Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att köpa dator för litet företag?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sambo har ett fotoföretag vid sidan om med en omsättning på ca 100k /år. Hon behöver köpa en ny dator. Har kollat runt lite på olika alternativ.

Köper hon datorn rakt av (25k kr) så innebär detta att hon måste skatta på pengar (eftersom hon inte får dra av hela datorsumma direkt utan måste dela upp den på flera (3?) år)

Köper hon datorn via Leasing så hamnade offerten på ca 37k kr (låter väldigt dyrt i mina öron). Dock pratade dom om att man kan dra av vissa hyreskostnader i deklarationen osv och att det är därför priset är högre.

Då jag kan väldigt lite om företagande och regler kring detta så behöver jag hjälp. Hur kan min sambo köpa sin dator på bästa möjligs sätt?

En kompis som köpte stor kopiator förr året fick följande råd från sin revisor:
Billigast: Köp kontant om du kan "ligga ute" med pengarna under de år som avskrivningen sker.
Dyrare: Låna pengarna i banken eller köp med "räntefritt lån" Här måste man dock kolla eftersom "räntefritt" ibland har icke avdragsgilla kostnader som är högre än räntan
Dyrast: Leasing om det handlar om en sak som ska behållas och där man inte har nytta av leasingsavtalets ev fördelar som reparationer, utbyte etc.

När det gäller avskrivningstiden så beror den (som jag förstått det) på verksamheten och omsättningen. Hög omsättning och teknikintensiv verksamhet gör att datorer iblend kan skrivas av på ett år. Vanligare är väl 3 år för datorer. Vanligast är nog fortfarande att man skriver av alla maskiner och inventarier på 5 år (20%-regeln). Själv gör jag det senare för att kunna köra allt i klump

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-24 12:35

"Räntefritt" kanske? Annars är ju leasing det mest vanliga, men jag håller med 37´ låter väldigt dyrt. Är det Apples erbjudande till företag hon kollat på?
Själv köpte jag min dator cash och får således ta utgiften på tre år, men det jämnar ut sig, sa han som sket i byxorna och satte sig ner

Det är ett annat företag, har dock gjort bra affärer med dom andra gånger tidigare så förmodligen (som han på företaget säger) är det leasingbolaget som tar ut den största avgiften..

Då kan vi ju iaf avskriva leasing som alternativ. Men kan man inte komma undan denna långa avskrivningen och "skattesmällen" på något smart vis?

Det bästa för henne hade ju varit om man kunde köpa relativt räntefritt (helt går ju knappast) och dela upp betalningarna så man får ut dom på under 6k/betalning (som jag tror är gränsen för avskrivning). För pengarna har hon, det är skatten hon vill slippa..

Jo, det är leasingbolagen som tar rejält betalt - de ska ju leva på detta.

Slippa skatten? Jag utgår från att du menar slippa betala år 1, för genom 3-årig avskrivning får hon "tillbaka" den under år 2 och 3.

Några gränser för avskrivning i kronor räknat finns inte, vad jag vet. Det handlar istället om tiden. En mindre fotoverksamhet tror jag inte kan hävda omedelbar avskrivning - det var betydligt större verksamheter och mer teknikintensiv som fick göra det. Så 3 år är nog den kortaste tiden hon kan räkna på.

Om jag inte tänker fel så skiljer sig, bokförings-/skattetekniskt, inte ett köp kontakt eller via lån. Lånar man pengarna minskas resultatet och därmed skatten det året. Fast man ska inte glömma att om man har pengarna så ska man ha en väldigt bra placering för att det ska löna sig att låna - även om räntan är låg så kostar den.

Jag tror vi ska skilja på begreppen lite här för att ge bästa svar!

Finansiering
Att köpa datorn kontant är ju alltid billigast. Leasing & Hyra innebär finansiella kostnader eftersom datorns pris ska fördelas på 1-3 år. Däremot ska inte ränta & övriga kostnader bli 12.000kr som i ditt fall ovan - då måste något skilja i offerten eller så har dom lagt på enorma marginaler.

Avskrivningstiden
Normalt tre år på datorer men om datorn är bärbar och hon kan hävda att den används "på fältet" är nog ett år rimligare. "Utetekniker" har ett års avskrivning på sina bärbara.

Du skriver att hon måste "skatta på pengar" om hon inte skriver av hela beloppet direkt. Jag tolkar det som att hon har exempelvis 25.000kr i vinst för året och vill ha motsvarande kostnad för att slippa beskattning. Får du igenom ettårsavskrivning har du uppnått ditt mål

Leasingen är dyrare eftersom någon annan ligger ute med pengarna under tiden du betalar av, men den offert hon fått var i dyraste laget.

Annars har du ett par fördelar med leasing som många missar.
Du bokför det som en driftskostnad och behöver därmed inte bekymra dig om avskrivning. Du binder inte upp eget kapital, som kan behövas för oförutsedda utgifter (gäller kanske inte den som är stadd i kassa). Du begränsar inte kreditutrymmet, vilket du gör om du tar ett banklån. Allriskförsäkring ingår i stort sett alltid då det ligger i leasingbolagets intresse - de äger ju maskinen till den dagen allt är betalt.

Därmed inte sagt att leasing är det bästa alternativet i alla lägen.

Det är det du pratar om Martin som hon är ute efter, att köpa datorn så att hon slipper skatt på en eventuell vinst. (om jag förstått det hela rätt).

Men en Mac Pro är ju inte direkt bärbar så nån 1årig avskrivning på den kanske kan vara svårt?

Hon ska få läsa alla svar i denna tråden ikväll så kanske jag kan förklara bättre om det behövs.

Ursprungligen av Johan S:

Det är det du pratar om Martin som hon är ute efter, att köpa datorn så att hon slipper skatt på en eventuell vinst. (om jag förstått det hela rätt).

Men en Mac Pro är ju inte direkt bärbar så nån 1årig avskrivning på den kanske kan vara svårt?

Hon ska få läsa alla svar i denna tråden ikväll så kanske jag kan förklara bättre om det behövs.

Då finns det ju en jättemysig väg att gå. Finansbolagen erbjuder två sätt att finansiera datorn: Leasing eller Hyra. Skillnaden är att Leasing enligt lag har minst 10% restvärde medans Hyra oftast innebär att man skriver ner värdet till noll vid periodens slut.

Vid närmare eftertanke så kanske det inte blir så blodigt...De grymt positiva sidorna är ju att hon kan räkna bort momsen från ekvationen, att hon kan dra av 1/3 redan under inköpsåret och att hon har ytterligare konstnader under kommande 2 år, vilket blir skattetekniskt helt underbart eftersom hon då har blivit ruggigt framgångsrik och därmed genom kostnaderna de åren sänker vinsten och därmed marginalskatten. Nu vet jag inte vilken företagsform det är, men jag gissar på enskild firma.

För att se det från den positiva sidan 4 once

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 16:13

Hoppas för guds skull att hon har en revisor och då är det lättast att fråga revisorn på vilket sätt som det blir bäst för henne. Om hon inte har revisor och ni inte kan detta så se till att skaffa en genast.

Tack för alla svar!
Så här är det: Jag har även köpt en till kamera för 26000 detta räkneskapsåret som måste skrivas av den med. Om jag drar in runt 100000 detta år med, kommer prylarna som ska skrivas av ha ett värde på 50000. Om jag handlar upp lite till, säg 30000, så har jag kvar 20000 i pengar, men kommer att måsta skatta en vinst på nästan det dubbla. Att skatta bort pengar jag inte har är ju trist.

Så slutsatsen är att jag nog får vänta med köpet till just efter nyår för att då kunna dra nytta av mina avskrivningar från föregående år och slippa skatta så många pengar jag inte har.

Vet någon om även avbetalningskostnader går som driftskostnader, eller om jag måste avskriva de med på 3 år. Jag har fått olika besked när jag frågat på skatteverket.

Och nej, jag har ingen revisor. Min ekonomi (enskild firma) är bara enkel plusminus matematik, det mest komplicerade är avskrivningsfrågor. Så länge skatteverket säger att jag slipper är det bra för ekonomin.

MVH // Mari

Vilka "avbetalningskostnader" menar du?
Uppläggningsavgift, ränta, skuldbetalning?

Det man betalar per månad (summan på avin)

// Mari

Som jag ser det så är kostnader för återbetalning på lånet (återbetalning, ränta och uppläggningskostnader) avdragsgilla det år de betalas. Ett lån är ett lån - det är ju inget som är knutet till en viss pryl utan till personen/företaget som tar lånet.

Fast i praktiken blir i stort sett alla lånets kostnader uppdelade på det antal år du väljer. Det är bara uppläggningskostnaden som tas första året - sedan är det årets avbetalning och räntor som betalas som kan dras av från årets vinst. Kanske beror de olika svar du fått att det tänk att du skulle dra lånets alla kostnader (t ex räntan för hela tiden) under första året

Fortfarande gäller att datorn skrivs av på 3 år (förutom momsen som dras första året) men det borde "jämna ut sig" med den skuld du har till banken.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-25 13:12

Mari, jag vet inte om du har missuppfattat det här med företagande. Ett företag är avsett att drivas i ett vinstgenererande syfte och därmed är det oundvikligt att slippa betala skatt. Ett annat alternativ är att du handlar en massa prylar för under 5000 kr ex moms, de kan du skriva av direkt. Annars kan du placera vinsten i en fond, för att kunna kvitta mot ev. framtida förluster.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Mari, jag vet inte om du har missuppfattat det här med företagande. Ett företag är avsett att drivas i ett vinstgenererande syfte och därmed är det oundvikligt att slippa betala skatt.

Varför skulle du veta vad hon har för syfte med sitt företag? Så länge man håller sig inom lagens råmärke så handlar det ju bara om moral och din moral är säkert lämplig för dig, men behöver ju knappast vara ledstjärna för alla andra svenskar.

Själv brukar jag köpa kontant eftersom det är billigast.

Ursprungligen av Merovech:

Varför skulle du veta vad hon har för syfte med sitt företag? Så länge man håller sig inom lagens råmärke så handlar det ju bara om moral och din moral är säkert lämplig för dig, men behöver ju knappast vara ledstjärna för alla andra svenskar.

Du får mig att tänka på schingouzerna. "Ert sinne för... ähum... vad var det nu ni kallar det?... Jo, det där med moral... Vi kan minsann köra med sådant vi också, om det passar oss!"

Men jag tycker inte det här handlar om moral utan snarare om lag och regler.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Mari, jag vet inte om du har missuppfattat det här med företagande. Ett företag är avsett att drivas i ett vinstgenererande syfte och därmed är det oundvikligt att slippa betala skatt. Ett annat alternativ är att du handlar en massa prylar för under 5000 kr ex moms, de kan du skriva av direkt. Annars kan du placera vinsten i en fond, för att kunna kvitta mot ev. framtida förluster.

Hej!

Jag vet mycket väl att företag ska drivas i vinstsyfte. Det har jag även planer på att göra, men det tar ett par år att få rullning på det hela. Jag är nu inne på mitt tredje år och jag fördubblade nästan omsättningen förra året mot det första. Snart har jag förhoppningsvis gjort de investeringar jag behöver och kan börja få vinst. Tro mig, som läkarstudent med halvt studiemedel önskar jag inget hellre!

Problemet i det här fallet är INTE att slippa att beltala skatt utan att slippa betala skatt för pengar jag har köpt dyra saket för och inte har. Hade jag inte köpt kameran detta året hade det inte varit ett problem, men med nyiköp på inventarier som måste avskrivas på halva omsättningen kommer att bli klurigt.

Tack för alla svar!

// Mari

Jag tycker som Jeppe_E, driver man ett företag för att köpa prylar för hela vinsten så är man antingen skattesmitare eller en ganska oseriös hobbyföretagare.

Skatten på vinsten är inte pengar som man skall känna sig lurad på. Det är en avgift som dras av innan du får veta vad du vann. Prylarna du drar av på företaget är ju inte leksaker, det är ju saker som hör till verksamheten. Man använder periodiceringsfonder för att jämna ut vinsten mellan åren.

Det finns folk som köper mat och hushållsvaror och drar av det som "kontorsmateriel". De slipper nog skatta på företaget, men sådant är kriminellt, skattefusk. Du kan få fängelse för det. (Och de där fähundarna som ringer och erbjuder dig det borde också få det.)

Så köp datorn (det blir billigast) och dra av den i det tempo som passar vinstnivån, och betala skatten på vinsten och var glad för att du har en vinst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 10:00

Men vem har rätt att moralisera över andra? Jag bryr mig i all fall inte om andra är skattesmitare eller oseriösa hobbyföretagare. Vad de gör med sina firmor angår inte mig.

Leasing är ett bra alternativ om man inte har lust att fläska ut hela beloppet på en gång. Räntorna är ganska låga faktiskt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-01 21:26
Ursprungligen av Mondo:

Men vem har rätt att moralisera över andra? Jag bryr mig i all fall inte om andra är skattesmitare eller oseriösa hobbyföretagare. Vad de gör med sina firmor angår inte mig.

Hehe! Det är väl klart att vi har rätt att ha synpunkter på andras beteende när det gäller skatter. Skatterna går till våra gemensamma angelägenheter. Den som inte gör rätt för sig inför det gemensamma har förverkat sin rätt till pension, sjukvård, skola för barnen, etc.

När jag öppnar tidningen på morgnarna så är den full av synpunkter på andras beteende i sådana här frågor och andra. Det tycker jag är högst rimligt.

I det här fallet är det obefogat. Mari ger en rimlig förklaring.

Lycka till med företaget!

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-05-29 16:43

Jag jobbar som redovisningskonsult och ska försöka förklara lite begrepp här.
Avskrivning på tre år existerar inte. Enligt skatteverket är förbrukningsinventarier (som man kan dra av direkt vid inköpet) inventarier till ett mindre värde (max 5000) eller med en ekonomisk livslängd på max tre år.

Utdrag ur broschyren "Skatteregler för enskilda näringsidkare":
"Observera att tre år inte är någon avskrivningstid, utan endast en bedömningstid. Inventarier kan inte skrivas av på tre år" - länk till broschyren längre ner.

Det är den skatteskyldige som ska bevisa att datorn har en ekonomisk livslängd på mindre än tre år. Detta är svårt (enligt rättsfall fick en tidning direktavdrag för datorer anskaffade till ett specifikt projekt som var på kortare tid än tre år) i övrigt tror jag det blir svårt för "normala" företagare att få direktavdrag på datorer. Naturligtvis blir det ett problem om man köper inventarier för 50.000 och har en vinst före avskrivningar på 100.000, max avskrivningar blir 15.000 - vinst att redovisa 85.000, skatt o sociala kostnader blir c:a 40.000. I pengar har man då kvar 10.000 - inte mycket att leva av. I detta fall skulle jag nog råda att leasa. Det finns leasingbolag som har ganska låga räntor. Det gäller att inte ta första bästa bolag som affären rekommenderar.

Läs mer i broschyren Skatteregler för enskilda näringsidkare
http://www.skatteverket.se/download/18.128652f311129ceee2680002533/skarp_29511.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 21:46

Observera att avskrivningstiden INTE är 3 år. Detta är bara en bedömingstid. När man skriver av saker så måste man använda någon av följande alternativen:
1. Räkenskapsenlig avskrivning, max 30%/år (sakerna blir aldrig helt avskrivna).
2. Restvärdes avskrivning, max 25%/år (4år).
Dessa regler finns för att de ska minska i värde i takt med att de förbrukas.
Själv använder jag restvärdesavskrivning men får då hålla ordning på varje inventarie och hur mycket den är avskriven med. All fakta tagen från Skatteregler för enskilda näringsidkare från Skatteverket.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-05-31 23:11
Ursprungligen av jonjon:

Observera att avskrivningstiden INTE är 3 år. Detta är bara en bedömingstid. När man skriver av saker så måste man använda någon av följande alternativen:
1. Räkenskapsenlig avskrivning, max 30%/år (sakerna blir aldrig helt avskrivna).
2. Restvärdes avskrivning, max 25%/år (4år).
.

Hej igen.
Jonjon har vänt lite på begreppen:
Räkenskapsenlig avskrivning innehåller två regler A, Huvudregeln 30% på restvärdet och B, Alternativregeln - ett restvärde på 80% första året, 60% andra året, 40% tredje året osv ner till 0%. Man kan under räkenskapsenlig avskrivning byta regel så att inventarien blir fullständigt avskriven efter 5 år.
Restvärdesavskrivning ger 25% avskrivning på restvärdet. Denna regel blir aldrig noll.
100000 kr ger 75000 kr år ett, 52500 år två 42188 år tre osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 12:19

Japp jag vände på det hela.

1
Bevaka tråden