Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något att bita i kanske... LCD-TV...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpt ny bättre beg bil. Gamla härket skall säljas. (Volvo 740-92:a, Auto)
När så skett kommer jag ha 10 lök i fickan...

Jag vill köpa en ny LCD-TV till familjen;

* Budget 10000:-, kan gå upp LITE om man får MYCKET för pengarna.
* Digitalmottagare skall sitta i, inga boxar...Analoga släcks i September...
* konstiga ingångar skiter jag i...kommer bara ansluta en DVD till den.
* Det skall vara ett bra märke , inget Sun-Kishong, "Uppgående Solen" eller sån skit.
* 37 till 40 tum borde vara nog för rummet.
* Jag är svag för finesser och är den dessutom snygg så...

Är det någon som vågar sig på en rekommendation ?

  • Medlem
  • 2007-08-26 14:26

Sony Bravia nånting. Han en 32" själv.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=92645

Ursprungligen av Baron:

Sony Bravia nånting. Han en 32" själv.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=92645

Klart intresant burk, men inte från den billigaste leverantören.
Pixmania lovar den för 10500 ungefär och då hystar de dessutom in en DVDspelare... På bara TV'n är de ett par tusen billigare än närmsta konkurrent.

Sedan börjas det... kollar lite omdömen om Pixmania från prisjakt;
Dålig support, supporten i frankrike och pratar oftast...just det; franska.
Långa leveranstider, ofta fel vara, otroligt långa tider för återfrakt osv.
Väldigt tätt mellan kraftuttrycken i omdömena om de här gökarna...
Lovar mig själv att jag aldrig skall köpa något från detta bolag.

Kollar nåt annat ställe.

Skall ta en sväng till Mediamarkt till helgen.

Senast redigerat 2007-08-26 18:23
  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-26 19:05
Ursprungligen av Goflorp:

Klart intresant burk, men inte från den billigaste leverantören.
Pixmania lovar den för 10500 ungefär och då hystar de dessutom in en DVDspelare... På bara TV'n är de ett par tusen billigare än närmsta konkurrent.

Sedan börjas det... kollar lite omdömen om Pixmania från prisjakt;
Dålig support, supporten i frankrike och pratar oftast...just det; franska.
Långa leveranstider, ofta fel vara, otroligt långa tider för återfrakt osv.
Väldigt tätt mellan kraftuttrycken i omdömena om de här gökarna...
Lovar mig själv att jag aldrig skall köpa något från detta bolag.

Håller med om de omdömen, och tycker du gör rätt i att inte beställa nåt därifrån. Försökt köpa ett grafikkort därifrån för en tid sedan, inget särskilt, men det låg i alla fall en bit under alla andra i pris. Men det kom aldrig nåt kort, och efter 3-4 veckor (minns inte riktigt) tröttnade jag och försökte avboka beställningen. Bara det är en historia för sig...

Ursprungligen av Spyder:

Håller med om de omdömen, och tycker du gör rätt i att inte beställa nåt därifrån. Försökt köpa ett grafikkort därifrån för en tid sedan, inget särskilt, men det låg i alla fall en bit under alla andra i pris. Men det kom aldrig nåt kort, och efter 3-4 veckor (minns inte riktigt) tröttnade jag och försökte avboka beställningen. Bara det är en historia för sig...

Jag kan stå ut med leveranstid på grejerna men har svårare för velig support.
Många många omdömen säger att de är svåra få tag på, långa tider, allmänt bökiga, ibland bara pratar franska. Det skall vara ett Kafka-äventyr att avboka/omboka etc. Att dessutom få skicka retur på saker för egna pengar till Frankrike... jag är för gammal för sånt...

Nä, det blir antingen något etablerat ställe på nätet, med gott renommé eller att jag går in i nån stormarknadsbutik och handlar där.

Just nu försöker jag lära mig så mkt som möjligt om tekniken och olika märken.
halva släkten har t ex LG och anser sig vara nöjda.
Just nu kollar jag på Samsung, de har en vit snygg sak...mums!

För 10 000:- skulle jag nog inte gå högre än 32". Det var ett tag sedan (januari) jag ansåg mig vara insatt in LCD-djungeln, men jag bestämde mig då för en Samsung LE-32R7. Den är nu en utgången modell, men det finns nu en serie som heter Samsung LE-32R8.

Det finns tydligen två apparater i den serien med digital tuner:

Samsung LE-32R87BD
Samsung LE-32R88BD

De verkar kosta runt 9000:-. Om man jämför dessa så är de samma apparat, men med lite olika skal.

Tar man klivet upp till 37" så finns det också två modeller:

Samsung LE-37R87BD
Samsung LE-37R88BD

Dessa kostar runt 12000:-. De ser också väldigt lika ut om man jämför specifikationerna.

Samsung gör de överlägset snyggaste apparaterna om man frågar mig och jag är dessutom mycket nöjd med funktionen på den jag har.

Samsung tillverkar dessutom Sony:s paneler så det skulle antagligen bli en rätt likvärdig bildkvalité om man jämför märkena mot varandra..

  • Medlem
  • 2007-08-26 18:04

Prisjakt är ju som Pricerunner, de bara hänviar till olika försäljare.

Sony ser ju mycket bättre ut än Samsung, annars hade det nog inte spelat nån roll.

Hur hittar jag i allt mumbo-wumbo-snack på prisjakt...

Jag har idag boxer, om TV'n har en digitalmottagare så får jag lika förbannat en låda på TV-bänken med Boxer-mottagaren i...

Hade ju tänkt jag skulle slippa detta och kunna ge farsan boxer-lådan så han kan se de avgiftsfria kanalerna (1,2,4,6, etc)

Kan jag inte komma ifrån detta är det ju bara pengar i havet att köpa en TV med digitalmottagare i... usch! Jag får förhöjt blodtryck på det här...

Fast å andra sidan anser jag att sälja en TV med analog mottagare idag borde vara på gränsen till kriminellt..
Det borde ju finnas ngt sätt att sålla fram de apparater som har detta.
Är det "Förberedd för CA-modul" ?

  • Medlem
  • 2007-08-26 19:00
Ursprungligen av Goflorp:

Hur hittar jag i allt mumbo-wumbo-snack på prisjakt...

Jag har idag boxer, om TV'n har en digitalmottagare så får jag lika förbannat en låda på TV-bänken med Boxer-mottagaren i...

Hade ju tänkt jag skulle slippa detta och kunna ge farsan boxer-lådan så han kan se de avgiftsfria kanalerna (1,2,4,6, etc)

Kan jag inte komma ifrån detta är det ju bara pengar i havet att köpa en TV med digitalmottagare i... usch! Jag får förhöjt blodtryck på det här...

Fast å andra sidan anser jag att sälja en TV med analog mottagare idag borde vara på gränsen till kriminellt..
Det borde ju finnas ngt sätt att sålla fram de apparater som har detta.
Är det "Förberedd för CA-modul" ?

Köper du en tv med inbyggd digitalmottagare slipper du box. Om du vill ha nåt annat än gratiskanalerna SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kanal 6, Aftonbladet, Axess och Kunskapskanalen/Barnkanalen ska du se till vad tv:n kan svälja för kort, Boxer, Viasat, mm.
Min har kortplats för Boxertillägg, men jag vill inte ha nåt extraskit så jag nöjer mig med de 11 kanaler jag får ändå (inkl 3 danska eftersom jag bor nära Danmark).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-26 18:49

Jag tror det.

  • Medlem
  • 2007-08-26 19:00

CA-modul är det som behövs för betalkanaler. Modulen sitter i tv:n.

Jag tycker att Northern Stars apparater är snygga. Tyvärr inte digitalmottagare.

http://prisjakt.nu/produkt.php?r=28117

Jag köpte på NetOnNets lagerbutik i Arlöv utanför Malmö. Mycket bra. De är alltid där om det skulle vara något dessutom.
Köpte en Sony Bravia KDL 32-v2500 för ca 11000 och en CA-modul för 495 kr.
(Detta är ett tag sedan - den är väl mkt billigare nu).
Sen stoppar du bara in ditt Boxerkort i CAmodulen i teve. Mycket smidigt och liten sak som tar plats inne i teven, så den stör inte.

Hittat en SONY som jag gillar. Undras om den kan bli nåt.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1193211&ReferId=36

Är det bara plasma-TV som måste transporteras stående? Eller gäller det LCD också?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-08-31 11:02

Jag köpte en P2520 i somras ("xx20" är silverutförandet) men i 32"-version för 7400. Klart prisvärd, och digitalmottagaren, inklusive CAM för betalkanaler, funkar prima!

Obs dessutom att man inte ska behöva betala några ca 500 extra för själva CAM:en längre. Den ingår om man tecknar Boxer 12 månader.

Likväl får man såvitt jag sett en påtaglig förbättring av bilden om man går upp till Sonys W-modeller (eller lyxvarianten X), liksom till D-serien (se t.ex senaste numret av Hemmabio). Jag har en sådan på önskelistan också. Otroligt skönt med platt LCD på väggen; jag frigjorde ett helt hörn i ett ganska litet rum i och med ovan nämnda inköp.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-31 11:15

Det ska vara en Joovc. Och så måste den vara "ready for de hood".

http://www.youtube.com/watch?v=fEk6Hkdtquw

Det pratas bara om lcd-tv nu mera. Jag som fortfarande ugglar framför en dunderklump undrar om såklart om plasma är helt passé inför ett köp av platt-tv.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Det pratas bara om lcd-tv nu mera. Jag som fortfarande ugglar framför en dunderklump undrar om såklart om plasma är helt passé inför ett köp av platt-tv.

/c

Nej, men det har hänt ganska mycket på LCD-fronten rent teknikmässigt. Numera går det ju rentav att få en LCD-TV med bra svärta till ganska anständigt pris, vilket är mer än man kunde säga för sådär ett år sedan. Det är framför allt därför som plasma blivit mindre intressant.

Själv tycker jag att plasma har bättre bildåtergivning, och rent objektivt får man faktiskt otroligt mycket för pengarna, men i gengäld drar de mycket ström och det finns en viss risk för inbränning. Men det sistnämnda är inte det jätteproblem en del får det att låta som, en modern plasma är inte värre än en bildrörs-TV på den fronten. Ska du ha 42" eller större är plasma ett alternativ som är värt att kolla närmare på (det är väl dessutom minsta storleken som tillverkas numera kom jag just på ), men du lär knappast bli besviken på en LCD heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 10:00

För att hårddra det kan man säga att Plasma är bra på stor (42" och uppåt), lägre upplöst bild (HD-ready) och LCD är bra på mindre (upp till ~46") högupplöst (Full HD) bild. Ett äldre argument var även att svärtan var bättre på Plasma, men personligen tycker jag att de sensate LCD-apparaterna har fullgod svärta.

Jag ska införskaffa en 40" Full HD Bravia, till min MBP & PS3!

42-tum är det jag har tänkt att satsa på. Även om det kan anses lite stort i mitt vardagsrum hoppas jag att tv:n håller längre än ett par år så den kan följa med till andra vardagsrum.

Det är alltså inget dåligt köp att köra plasma. Jag får knalla i väg till tv-handlarna i stan och se hur jag upplever de olika skärmarna och teknikerna. Mycket av det som står på nätet om plasma vs. lcd är daterat till 2005 och det känns inte pålitligt längre.

Jag använder min tv i dag till att kika på nerladdade tv-serier via en Mac. Sportsändningar och nyheter från tv-nätet och en och annan hyr-dvd. Och med en 42-tum hade jag tänkt att investera i ett Nintendo Wii för att liva upp när kompisarna kommer över.

Lätt match tänkte jag, men teknikval är inte alltid roligt. För att inte tala om hd-tv köret. Är Full HD - 1080 - något att sträva efter?

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 10:53
Ursprungligen av Christian Å:

Lätt match tänkte jag, men teknikval är inte alltid roligt. För att inte tala om hd-tv köret. Är Full HD - 1080 - något att sträva efter?

/c

Om du tänkt skaffa en bluray-spelare eller en PS3 så är det nog en bra idé. Det är väl dock lite tveksamt om det kommer att dyka upp så mkt Full HD-material inom de närmaste åren.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 14:51

Jag köpte en Sony 46x2000 för ett par månader sedan och är hur nöjd som helst. Blev inte direkt sämre av att jag införskaffade en ps3. Men... De digitala hd sändingarna som kommer börja rulla framöver kommer inte överstiga 720p. Fox och de andra bolagen i usa kör 720 och det lutar åt att svt här hemma och de andra följer samma bana. Så är ni inte "råkåta" på att se bluray/hddvd i 1080p i framtiden utan nöjer er med 720p så bör ni inte lägga ut pengar på nått ni ändå inte kommer använda!

Rådet som jag alltid ger mina bekanta när de ska köpa tv apparater är att: Gå till en jättebutik och be personalen där dem'a ett X av den tv'n ni är intresserade av. Helst med en bluray alt hddvd rulle. Känner många som beställt via nätet och blivit riktigt jävla besvikna på bildkvaliten. Som till största delen beror på tv är stor och sändningen suger. Men tycker ni att bilden ser kalasbra ut när personalen i butiken dem'ar en bluray/hddvd så kan ni med all säkerhet se fram mot när sverige går över till hdsändningar. Men tills dess så får ni stå ut med hur 720*576 pixlar ser ut på en 40" tv!

1
Bevaka tråden