Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur småföretagare blir lurade

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag grenar av det här till en egen tråd för jag tycker det är mycket viktigt för småföretagare, och det gäller inte bara det företag som jag hade problem med.

Som småföretagare blir man ofta uppringd av telefonförsäljare. De ringer just småföretag för de vet att småföretagare är lätta att lura och de har ingen konsumentlag på sin sida. Ofta når man en stressad småbarnsförälder som har annat att tänka på och som inte orkar sätta upp försvaret när de pratar vänligt.

Här är de bluffar jag känner till:

Bluff 0. Den oskyldiga bluffen, de påstår att de är billiga, men eftersom du inte kan jämföra så kan de lätt sälja på dig alla möjliga dumheter. I detta fall vet du i alla fall vad du köper och vad det kostar.
Bluff 1. De erbjuder sig att skicka information eller teckna en beställning enligt ett erbjudande som du kan "titta på i lugn och ro innan du "bekräftar". De vänder sedan på orden så det blir en beställning som utförs genast.
Bluff 2. De vill ge bort något gratis, till exempel en designad hemsida. De lägger med sitt dyra webbhotell i paketet, på ett sätt som är svårt att säga upp dessutom.
Bluff 3. De vill sälja tvättmedel eller andra hemkonsumtionsprodukter till ditt företag och låta det stå "kontorsmatriel" på fakturan. Jag vet inte om det är brottsligt av dem men det är definitivt brottsligt att köpa.

Vet ni fler trick? Man måste ju kunna alla, annars måste man stänga av totalt mot dessa attacker.

Vad gör ni för att värja er?

När de ringer för att sälja något så säger jag "Nej". Om jag uppmuntrar telefonförsäljning genom att köpa saker så blir det bara värre. Så "Nej" är det ända som gäller. Det spelar ingen roll vad de säger, om de inte ger sig på en gång så lägger jag på.

Det är inte bara svart eller vitt. Jag brukar dra gränsen om de inte kan maila informationen och föra en diskussion vid ett senare tillfälle. Knep i stil med "Ringer du inom 10 minuter år du ett knivset..." går fetbort.

Jag brukar be om deras nummer för att ringa när jag har tid.
Det funkar alltid.
Eller så lägger man helt sonika på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-18 17:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag brukar be om deras nummer för att ringa när jag har tid.
Det funkar alltid.
Eller så lägger man helt sonika på.

En Seinfeld-klassiker!
http://www.youtube.com/watch?v=hllDWSbuDsQ&eurl=http%3A%2F%2Fkregger%2Evox%2Ecom%2Flibrary%2Fvideo%2F6a00ccff8f22e4406400d4142781383c7f%2Ehtml

Samma som tidigare talare: "Nej tack." Fortsätter de, lägger jag på.

Jag brukar ha härliga telefonduster med tonerförsäljare här på jobbet, den bästa hittils slutade med att försäljaren skrek: "men... men... HÅLL KÄFTEN!" osså la han på, detta efter att jag börjat komma med en del motargument och prisjämförelser på de han sagt några minuter tidigare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 18:16

Samma som ovan. Samma mantra hela tiden: "Nej tack, jag är definitivt inte intresserad... Nej tack, jag är definitivt inte intresserad... Nej tack, jag är definitivt inte intresserad..." Bestämt, men vänligt. Om inte vänlighet och artighet fungerar använder jag brutalitet och lägger på luren. Ett annat knep är att fråga om de vill lämna ut sitt eget hemnummer. Eftersom de dristat sig till att ringa hem till mig, på min privata telefon, borde jag kunna ringa hem till dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 20:33
Ursprungligen av Mondo:

Ett annat knep är att fråga om de vill lämna ut sitt eget hemnummer. Eftersom de dristat sig till att ringa hem till mig, på min privata telefon, borde jag kunna ringa hem till dem.

Sjukt bra Seinfeld-avsnitt det där är hämtat ur. En klassiker.

Jag måste bara få delge er SVD:s "förmånliga" deal:

Jag blir uppringd av en försäljare från Svenska Dagbladet som undrade om jag var den och den ansvariga på företaget.

- Har ni funderat på att skaffa en tidning till ert företag?
- Ehh..?
-Jo, det är ju väldigt bra att ha en tidning i t.ex. personalrummet... osv osv.
-Jo, men jag har bara en enskild firma och den är hemma hos mig. Mitt personalrum är mitt kök typ...
-Jo, fast just nu kan jag erbjuda dig en väldigt bra deal. Jag bjuder på prenumerationen i tre månader och du behöver inte ens säga upp den när den är slut, utan om du inte förlänger så slutar tidningen komma bara.
-Jaha..?
-Det enda du behöver betala, som jag tyvärr inte kan påverka, är distrubutionskostnaden.
-Jaha, och vad kostar det då?
-Ja, det kostar bara 49kr i veckan. (Plus moms förmodar jag eftersom han sålde till företag).
-Nej, du jag bor i Malmö, och jag är nog inte intresserad av din tidning.
-Är du säker på det?
-Ja.
-Helt säker?
-Helt säker.

Lite räkning: 49 * 1,25 (moms) = 61 kr. 61/7 = 8,50.

Världens deal! Gratis? Jo, jag tackar jag!

Jens

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-01 22:18

En knepig strategi jag råkade utför var att försäljaren inte sa exakt vad de vill sälja utan presenterar sig och sitt företag och ber om att få "berätta mer". Man vet ju att de aldrig slutar prata när de väl kommer igång så jag sa att jag inte var intresserad men då säger han bara "Inte intresserad av vad? Du vet ju inte vad jag ska presentera än?". Då blev jag lite förstummad för jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på det. Så jag sa att jag inte var intresserad av någonting och då låssades snubben bli lite sårad och sa att det inte lät så trevligt. Då slängde jag på luren för jag visste inte vad jag skulle säga. Jag hatar att vara otrevlig mot folk och kände mig riktigt dum efteråt. Väldigt jobbig försäljningstaktik.

Ta det inte personligt, det är ju bara business. Det är deras affärsidé, då får de stå för det. Det är ju bara fånigt att han spelade sårad. Hans sket ju i dig i allafall, utan villebara kränga något. Varför skulel du bry dig mer om honom än han gjorde om dig då?

Jens

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-03 21:17

Går det att ha nixtjänst på ett företag?

nix

nej tyvär går det inte att ha det ända sättet är att ha hemligt nr och det vet alla företagare att det kan man inte ha
för då får man inga kunder personligen tyker jag att man ska få anmälla sig til nix privat som företag
mvh kim

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-04 07:32

Jag försöker bryta inom ett par sekunder, Det värsta var en ung tjej som ringde och frågade om jag var jag. Jo, det är jag svarade jag varpå hon nästan skrek: "Guuuuud, vad härlig!!" Jag la på direkt. Numera brukar det låta så här:

-Hej! Är detta NN?
-Jag vill inte köpa någonting!
-Eh.. okej.
-Hejdå!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-04 08:20

Telefonförsäljare ger oss säljare dåligt rykte.
Nu för tiden så vågar man knappt berätta att man har jobbat som säljare.

Det fanns en tid före internet när säljare även var informationsbärare och välkomna att berätta om nya produkter och lösningar från bl a Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-04 09:13

Be dom skicka en bekräftelse på att ni har kommit överens om att INTE köpa. Skrämmer alla banditer.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 10:42

Säg att ni har startat upp ett företag och har nu en bra produkt att sälja. Hur ska ni sälja denna produkt utan att ringa till ev kunder/företag?

Ursprungligen av amun:

Säg att ni har startat upp ett företag och har nu en bra produkt att sälja. Hur ska ni sälja denna produkt utan att ringa till ev kunder/företag?

Använda sig av vanlig marknadsföring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 13:25
Ursprungligen av Kristofer G:

Använda sig av vanlig marknadsföring?

Telemarketing ingår ofta i "vanlig" marknadsföring.

Ursprungligen av amun:

Säg att ni har startat upp ett företag och har nu en bra produkt att sälja. Hur ska ni sälja denna produkt utan att ringa till ev kunder/företag?

Såhär skulle jag göra:

1. Se till att jag har en kanonprodukt. Detta innefattar inte rakhyvlar som man skär sönder hela nyllet med och "bara" kostar frakten 39.90kr.

2. Jag skulle använda mig av promotion, dvs ge bort produkten till ett antal företag. Är produkten så bra som den borde vara så är en nöjd kund som betalat 0:- den bästa ambassadören.

3. Vad är det för fel på att annonsera i press / internet?

Om man måste ringa så kan man ju försöka ha lite social förmåga. Detta saknar nästan alla som t.ex säljer mobilabonnemang (Mobil Express, Mera Mobil mfl).
Att ringa upp mig och låta som om vi känt varandra i 15år fungerar inte på mig... Säger jag dessutom nej så vill jag att man ska respektera det. Gör man inte så sprider jag gärna ut till alla jag pratar med hur dåligt dom beter sig.
Det borde alla göra så skulle kanske fler av dessa företag sättas ur spel.

Bitter? Ja, lite grann. Får ungefär 4-5 samtal per dag av folk som vill sälja skit...

/Johan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-01 17:16
Ursprungligen av johanandre:

Om man måste ringa så kan man ju försöka ha lite social förmåga. Detta saknar nästan alla som t.ex säljer mobilabonnemang (Mobil Express, Mera Mobil mfl).
Att ringa upp mig och låta som om vi känt varandra i 15år fungerar inte på mig... Säger jag dessutom nej så vill jag att man ska respektera det. Gör man inte så sprider jag gärna ut till alla jag pratar med hur dåligt dom beter sig.
Det borde alla göra så skulle kanske fler av dessa företag sättas ur spel.

De flesta som jobbar med telefonförsäljning gör det bara under en kort stund i sitt liv. Det är i de flesta fall inte ett karriärsval. Det är ett tillfälligt jobb. Hajar du? Av den anledningen så är de allra flesta telefonförsäljare heller inte väldigt erfarna. De flesta ska snarare beskrivas som nybörjare.

Trots det så är åtminstonde majoriteten som ringer till mig både vänliga, artiga och någorlunda professionella. Att alla som ringer dig är otrevliga är säkert bara en fet slump; eller så är det någonting i ditt eget beteende som det beror på. Näe, så kan det ju inte vara. Slumpen. Slumpen måste det vara.

Ursprungligen av johanandre:

Bitter? Ja, lite grann. Får ungefär 4-5 samtal per dag av folk som vill sälja skit...

Gå med i NIX-registret då.

Ursprungligen av Jogin:

Gå med i NIX-registret då.

Hur då? Det omfattar ju inte företag (vilket tråden handlar om).

Ursprungligen av Jogin:

De flesta som jobbar med telefonförsäljning gör det bara under en kort stund i sitt liv. Det är i de flesta fall inte ett karriärsval. Det är ett tillfälligt jobb. Hajar du? Av den anledningen så är de allra flesta telefonförsäljare heller inte väldigt erfarna. De flesta ska snarare beskrivas som nybörjare.

Trots det så är åtminstonde majoriteten som ringer till mig både vänliga, artiga och någorlunda professionella. Att alla som ringer dig är otrevliga är säkert bara en fet slump; eller så är det någonting i ditt eget beteende som det beror på. Näe, så kan det ju inte vara. Slumpen. Slumpen måste det vara.

Gå med i NIX-registret då.

Hurvida folk väljer sin karriär eller inte bryr jag mig inte om. Väljer man dock ett jobb som går ut på att ringa och tjata så får man nog förstå att man inte står högst i kurs.
Jag menade inte att någon var otrevlig. Vad jag sa var att jag inte tänder på manusläsande människor som försöker låta som dom är mina vänner.
Som dessutom i 99% av fallen säljer något värdelöst av dålig kvalité. Som påstår att dom har ett "kanonerbjudande" eller "skickar med" vilken mobil som helst gratis (som sedan visar sig kosta 249kr / mån i två år).

Nix fungerar väl inte för företag? Jag är med i NIX. Dock ringer försäljarna till min mobil...

Från NIX hemsida:
"Alla telefonnummer kan inte spärras. Till att börja med kan ännu endast telefonnummer till privata abonnemang i det fasta nätet spärras i NIX-Telefon. Detta innebär att ett mobiltelefonnummer inte kan spärras i NIX-Telefon."

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag inte uppskattar telefonförsäljarnas metoder. Nybörjare eller inte. Det är osexigt... punkt slut.

hej hopp

Bara nästan att hoppas att iPhone väljer en operatör, då kan man fråga säljare av mobilabonnemang, jag byter gärna men fungerar det med iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 09:15
Ursprungligen av johanandre:

Såhär skulle jag göra:

Bitter? Ja, lite grann. Får ungefär 4-5 samtal per dag av folk som vill sälja skit...

/Johan

Du verkar ha bra koll på hur många som säljer skit, men hur många ringer och säljer användbara produkter?

  • Medlem
  • 2007-08-02 12:04

Kan inte låta bli att skriva.

Har jobbat med telefonen som huvudsakliga redskap sedan -94. Det finns vissa marknader/produkter som passar utmärkt att kommunicera med telefon.

Sen som skrivs i tråden så finns det mkt TM jobb på diverse callcenters med orutinerade ungdomar som inte har mkt livserfarenhet / arbetslivserfarenhet som inte gör ett speciellt bra jobb. Likväl som det finns duktiga TM säljare som lyssnar och gör snabba och bra behovsanalyser.

Sen kan man skilja på telefoni/webbhotell mot exempelvis produkter som är nödvändiga för driften för diverse företag som finns tex i glesbyggden(dvs utanför Stockholm). Där man får åka kanske 5-10 mil och tycker det är toppen att bli uppringd, "påmind" och få ett bra paketerbjudande som passar bra. Och dessutom få det hemkört.

Eller den arbetsöverlastade marknadschefen som behöver köpa in vepor/t-shirts/reklamgodis till mässan om 4 veckor. Kanske skönt att få ett telefonsamtal för att reda ut behovet och sedan en offert på mail istället för att få in en säljare som skall vara social och trevlig på kontoret som vill fika bort en timme (Eller jaga en säljare på det lokala bolaget man anlitat i 10år som stagnerat och smyghöjt priserna genom åren) Tidsbesparningen är rätt markant. Mkt kommunication mellan företag ske via telefon och mail. Det är en naturlig följd av tid/kostnad/resultat från båda parter.

Dock tror jag att vanlig TM mot privatpersoner når sin topp och dalar. Man är duktigt trött på naturmedel/hemtelefoni/videofilemr/barnspel:tveksam:

Ursprungligen av amun:

Du verkar ha bra koll på hur många som säljer skit, men hur många ringer och säljer användbara produkter?

Alldeles för få...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-04 15:14
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad gör ni för att värja er?

Tänker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-04 15:15

Problemet är ju att telemarketingen har blivit så omfattande att det mer uppfattas som ett miljöproblem än som en accepterad marknadsföringsmetod.

Bevaka tråden