Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iordning fråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag är oerhört mycket nybörjare vad gäller bokföring och håller på och testar lite olika program till min blivande miljardindustri. turen har kommit till iordning där jag inte får momsdeklarationssiffrorna att falla in.
ingående momsen, inga problem. däremot så så gapar utgående momsen (inte så tråkigt iofs) tom trots att jag markerar fakturan som betald. rätt konto (2610 hoppas jag...) är ifyllt på artikeln.

så min fråga till någon eventuell iordninganvändare är: vilket systemfel har jag i mitt förfarande?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-05 21:01

på hemsidan för iOrdning finns ett jättebra supportforum där du garanterat kan få svar på din fråga.

leelan har rätt, det finns ett väldans bra supportforum för iOrdning på adressen http://www.iordning.se/forum

I korthet är dock svaret att det är SRU-koderna på varje konto som är skapat i iOrdning som avgör om ett konto är med i momsrapporten.

Förr så fanns det ett antal ingående moms och utgående moms konton, numera så har organisationen bakom BAS-kontoplanen bestämt att det är upp till varje företag att bestämma vilka momskonton de vill ha.

Så förr hade man 2611, 2621, 2631 som utgående moms (25%, 12%, 6%) osv och ingående moms 2641. Sedan ändrade man i BAS 2007 till all utgående moms på samma konto 2610 och ingående moms på 2640.

Så om du följt det "gamla" systemet som du hittat i en bok tex eller ur minnet, så kanske det inte stämmer med hur det är nu och inte heller hur det är inställt på kontona i Iordning. Läs mer om kontoplaner här: http://www.bas.se/ (du kan ladda hem hela BAS 2007 som då innehåller SRU-koderna).

tackar för svaret.
dock så blir jag inte klok på det hela, så vitt jag kan se så stämmer kontona och koderna.

jag får väl jaga vidare på iordningforumet

Du får nog beskriva exakt hur du gör för att producera din momsrapport, alltså varje steg du tar, eller ställa frågan på iOrdningforumet.

1
Bevaka tråden