Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ungdomskultur, vad fanns inte för fem år sedan?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 22:10

Sitter och snackar med min flickvän om vad som hänt de senaste åren, och om vad som är självklara inslag i ungdomskulturen idag, men som om de fanns för fem år sedan, åtminstone inte var mainstream.

Så, vad har ni för förslag?

Här är några:

  1. Myspace

  2. Idol (TV4)

  3. Bloggar

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-06 23:16

iPod var nog inte så mainstream kan jag tänka mig.

jag som har hyfsad koll på ungdomskulturen tycker den är knepig. Myspace är hyfsat "ute" facebook is the shit.

Allt förändras över en natt.

.. å jag är 28 och fattar inte ett dyft av dagens ungdomskultur. Vad fanns inte för fem år sedan? Internetmobbing? Känns skönt att ha växt upp på 80-talet trots allt..

Ursprungligen av Snabeldrake:

.. å jag är 28 och fattar inte ett dyft av dagens ungdomskultur.

haha, jag är 19 och fattar knappt allt vad min 14-åriga syster och hennes vänner snackar om halva tiden...:confused:

Det är kul när dom frågar om livet utan dator, vi fick ju inte vår första hemma dator förrän 1998, och i flera år var det max 30 min internet per vecka vid 33 kbps. Men det dom tycker är värst är att inte "msn" fanns...
Får en att känna sig gammal.

Nä, det här nya med Myspace/Facebook och sånt förstår jag mig inte på. Jag totalvägrar båda!

Jag är sjukt dålig på att hänga med nuförtiden har jag märkt. Inte egentligen för att jag inte "hänger med" utan för att jag inte ser poängen. ICQ och e-post räcker bra för mig för att hålla kontakten med mina vänner, vad ska jag då med Facebook till?

Bloggar gör jag dock, men jag hade en "webbdagbok" under en tid rätt långt innan bloggande blev inne. De flesta av mina vänner tyckte jag var puckad som skrev om mitt privatliv på internet. Mitt bloggande höll dock inte i sig så länge den gången

Ursprungligen av staed:

Jag är sjukt dålig på att hänga med nuförtiden har jag märkt. Inte egentligen för att jag inte "hänger med" utan för att jag inte ser poängen. ICQ och e-post räcker bra för mig för att hålla kontakten med mina vänner, vad ska jag då med Facebook till?

Och dom lite äldre människorna som vi anser helt teknikhandikappade säger väl "jag ser inte poängen med internet, telefon och fax räcker bra för mig" och vi tycker att dom är helt brända i huvet

Allting är relativt.

Ursprungligen av Johan S:

Och dom lite äldre människorna som vi anser helt teknikhandikappade säger väl "jag ser inte poängen med internet, telefon och fax räcker bra för mig" och vi tycker att dom är helt brända i huvet

Allting är relativt.

Jag VET att du är Facebooks största motståndare, så du är minst lika bränd som jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 12:53

Usch, nu känner jag mig gammal.

Att ha flera datorer i hushållet är något som fram till för ett par år (?) sedan var förbehållet datornördarna. Numera har väl varenda unge - eller förlåt, "kid" - en egen "data".

Mobiltelefon och typ gratis SMS/MMS är relativt nytt.
Videosamtal via dator eller mobil var direkt någon realitet för fem år sedan.
USB-minnen som faktiskt är användbara - jämför med diskett och CD-R.
Att använda nätet som ett nätverk och inte bara en stor brunn att hämta information ur.

Har inte de där scootermopparna blommat upp rätt nyligen också?

Nintendo Wii har väl förändrat en del

Så här lever jag idag, till skillnad mot för fem år sedan.

Stereon är såld, alla hundratals CD-skivor ligger på vinden.
iTunes fixar musiken mkt bättre, har grymt bra högtalare till datorn.

Syncar Macen med min iPod och för dagligen över ett par radioshower (podcasts) som jag vill ha att lyssna på under arbetstid - podcasting fanns garanterat inte för fem år sedan.

Har ett antal tusen bilder i datorn, bränner bildspel på DVD och skickar.
Pärmarna med pappersfoton är bortplockade - vinden de med.

Kommunicerar med långväga folk genom videosamtal (Skype/iChat).
Har en blogg där jag håller kontakt med släkt och vänner.
Räkningar betalas över nätet - förr lade jag dem i ett kuvert.
Datorn bjuder även på väderinformation (Weatherdock) eller om man vill
( http://www.radar4u.com/REAB_weather/REAB_groto/REAB_groto.html )

Filmer hanteras av datorn, låter min dator och min telefon korsbefrukta varann titt som tätt, synkar bilder/kontakter etc.

Skall skaffa ny bilstereo - då kan jag ta mina mp3-filer, lägga dem på en minnespinne och plugga in den i stereon.... det är väl LITE 2007 iaf va?

Tycker jag har hyfsad koll på tekniken, använder den där den gör nytta och jag är 40 ...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-22 19:02

Vad hände med uttrycket yuppienalle?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 19:57
Ursprungligen av Bijan:

Vad hände med uttrycket yuppienalle?

Jag har hörde kortversionen nalle för inte så länge sedan.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Bijan:

Vad hände med uttrycket yuppienalle?

Lika borta som Inez Uusmans; "Köper du modem så köper du problem".
Lika bra det, Kärringjävel...

  • Medlem
  • 2007-09-22 20:21

YouTube och YouTube-mobbning.

Man är nästan villig att säga iPod, iTunes Store eller Apple i allmänhet. I alla fall för en bredare allmänhet.

Svaller som tidigare var förbehållet damfriseringar. Det finns nu överallt i Expressen Fredag, AB Klick, Veckans Nu mm.

1
Bevaka tråden