Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företagsregistrering

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver lite hjälp med dessa frågor:

#Första räkenskapsåret (fr.o.m. - t.o.m.)
- Här valde jag förlängt, dvs till sista december nästa år. (start 1 sep. om jag inte förskjuter det här) Är det här en bra idé?

#Ange om kunden ansvarar för materialanskaffning
Ja/Nej (Vad menas med detta)

#Ange om kunden ansvarar för arbetsledning
Ja/Nej (Vad menas med detta)

#Egen maskinell utrustning, inventarier m.m.
NEJ - Egen utrustning eller inventarier kommer inte att användas i verksamheten
JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten

Ange vilken egen maskinell utrustning, inventarier m.m. du har
Anskaffningskostnad (SEK)

-Ska jag ange att jag använder mig egen laptop eller inte?
Har en Macbook Pro, den kostar väl ca 24000. Är det en för- eller nackdel att ha med detta?

#Garantiåtagande
Ja/Nej (Vad menas med detta)

Tacksam för all hjälp..

/manne

Det är lite galet att man måste svara på frågor som detta bara för att man vill starta ett företag - eller hur? Jag misstänker att allt var busenkelt en gång i tiden men sen har "dom grå människorna" suttit och lagt till fler och fler små rutor att fylla i för att skapa olika statistika underlag.

Vilken bolagsform har du valt?

Hej!
Det blir Enskild Firma. Jag blir ju bara trött när jag ser alla frågor som dessa.
Inkl. frågor som moms och intäkter. Vad jag tror jag kommer att tjäna eller dra i moms och sälja i moms bla bla. att det ska vara så här svårt? Hoppas det inte blir svårare efter man registrerat. Man blir ju vettskrämd av såna här formulär.

Fyll i beräknad omsättning etc. så som du tror. Skulle det bli annorlunda är det inte svårare än att skicka in en ny preliminärdeklaration.

Tack, pratade med vår HR-avdelning på jobbet och en "tant" som jobbat med det här typ hela livet hjälpte till Bra o ha såna till hands.

Tack för mig iaf.

/manne

"Bokföringstanter" är guld värt att kunna ställa frågor till!

Fråga 2-4 handlar väl om att bedöma om du ska ha F-skattesedel eller inte. Om du bara har en kund och de står för allt så anser förmodligen Skatteverket att du ska ha A-skatt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-08 19:30

Rulla igång ett handelsföretag för inte så länge sedan. Då var det knappt så man behövde göra nått, låt snäll när man pratar med Bolagsverket och kom med ett namn som funkade .

Angående frågan om förlängt första räkenskapsår: ja, det tycker jag är en bra idé. I början är det så mycket annat man behöver lära sig, så det är skönt att inte behöva sätta sig och göra ett första bokslut när verksamheten knappt kommit igång.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-18 16:19

Men du kan ju även minska din synliga inkomst nu med firma. "Skriva av" är nog det bästa som finns med svensk företagspolitik.

1
Bevaka tråden