Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut min mac mini åt mamma.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haha. kul rubrik Ni jag har ett litet problem. Finns det något enkelt sätt jag kan dela ut min filserver (en intel mac mini) över INTERNET till min mamma (och mig när jag reser).

Mao en webbserver is the shit uppenbarligen men how dudes how?
Någon som har något tips?

Antingen drar du in Apache och delar ut katalogen och sätter .htaccess filer så ingen annan kommer åt den. Eller så drar du igång en VPN server som du kan ansluta emot så du kommer åt din burk där hemma.

Ursprungligen av northernlight:

Haha. kul rubrik Ni jag har ett litet problem. Finns det något enkelt sätt jag kan dela ut min filserver (en intel mac mini) över INTERNET till min mamma (och mig när jag reser).

Mao en webbserver is the shit uppenbarligen men how dudes how?
Någon som har något tips?

Om du bara behöver använda den som filserver så slår du på Personlig fildelning. That's it. Har du fast IP kan du komma åt datorn via det, slå kringla-k i Finder och ange

afp://11.22.33.44/

Så kan du logga in och får upp datorn som en nätverksdisk. Om du inte har fast IP kan du skaffa ett gratiskonto på dyndns.org, välja ett domännamn typ blingbling.dyndns.org och sätta upp DynDNS Client som ser till att domännamnet alltid pekar på din maskin.

afp://blingbling.dyndns.org/

alltså.

Men: har du Comhem kan du glömma det. De idioterna har stängt de nätverksportar som behövs (fast de vägrar medge det när man pratar med supporten). Då får man sätta upp ftp istället. Nästan lika lätt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Om du bara behöver använda den som filserver så slår du på Personlig fildelning. That's it. Har du fast IP kan du komma åt datorn via det, slå kringla-k i Finder och ange

afp://11.22.33.44/

Så kan du logga in och får upp datorn som en nätverksdisk. Om du inte har fast IP kan du skaffa ett gratiskonto på dyndns.org, välja ett domännamn typ blingbling.dyndns.org och sätta upp DynDNS Client som ser till att domännamnet alltid pekar på din maskin.

afp://blingbling.dyndns.org/

alltså.

Men: har du Comhem kan du glömma det. De idioterna har stängt de nätverksportar som behövs (fast de vägrar medge det när man pratar med supporten). Då får man sätta upp ftp istället. Nästan lika lätt.

Sådär... ett svar på svenska. tackar för det Per. Ska ta tag i det när jag kommer hem igen.

Är det filer din mamma vill komma åt? Skapa ett konto till henne och se till att öppna port 22 i brandväggen så kommer hon åt det via SCP (FTP fast krypterat eftersom det är SSH).

Använd bara en klient, WinSCP för Windows eller Cyberduck för Mac. Säkerhet 100%!

AFP har fördelen att det går att mounta men även avlyssna. Tips

oj. Ja cyberduck kör jag redan... ska slå in någon ordlista och försöka fatta vad du menar.

1
Bevaka tråden