktion är så viktigt. JAg har varken fel skor eller fel kläder. Men jag tror att bråkstakar spm jobbar i dörren blir väldigt härjade av att vara artiga och att frysa vid dörren. Alltså dunkar dom till så fort dom tycker det verkar vara okej.

Det har att göra med maktlösheten folk verkar uppleva. Enmaktlöshet jag själv känner här. Man har en röst, men den räcker bara till att säga vem som ska bestämma och vilken sida han ska stå på. Den räcker för att instämma om vilka jeans som är bäst och vilka skor tillhör vilken folkgrupp.

Inte konstigt att man lätt överdriver, då man har skrivet i guldbokstäver, att man har makten över årdningen.

Det finns puckade människor överallt. Jag har dock alldrig stött lika mycket grattis puckade dörvackter som i sverige. I varken Berlin, Hamburg, Frankfurt, Zurich, Geneve, Bern, Barcelona, Valencia, Paris, Lyon, Marseille, Milan, Bangkok, Amsterdam, London eller Köpenhamn har jag vittnat att ett uteställes årdningsvackter föredrar att chansa i tomma intet för att släppa sina hänningar mot risken att förstöra ställets rykte.

med vänliga hälsningar,
Set H.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 14:01

Något man ska ha klart för sig är att det är en stor skillnad på dörrvakter i Stockholm och i resten av Sverige. Blir trött på utelivet i Stockholm då de flesta ställena har vakter med trasig självkänsla som vill att man ska stå med mössan i handen.

Blir lika förvånad som arg varje gång jag är ute på krogen i något annat land i europa.

Ursprungligen av acke:

Något man ska ha klart för sig är att det är en stor skillnad på dörrvakter i Stockholm och i resten av Sverige. Blir trött på utelivet i Stockholm då de flesta ställena har vakter med trasig självkänsla som vill att man ska stå med mössan i handen.
Blir lika förvånad som arg varje gång jag är ute på krogen i något annat land i europa.

Fast problemet med dåliga dörrvakter/värdar finns över nästan hela världen chansen att se dom i action är dock större om man ofta går ut i samma stad...

Sen så är det ju faktiskt inte bara dörrvakternas fel, även om våld aldrig kan ursäktas. Men många som går ut ofta dricker alldeles för mycket och är alldeles för kaxiga/våldsamma har själv sett alldeles för många gäster som betett sig som rena idioter och svin när jag jobbade som DJ (spelade oftast nykter)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 21:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Fast problemet med dåliga dörrvakter/värdar finns över nästan hela världen chansen att se dom i action är dock större om man ofta går ut i samma stad...

Sen så är det ju faktiskt inte bara dörrvakternas fel, även om våld aldrig kan ursäktas. Men många som går ut ofta dricker alldeles för mycket och är alldeles för kaxiga/våldsamma har själv sett alldeles för många gäster som betett sig som rena idioter och svin när jag jobbade som DJ (spelade oftast nykter)...

Var i min text säger jag emot dig? Klart det finns dåliga vakter och fulla och kaxiga gäster i andra länder.

Ursprungligen av acke:

Var i min text säger jag emot dig? Klart det finns dåliga vakter och fulla och kaxiga gäster i andra länder.

Acke jag missförstod kanske dina uttalanden? Fast antagligen så gjorde jag nog nte det, eller?
Citat Acke
" Blir trött på utelivet i Stockholm då de flesta ställena har vakter med trasig självkänsla som vill att man ska stå med mössan i handen. "

"Blir lika förvånad som arg varje gång jag är ute på krogen i något annat land i europa."

Där jag var igår (uteställe i Umeå) så höll vakten upp dörren för en när man hade vart ute o rökt.. Det är service de

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 15:17

Välkommen till Sverige liksom. Eller snarare kungliga huvudstaden. Jag är visserligen född och uppvuxen här, och visst är det en vacker stad. Men det hjälper inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 17:50

Japp.
väl kommen,
väl på väg igen....

bara 13 dagar kvar....
counting down.
jäkla synd ändå. det finns ju så många människor jag tycker om här... om man bara kunde packa med dom.

edit:
det är inte bara utelivet som fått mig att ta detta beslut...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-18 17:58

Vänta nu, jag förstår inte rikigt. Menar du att dumma dörrvakter inte bör kunna förekomma i en demokrati? Hur tänker du då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 19:00

nja....
jag menar att i en demokrati bör inte maktlöshets känsla förekomma...

men jag äR ju uppväxt u schweiz, där har vi så kallad direkt demokrati....
dvs att om jag skulle önska att dörrvackter belv tvungna att genomgå en utbildning, att dom skulle väljas ut nogrant, så skulle jag bara behöva sammla in 10'000 signaturer (på delstatlig nivå) för att få en omröstning om saken.

edit: jag menar också att min uppfattnign av svensk demokrati, är att den är ganska så inexisterande... vare sig på politisk eller social nivå. "Vilka skor går du i?" är en fråga som verkar komma upp föR allsvensken allt för ofta i sina görningsbeslut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-18 20:07
Ursprungligen av reSet:

nja....
jag menar att i en demokrati bör inte maktlöshets känsla förekomma...

Det var det dummaste jag har hört. Varför skulle man inte kunna känna sig maktlös bara för att man bor i en demokrati? Ett land med ett rättssystem värt namnet måste naturligtvis baseras på att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, och när ord står mot ord så är det inte så mycket du kan göra. Om du förväntar dig att ditt ord på något magiskt sätt ska vara värt mer än en dörrvakts så är det absolut inte någon demokrati du är ute efter...

Ursprungligen av reSet:

men jag äR ju uppväxt u schweiz, där har vi så kallad direkt demokrati....
dvs att om jag skulle önska att dörrvackter belv tvungna att genomgå en utbildning, att dom skulle väljas ut nogrant, så skulle jag bara behöva sammla in 10'000 signaturer (på delstatlig nivå) för att få en omröstning om saken.

Jaha, så anledningen till att dörrvakten var dum mot dig är för att han inte gått en utbildning? Bara genom att skicka honom på en kurs så skulle han gå från att vara en maktmissbrukande idiot till en rar och trevlig pojke? Så underbart naivt av dig...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 08:02
Ursprungligen av Jogin:

Det var det dummaste jag har hört. Varför skulle man inte kunna känna sig maktlös bara för att man bor i en demokrati? Ett land med ett rättssystem värt namnet måste naturligtvis baseras på att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, och när ord står mot ord så är det inte så mycket du kan göra. Om du förväntar dig att ditt ord på något magiskt sätt ska vara värt mer än en dörrvakts så är det absolut inte någon demokrati du är ute efter...

jag säger inte att man inte ska kunna känna sig maktlös. jag säger att det inte borde vara så. OM du sen vill hitta totalitära tålkningar i mitt innlägg, varsågod och mista. Men du kann ge dig fan på att jag tycker paralmentarisk demokrati är ett gammalt och utdaterat system som helt enklet går för sakta för vårat moderna sammhälle.

Ursprungligen av Jogin:

Jaha, så anledningen till att dörrvakten var dum mot dig är för att han inte gått en utbildning? Bara genom att skicka honom på en kurs så skulle han gå från att vara en maktmissbrukande idiot till en rar och trevlig pojke? Så underbart naivt av dig...

nej. det var inte anledningen till att han var dumm mot mig. Annledningen var att han var simpelsinnad.

men det känns ganska meningslöst att försöka argumentera emot dig. du kanske är dörvakt själv? har en underbar bror som är det? i sådant fall så hoppas jag ni sköter jobbet fint, och att ni har ett lyckligt liv. för det förkänar alla.

tack och hej sverige, jag gittar här ifrån!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-19 11:58
Ursprungligen av reSet:

jag säger inte att man inte ska kunna känna sig maktlös. jag säger att det inte borde vara så. OM du sen vill hitta totalitära tålkningar i mitt innlägg, varsågod och mista.

Hur menar du att du i ett demokratiskt samhälle inte ska behöva känna dig maktlös då ord står mot ord? Med vilka demokratiska medel ska ditt ord väga tyngre än dörrvaktens, eller flera dörrvakters, ord?

Ursprungligen av reSet:

nej. det var inte anledningen till att han var dumm mot mig. Annledningen var att han var simpelsinnad.

Och en utbildning "fixar" det liksom? Skicka den simpelsinnade dörrvakten på kurs så blir han helt plötsligt smart och resonlig? Så otroligt naivt.

Ursprungligen av reSet:

men det känns ganska meningslöst att försöka argumentera emot dig. du kanske är dörvakt själv?

Nix. Känner ingen dörrvakt heller. Jag argumenterar emot dig helt enkelt för att dina påståenden är ogenomtänkta och allvarligt talat ganska korkade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 22:54

Vi kanske missförstod varrandra. Orkar inte reda ut det. Vi tycker nog lika.

Jag tror alla har uttryckt sina synpunkter. Är det någon som har något emot att tråden stängs?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 11:02

hemskt gärna!

Tråden stängd efter att ämnet blivit uttömt

1
Bevaka tråden