Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anställd men fakturera. Hur mycket?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-20 22:01

Hej!

Har tidigare varit anställd på ett företag. Skall nu fakturera min arbetade tid där istället.

Min timlön har legat på 108kr, hur skall jag nu räkna "baklänges" till rätt belopp att fakturera i timmen med egenavgifter / semesterersättning m.m. Det skall vara likvärdigt.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-21 07:47

Det finns många kommpletterande frågor som behöver besvaras för att ge dig ett "säkrare" svar, bla. nämner inget om vilken bolagsform du skall använda, hur många sjukdagar du har på ett år, vilket försäkringsskydd du har som anställd etc. "The devil is in the details" som det brukar heta...

Om vi bara räknar med skatter (preliminärskatt och egenavgifter) så kan du räkna med att hälften går bort. Exempel; har du idag 65kr per timme efter skatt, så ska du fakturera 130kr per timme.

Utan att kunna mer om din kommande situation, är det enklast om du tittar tillbaka på ett år och räknar igenom de ersättningar (och förmåner) du fått, ta reda på dagens värde för dom (efter skatt) och dubbla det - så har du ett ungefärligt belopp att dividera med 11 och lägga på din timfakturering.

Det är som sagt ganska mycket att tänka på, så jag rekommenderar dig att kolla vidare på Nyföretagarcentrum, där kan du hitta mer information (kolla bara deras länksamling(!)). Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 07:59

Tja, min rekommendation är ca denna

108 kr/timme = ca 19 000
19000 * 1,67 = 31 370
Så jag skulle fakturera ungefär 55 000/månad, inklusive avbrott för semester

1,67 = AMF, Arbetgivaravgifter, Sociala, Pension, Övriga kostander som egen
Anledningen till påslaget är min "försäkring" då avtalet kan komma att sägas upp med omedelbar verkan.

Så skulle jag göra (ungefär)

/Tangen

  • Medlem
  • 2007-02-21 13:53

Okej, ganska stort påslag kanske om det skall vara likvärdigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 14:10

Det har du ju rätt i, läste inte klart ditt inlägg tydligen sorry.

Ta gånger 1,67 för dina lönekostnader, inkl arb avg, soc, skatt, semester, pension, amf.
För övrigt ska du ta betalt för diverse omkostnader som du kan tänkas ha i samband med revision och bokföring samt andra kringkostnader (om detta är din enda kund)

Och om det är det, betänk då att det kan vara lite trixigt om man får en revision, eftersom dom kan tycka att du har för få uppdragsgivare och därför anse det vara en dold anställning.

/Tangen

Jag har i ett liknande fall hävdat och fakturerat en faktor 1,5 +25% moms.

Semesterersättningen är 12%
Sociala avgifter 32.46%
De flesta arbetsgivare (inte alla) betalar även ut TGL (tjänstegrupplivförsäkring) på 1%

Sammanslaget blir det en faktor 1,499 vilket man förstås avrundar till 1,5. (Moms tillkommer på fakturan varpå sluträkningen då slutar på 1,875.) Detta motsvara alltså samma kostnad som en löneutbetalning.

Jag tycker som Tangen att man ska ha ett påslag för den osäkerhet det innebär att vara timanställd jämfört med fast anställd. Om din arbetssituation är ungefär detsamma som tidigare borde du kunna diskutera en fast månadskostnad som löper till avtalet sägs upp. Men som timarvoderad kan det innebära att det blir lediga luckor på dagen som är svårt att fylla upp med annat arbete. Det ska man ha kompensation för.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Jag tycker som Tangen att man ska ha ett påslag för den osäkerhet det innebär att vara timanställd jämfört med fast anställd. Om din arbetssituation är ungefär detsamma som tidigare borde du kunna diskutera en fast månadskostnad som löper till avtalet sägs upp. Men som timarvoderad kan det innebära att det blir lediga luckor på dagen som är svårt att fylla upp med annat arbete. Det ska man ha kompensation för.

Självklart! Resonemanget gäller bara om man tex skall få en engångsutbetalning mot faktura som motsvarar tex en veckas jobb som anställd. Som frilansande och egenföretagare skall man ha en timpenning som åtminstone är fyra gånger så hög som en anställd har. Ersättningen går ju inte direkt ner i fickan, utan är bara en intäkt i företaget.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-03-14 15:09

Finns dock ett stort problem med att börja fakturera istället för att vara anställd. Det är inte lagligt. För att få driva ett företag så måste det vara oberoende/självständigt. Du får inte avsluta en anställning och därefter starta ett företag med en enda kund som dessutom är din förra arbetsgivare. Det kommer att sluta med att din förra arbetsgivare får betala alla sociala avgifter och därmed är du i samma sits som när du var anställd, med skillnaden att du inte har någon anställningstrygghet.

Om man vill ha ut 200:- för en timmas jobb (jobbar som instruktör på gym)
Hur mycket skall man fakturera för?
Hur räknar man ut det?
Vad är det som "ingår" i påslaget?

Ursprungligen av Helene29:

Om man vill ha ut 200:- för en timmas jobb (jobbar som instruktör på gym)
Hur mycket skall man fakturera för?
Hur räknar man ut det?
Vad är det som "ingår" i påslaget?

Ca. 400.

Vad menar du med påslaget? Hur har du tänkt fakturera?

Om du vill få ut ca 200 kr före skatt bör du fakturera minst ca 360 kr.

Påslaget i detta fall 360 - 200 = 160 består av egenavgifter, tjänstepension, semester och moms.

  • Medlem
  • 2012-10-18 17:29

Jag tycker tangens uträkning är rätt så rimlig förutsatt att du jobbar heltid. Om du behöver ett faktura-program så kan jag rekommendera Zenconomy fakturering

Kul att du svarar på ett inlägg från 2007.

( Själv fick jag i veckan svar på ett mail jag skickade 2007. -Det är ju 500 år i internet-tid som min kollega sa)

Ursprungligen av jurassic579:

Kul att du svarar på ett inlägg från 2007.

( Själv fick jag i veckan svar på ett mail jag skickade 2007. -Det är ju 500 år i internet-tid som min kollega sa)

Jag skulle nog också revidera uträkningarna lite efter 5 år........ Men å andra sidan tror jag inte att det är aktuellt längre för frågeställaren. Såvida han inte levt på soc bidrag under 7 år.....O:-)

1
Bevaka tråden