Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nördhumor :)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som skrattar och myser när jag hittar sånt här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 18:34

Johan ett gott skratt, men det är galet nördigt

/Tangen

Fniss.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-08 22:21

Skratt!

Jovisst är det kul

Jag kommer att tänka på en episod från mina tidiga år i databranschen när jag jobbade med försäljning av Luxors ABC-datorer.
Luxordatorerna hade ett enkelt BASIC-liknande operativsystem (med engelska kommandon som RUN, GET PRINT etc) som vid kommandopromten svarade på felaktiga kommandon med koder. (Typ Error 306 om ett angivet filnamn inte kunde hittas). Till operativet kunde man ladda in en kommando-tolk som översatte koderna till svenskt klarpråk, som då exempelvis översatte "Error 306" till "Hittar inte filen"

Detta var en kul demo-feature när man satt med en kund och demonstrerade hur bra ABC-datorerna förstod svenska (!)
Vid prompten skrev man helt enkelt:
> Rune, hämta fil och flingor (och tryckte på Enter)

Varvid datorn, efter några sekunder, svarade:
> Hittar inte filen

(Oxå ganska nördigt )

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-13 14:59
Ursprungligen av Macsimal:

Luxordatorerna hade ett enkelt BASIC-liknande operativsystem (med engelska kommandon som RUN, GET PRINT etc) som vid kommandopromten svarade på felaktiga kommandon med koder. (Typ Error 306 om ett angivet filnamn inte kunde hittas). Till operativet kunde man ladda in en kommando-tolk som översatte koderna till svenskt klarpråk, som då exempelvis översatte "Error 306" till "Hittar inte filen"

Jag vill minnas att det var en fil (LIBERR.SYS, någon?) som översatte de kryptiska och kortfattade felmeddelande typ "ERROR 21<pip>". Då kunde man roa sig kungligt och gjorde bla annat följande lilla trick (original):

21	Hittar ej filen
32	Filen ej öppnad
34	Slut på filen

som ersattes med:

21	Hittar ej filpaketet
32	Fliken ej avriven
34	Inget kvar i filpaketet
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-13 23:38
Ursprungligen av frazze:

Jag vill minnas att det var en fil (LIBERR.SYS, någon?) som översatte de kryptiska och kortfattade felmeddelande typ "ERROR 21<pip>". Då kunde man roa sig kungligt och gjorde bla annat följande lilla trick (original):

21	Hittar ej filen
32	Filen ej öppnad
34	Slut på filen

som ersattes med:

21	Hittar ej filpaketet
32	Fliken ej avriven
34	Inget kvar i filpaketet

Åh... Överkurs!!
Men likafullt kul Härliga nostalgi...

I så nördiga kretsar har väl alla redan läst xkcd:s underbara Sandwich, men jag kunde inte låta bli att tipsa om den ändå.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-10 07:30

Hehe, jag tycker sånt är skitkul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 07:35

http://www.asciimation.co.nz/

inte för att jag tror att nån har missat det, men det är galet att någon/några gjort star wars ASCII

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 10:22

Här är en autentisk bug-rapport från 1983 som klagar på skottårshanteringen för år 2000 i VMS. Svaret är nördigt underhållande.

http://h71000.www7.hp.com/openvms/products/year-2000/leap.html

Skitkul!

Hm... det verkar lite väl grovt tillyxat på slutet...
Ska man verkligen lägga till EXAKT en sekund vart tredje år...? Inte 0,9... eller 1,1...?

1
Bevaka tråden