Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vill du betala varor på Internet?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en äldre tråd, men ämnet förändras ständigt så jag tror det är dags för en ny. Jag har haft min e-butik online i några dagar, och förvånande många har valt direktbank som betalningsmetod. Det vore intressant att veta hur du föredrar att betala (fysiska) varor på Internet. Skriv gärna en rad och motivera varför!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 11:38

Om jag kommer till en ny butik så brukar jag betala mot postförskott / faktura.
Det är mest för att känna sig lite säkrare, behöver ju inte skicka så mycket personuppgifter.

Om jag sedan väljre att fortsätta handla, så kör jag via kreditkort.
Det är så smidigt att droppa förbi kemtvätten (posten hos mig) och bara hämta paketet.
Nu har jag ett speciellt kreditkort som jag nästan enbart använder för internet shopping, då
jag inte är så sugen på att ha mitt vanliga VISA-bankkort nummer snurrande på internet.
Dessutom är det lättare att hålla reda på transaktionerna när man får beloppen specade på
faktura och inte dragna direkt från bankkontot.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 11:47

Kontokort.

Jag är mer orolig för att få kortet kapat i en Bankomat än på internet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-22 12:23

Håller helt med. Kort är klart smidigast och man slipper oroa sig för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 12:38

Engångskod är väl att fördra, tycker jag för egen del.
Det är dock stora skillnader i olika delar av värden hur man ser på detta.
Håller på att leta efter en lösning till vår firma.
Problemet infinner sig då det ska vara internationella lösningar tilltalande
för en stor del användare.
För många olika möjligheter förvirrar och är samtidigt dyrt att ha.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-22 13:33
Ursprungligen av friend:

Engångskod är väl att fördra, tycker jag för egen del.
Det är dock stora skillnader i olika delar av värden hur man ser på detta.
Håller på att leta efter en lösning till vår firma.
Problemet infinner sig då det ska vara internationella lösningar tilltalande
för en stor del användare.
För många olika möjligheter förvirrar och är samtidigt dyrt att ha.

Det beror ju självklart vad det är för belopp det rör sig om. Att driva inkasso verksamhet i en mängd länder är ju ingen tilltalande lösning, men om det rör sig om 10.000 tals kronor vid varje transaktion så kanske man vill göra en kreditupplysning innan man godkänner en faktura.

Annars fungerar ju kreditkort överallt i världen, där räcker det med att du väljer en leverantör, beroende på hur stor ekonomiavdelning ni har så kanske ni vill välja en svensk och kanske ta betalt i SEK också för att slippa valutarisker.

I första hand faktura, vill gärna få hem varan och betala efter leverans, i andra hand kort och direktbetalning.

Faktura.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-22 13:30

Som företagskund: Enbart faktura
Som privatkund: Kontokort.

Jag driver ett företag som säljer tjänster till privatpersoner, mest ungdommar (killar). Vi valde att inte möjliggöra betalning med kreditkort först pga. av krångligheten och det är förvånandsvärt dyrt med alla inlösare, kortföretag osv.

Nu har vi dock gjort det möjligt att via paypal ta hand om kortbetalningar och när vi lanserade tjänsten var det nästan 80% som ville betala med kort (jämfört med bankgiro eller mot faktura om du var företagskund). Nu har dock siffran gått ner till cirka 50%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 15:53

Jo, sant.
Men jag tänkte mer på olika banker och betallösningar för firmor,
förutom att låta folk betala med kort.
Det finns en mängd olika lösningar där man betalar viss % och olika mån belopp.
varenda bank eller kreditinstitut och sen betaltjänster har olika lösningar,
så att jämföra är svårt och sen att gissa sig till vilken försäljningsmängd man kan komma att ha.försvårar beslutet än mer.

Jag föredrar att betala direkt genom min internetbank

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-23 00:35

Gäller det större summor eller mot leverantörer jag inte handlat med tidigare köper jag enbart via postförskott / faktura.

Gäller det mindre summor / välkända firmor kör jag med E-Kort via Swedbank (alltså VISA kort)

MvH Bylund

I första hand faktura, i alla fall om det handlar om större belopp (>5000SEK). I andra hand kort, eftersom det innebär en annan form av försäkring. Det hela är dessutom beroende av produkt. Det finns en hel del grejor, som resor, där det betalar sig med kort (sic!). Då kommer en tilläggsreseförsäkring med på köpet. Trygghet för avgiften.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 14:22

Handlar helt om vad man handlar ifrån. Typ stora som amazon knappar jag in mitt kort på utan bekymmer men om man handlar via tex ebay föredrar jag paypal.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-23 15:33

Jag valde kort för att det är enklare, tycker jag. Men med det tillägget att det skulle vara säkert (säkrare än nu).
Idag skulle jag betala via bankkonto.

Inrikes: Direkt via Bank eller faktura när det är möjligt.
Utrikes: PayPal

Alltid paypal, i andra hand betalkort/kreditkort

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-07-23 17:50

Kör t.ex Kort, Faktura och direktbetalning via bank. Hur stort är intresset för postförskott i dagsläget?.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-07-23 18:38

Kort och faktura, går oftast fortast och enklast för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-23 18:42

Visakort överallt, går det inte med visa känns det som ett extra steg och jag väljer förmodligen en annan försäljare om möjligt. Har aldrig haft några problem och köpt all från absint till projektor eller kläder på nätet.

När jag tänker efter känner jag inte ens någon som blivit haft strul på nätet, däremot folk som fått "sitt" kort draget i andra länder än vad de befunnit sig och då har banken betalt ut pengar smidigt och snabbt. Känns som riskerna är en aftonbladet-hype som säljer snarare än något man faktiskt bör oroa sig för.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-07-23 20:49

Med kort (alternativt PayPal när betalning med kort inte finns).

Senast redigerat 2007-07-29 11:10

Tack för alla svar, mycket intressant att se era motiveringar!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-07-29 11:07

Helst faktura, i synnerhet om det är ett nytt och litet företag jag inte känner till sen tidigare.

Kreditkort. Jag använder kortet på nätet flera gånger i veckan både på svenska, amerikanska och andra sajter - har aldrig råkat ut för något hemskt.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-07-30 23:13

Kreditkort!

Motivering:
Råkade ut för att firman jag handlade från gick i konkurs, och hade dragit pengarna från kortet. Men eftersom det var ett kreditkort, alltså med en räkning i månaden, hade jag rätt att ställa samma krav på banken som på butiken. Jag fick tillbaka pengarna från banken.

Hade jag betalt med direktbetalning eller bankkort hade jag blivit oprioriterad fordringsägare hos konkursboet ...

1
Bevaka tråden