Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Summerar riktigt dåligt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 08:15

Hej!
Nu har jag lite problem här..
På mina sernaste produktioner som varit helt mjukvarubaserade.
Programmerade trummor, bas och amplitube, ampex bas, o.s.v.
MKT, MKT, MKT pluggar blir dety också...

Dessa projekt låter kanon i logic..
Men när jag summerar dem så låter det platt, tråkigt och rent utav jobbigt.
Det är som att alla limiters och kompressorer (SOM FÖR ÖVRIGT LIGGER DIREKT PÅ
OUTPUT 1-2) Knasar ut och vrids på ett snäpp.

Hur kan man lösa detta? Skall man summera med ljudkortet?
Eller har det med att jag lägger mastringspluggar direkt på outputen?
eller är det något i ditheringen som går fel??

//Olof

Logic 5.5?

Du summerar ju precis lika mycket när du lyssnar "live", så det är nog något problem med export/bounce eller vad det heter i Logic.

Kan det vara så att du jobbar i 24 bitar i logic och sen bouncar till 16 bitar?

Isåfall kanske lite dithering kan vara till hjälp.

Som ovanstående skribent skrev kan det ju inte vara summeringsproblem eftersom det summeras precis lika mycket när du trycker play i logic.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-13 00:12

Som Stefan antyder så var det om jag inte minns helt fel en liten egenhet som femman hade, ifall det är den du kör på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 10:29

nej det är faktiskt logic pro 7.2
Men har har terstat att dithera, får samma taskiga resultat.
platt och trist... vad skall man ha för dithering för att få bästa möjlioga resultat

  • Medlem
  • 2007-04-13 10:34

Om det låter bra när du spelar upp så borde du kunna hijacka ljudet då och spara ner på disk. Inte för att det löser grundproblemet, men då kan du alltid få ut något vettigt.

Kan du inte lägga upp en mixdown på nåt så man kan höra vad det är du menar?

Hela fenomenet låter ju dock jättekonstigt. Nog för att det kan bli fel vid mixdowns, men då handlar det ju om knaster och sånt. Inte att kompressorerna löper amok. Konstigt sa Bill, konstigt var ordet sa Bull.

/Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 16:24

jo.. det är sjukt... orkar inte lägga upp nått här.. men tro mig.. det blir ännu helt FUCKED.
har testat allt gällande dithering, upplösning o.s.v men kompressorn och "Stereovidden" blir helt fucked... mina gitarrer som ligger i höger/vänster ligger båda nu i mitten.. och kom nu inte med förslag som " HAR DU VALT INTERVEALED???" jag är ganska duktig på logic.. och det är ett stort projekt.. kan logic nästan innan opch utan.. det är nåpgot mkt skumt över
VÄLDIGT SKUMT!

Förlåt om jag verkar grinig, det är jag inte, jag är as förbannad..
¨//Olof

Har du provat att summera via ljudkortet? Stereo ut och sen spela in på en stereokanal i Logic.

Du kan också prova att spela in din mix i tex Soundforge eller något annat inspelningsprogram samtidigt som du spelar upp låten i Logic.

Kör du offline eller online bounce?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-23 09:30

Har testat både online och offline...
samma resultat.. Jag börjar udra om det är waves pluggarna eller psp vintagewarmer 2 som gör detta

1
Bevaka tråden