Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokföringsteknisk fråga vid start av företag 2006

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-21 09:49

Jag startade enskild firma i somras under pågående studier. Bland annat därför så blev det inte så många verifikationer. Under året 2006 har det inte blivit mer än drygt ett tiotal.

Initialt gjorde jag ett fel som i sin tur innebar att jag inte visste hur jag skulle börja bokföra, därför har jag bara lagt verifikationerna i en hög. Nu kan väl inte det vara så allvarligt eftersom jag har god ordning och anteckningar om allt.

Jag tecknade en ansvarsförsäkring innan jag hade ett företagskonto. De pengarna betalade jag från mitt privata konto. Försäkringsbolaget var tillmötesgående och lovade mig återbetalning av överskjutande del av årsavgiften efter sommaruppehållet då jag återigen gick tillbaka till studierna. För att jag bara skulle behöva betala för den tid jag nyttjade försäkringen (ca 2 månader). De höll vad de lovat men jag gav dem då mitt företagskontonummer att betala in på.

Nu förstår inte jag hur detta ska bokföras.

Följande händelser är de första i mitt företag (jag har förenklat händelserna till plus och minus):

- småföretagarförsäkring (årsavgift) Obs! Från mitt privata konto.

•••(öppnade företagskonto)•••

+ insättning kapital (grundplåt) från mitt privata konto
+ faktura kund
- faktura bank
- faktura bank
+ småföretagarförsäkring (återbetalning av överskjutande del av inbetald årsavgift, se ovan)

Ja, sen följer ett par till kundfakturor och några investeringar.

Som jag ser det krånglar den där försäkringen till det i och med att den först utgick från mitt privata konto. Dessutom är jag helt grön på detta.

Någon som tycker att detta är en piss i Mississippi och kan ge mig en hjälpande hand?

Bokföring och en piss i Missisippi har sina likheter - vägen dit är lång men väl där är det inte så svårt

Som jag ser det (har inte satt ut konto eftersom jag inte vet vilken kontoplan du använder)

Småföretagarförsäkring

Kredit – Eget kapital
Debet - försäkring

Egen insättning

Kredit – Eget kapital
Debet – bank

Faktura kund (bör var nr 1- kom i håg att fakturor måste numreras)

Debet – bank
Kredit – Försäljining
Kredit – Utgående Moms

Faktura bank (något du har köpt – eller är det ett eget uttag?)

Kredit – Bank
Debet – Material, eller vad det är
Debet – Ingående moms
alt
Kredit - Bank
Debet – eget uttag

Återbetalning, försäkring
Debet – bank
Kredit - försäkring

Om det finns andra som anser något annat så utgår jag från att de skriver en rad

Lycka till i Missisippi!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-21 19:34

Ser oerhört övertygande ut! Tio miljoners tack för den fina uppställningen! Nu tror jag att det ska gå att komma igång.

Skillnaden som jag förstår det är: eget kapital istället för bank och att inte dra någon moms?

Eftersom du "tagit ut" pengarna från ditt "Eget kapital" så ska det krediteras där

När det gäller moms så ska den dras om den är debiterad - den försäkring jag har är inte momsad - men så är det bara en egendomsförsäkring
Står det moms på den faktura du fått så ska det vara:
Kredit - eget kapital
debet - försäkring
debet - ingående moms
och i konsekvens med detta
Återbetalning försäkring
Debet - bank
Kredit - försäkring
Kredit - ingående moms (ja, det ska vara kredit på "Debiterad ingående moms eftersom det är en återbetalning)

Jag vet inte om det hjälper men ett sått som jag tänker är:
Kredit = ut från det kontot
Debet = in på det kontot

Hoppas du kommer igång - det är vägen dit som oftast är längst!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-21 20:10

Ah, du hade helt rätt! Jag hade bara tagit för givet att det var moms på den, inte kollat.

1
Bevaka tråden