Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankar om företagsnamn?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska starta upp ett företag där jag kan syssla med grafisk formgivning och layout på ett lite mer seriöst sätt än tidigare... Namnet jag tänkt mig är "Lite Förbi" med tillägget "grafisk form", har loggan klappad och klar men själva namnet är ganska utbytbart...

Men vad tycker ni? Helt ok namn, eller är det för otydligt?

..och någon som har något annat namn liggandes och ledigt att ges bort? Eller bara har en egen, kul idé till namn.

(kanske skulle postat detta i den befintliga tråden om Apples namn, men kära moderatorer ni är välkomna att flytta den dit isåfall )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 07:26

"Lite förbi" låter lite negativt, tycker jag. En illustration till namnet som du har gjort, kan ju göra namnet bra, men jag vet inte hur den ser ut. Vill du inte ha något namn som återspeglar dina tjänster eller yrkesområdet? Nu har du ju tillägget "grafisk form" till namnet. Så yrkesinriktningen återspeglas förvisso här. Jag ska fundera lite och återkomma med lite namnförslag.

www.liteforbi.se låter inte så supernajs tycker jag.
Kanske www.grafilayo.se istället?

Kolla in Tobots hemsida Guilago.se:
http://www.guilago.se/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 08:30
Ursprungligen av Björnström:

Kolla in Tobots hemsida Guilago.se:
http://www.guilago.se/

Wow, supernajs grafik! Så det är han som gjort detta forumets logotyp. Coolt.

Ursprungligen av Reisan:

Wow, supernajs grafik! Så det är han som gjort detta forumets logotyp. Coolt.

Japp! Han har gjort http://mail.mac.se/ och exempelvis

Riktig stjärna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 08:51
Ursprungligen av Björnström:

Japp! Han har gjort http://mail.mac.se/ och exempelvis

Riktig stjärna!

Ja, jag kolla igenom galleriet. Verkligen duktig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 08:50

www.artvsdesign.se (art vs design)
www.fingerfarg.se (fingerfärg)
www.fargoform.se (färg och form)
www.tidlosdesign.se (tidlös design)
www.tidlost.se (tidlöst)
www.idefixaren.se (idéfixaren)
www.cleandesign.se (stilren design)
www.skapamer.se (skapa mer)
www.designboden.se (spinner vidare på Björnströms idé)
www.grafikboden.se (spinner vidare på Björnströms idé)

...återkommer med mer!

...eller varför inte www.layoutboden.se som är dubbeltydigt: En liten bod på ett öppet fält där man skapar layout och så ortnamnet i ett!

Haha, spinner vidare på ett av Reisans förslag - "Skapa Ren" + grafisk form... Skulle leda till den intressanta adressen "skaparen.se"!

Kan kopplas både till geografin (norrland + renar, säger sig själv), även stilren form samt naturligtvis sammanslagningen - "skaparen", tankarna går till nåt kreativt!

Vad tros om den?

Skapa Ren blir iofs lite grammatiskt konstigt... Kanske bättre med bara Skaparen Grafisk Form?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 11:32

...En parantes i det hela, är att företagsnamn kan vara långa. Men en webbadress bör vara kort och koncist.

Till exempel:

Grafisk Form Sverige AB - www.grafiskform.se
Morgondagens Grafisk Form AB - www.mgf.se
Innovativ Grafisk Form AB - www.innograf.se

Skapa Ren, låter för mig som nån sorts kreatur som håller till på fjället och har horn

Det är inte lätt med bra namn..

Men som sagt, vad tror ni om namnet "Skaparen Grafisk Form"?

Adresserna blir ju då "[email protected]", "skaparen.se" och så vidare... Tycker jag känns som både bra namn (om man nu inte råkar stöta sig med den kristna högern, men jag tar risken) och finfina adresser

Jag tror skaparen kan få många att le och tycka det var småroligt, men det kan även få många att rynka på näsan. Glöm inte bort jantelagen. Vem tror han att han är? Skaparen?

Namnet får inte vara en vågdelare så du har hälften mot dig.

Jo, jag kan se att det finns ett sånt problem med det namnet tyvärr... Men, å andra sidan, efter att ha läst tråden om Apples företagsnamn så får jag följa Monsters exempel och helt enkelt hoppas att de positiva reaktionerna plus "attention-värdet" uppväger de negativa

Alternativt skulle man kunna göra namnet i tryckt form till "Skapa 'ren", alltså lite talspråk för "skapa den"

Skapa är heller inte uteslutet till grafiskt arbete så du behöver fortfarande förklara vad firman sysslar med. Det är bättre med namn som direkt förmedlar detta.

Som sagt. Företagsnamnet kommer, förutom Skaparen, isåfall vara "Grafisk Form".

Precis... du måste förklara med bisatsen vad skaparen är för något.

Will do "Skaparen Grafisk Form" eventuellt "Skapa'ren Grafisk Form" låter som något som kanske kan fungera!

Du har inte provat varianter med ditt namn? Förnamn Grafisk Form eller Efternamn Grafisk Form är mycket personligare. Det är du som är duktig på grafiskt arbete, inte skaparen vem nu det är, om du är med på hur jag menar.

Det har du rätt i! Har som tur är ett rätt ovanligt efternamn, så det skulle kunna gå. "Uneby Grafisk Form" skulle det bli isåfall.

låna ordet graciöst/graciös och gör om till grafiöst/grafiös och lek vidare? Inte ett enda googleresultat
Lycka till med företaget

"Andreas Uneby Grafiös Formgivning" Gillar det skarpt Adresser skulle väl då bli grafios.se och grafios@mailen.se, låter riktigt bra!

Keep it simple...

Andreas Uneby Form

grafiös.se finns ju också. Hoppas inte grafios betyder nåt fult på nåt språk
Det är faktiskt snyggt med bara namnet också iofs.

Verkar tvärtemot som att "grafios" betyder grafik eller nåt på ett par andra språk, kom upp rätt många länkar till photoshop och liknande program då jag googlade!

Grafiös Formgivning.

Känns som att man kommer bort lite i mängden med bara sitt namn, faktiskt

Ursprungligen av SpiritOfArgh:

Känns som att man kommer bort lite i mängden med bara sitt namn, faktiskt

Jag tänker precis tvärtom. Ett tillkrånglat namn med grafisk form i botten och du är en av 500 andra. Ditt eget namn är dock unikt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tänker precis tvärtom. Ett tillkrånglat namn med grafisk form i botten och du är en av 500 andra. Ditt eget namn är dock unikt.

Exakt!

Jag har svårt för överdrivet konstiga företagsnamn, speciellt när det handlar om enmansföretag. I detta fallet är det ju tjänster du säljer, och då tycker jag absolut att du skall ha med ditt eget namn. "Andreas Uneby Form" tycker jag låter alldeles utmärkt.

Bevaka tråden