Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocoa & DB

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-28 11:41

Har precis börjat kika på Hillegass bok så att jag kan bli en mästerlig cocoa hackare (före jul )

En fråga som redan dykt upp pga mina ufnderingar kring ett tänkt projekt är: hur hanterar man databaser i cocoa för att göra det lätt för sig? Det jag har i åtanke är en simpel DB backen, ungefär som man i .NET skulle använda ADO eller LINQ emot en access databas?

Hur gör man på Mac?

Man använder Core Data

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-28 13:30

Det var minsann ett kort och koncist svar.
Ok, då skall jag läsa på om det .. men jag förmodar att en .mdb fil inte är vad man vill ha i ändan på repet ..

Nej, en .mdb-fil kommer du inte få i änden på repet, det är helt säkert. Med Core Data får du antingen en binärfil, XML eller en SQLite-databas.

Sedan är det en del att lära sig om Core Data, det är väldigt högnivå, det är inte till för att ansluta till en databas så man kan köra SQL på den (det finns det andra lösningar för att göra). Core Data är ett 'model driven object-graph management and persistency framework'. Du hanterar alltså vanliga objekt som du kan persista till din backend när det behövs.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-28 14:13

Det låter fint, SQLite har jag erfarenhet sedan tidigare. Jag får väl hoppa lite i Hillegass bok och smygläsa viktiga kapitel - stort tack för hjälpen

Det hjälper inte att du har erfarenhet av SQLite, du kommer inte kunna köra queries på databasen på det sättet ändå. Queries körs med NSFetchRequest. Dessutom tar inte Hillegass-boken upp Core Data.

Här har du däremot Core Data Programming Guide, som tar upp det mesta du behöver veta.

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/CoreData/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 02:33
Ursprungligen av DrRotmos:

Det hjälper inte att du har erfarenhet av SQLite, du kommer inte kunna köra queries på databasen på det sättet ändå. Queries körs med NSFetchRequest. Dessutom tar inte Hillegass-boken upp Core Data.

Här har du däremot Core Data Programming Guide, som tar upp det mesta du behöver veta.

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/CoreData/index.html

Som jag förstår det finns det en uppdatering av boken, en uppdatering som bara väntar på att släppet av Leopard skall lösa den från NDA!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Som jag förstår det finns det en uppdatering av boken, en uppdatering som bara väntar på att släppet av Leopard skall lösa den från NDA!

Vänligen, Ylan

Det jag har hört är att det kommer dröja ungefär ett halvår från att Leopard släpps tills att boken kommer släppas, men det stämmer att en ny upplaga är på väg och att den kommer ta upp nyheterna i Tiger och Leopard.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-28 14:33

Bockar och bugar

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-29 07:34

Det är ju typiskt Den kommer jag abslut at köpa, och para med något som tar applescript på djupet.

Fast efter att ha klickat runt ibland apples dokumentation så är jag ganska imponerad, det finns en del att döda tid på.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-10-02 23:24

Ungefär vad tänker du använda din databas till? Flera olika alternativ finns, som du ser ovan, men de är olika lämpade för olika ändamål

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-03 07:54

Mina företaganade släktingar gapar efter små enkla program för att lagra transaktioner och generera fakturor (ingen riktig bokföring alltså) bland annat. Tänkte att det skulle vara en lämplig startpunkt, det är roligare att lära sig nya tekniker om man har ett färdigt mål. Jag hade faktiskt nästan byggt färdigt det programmet i .net men nu åkte PCn ut.

Bygger jag det i cocoa så kan de känna på det i min gamla iMac och vips blir de switchers och jag slipper supporta deras gamla slöa windowsburkar

Skämt åsido, jag tror jag nöjer mig med att knacka ihop lite kul läroprogram till 5-åringen tillsvidare, jag är inte klar med Hillegass än. Intressant at veta hur Cocoa hanterar DB kopplingar dock, ganska vanligt förekommande särskilt inom affärssystems utveckling där jag härbärgerar

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-03 07:57

Om du redan kan .NET tycker jag du ska kika på Mono framework. Visst, alla fuktioner finns inte ännu, men det är en god bit på väg.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-03 09:01

Nja, jag knackade mycket mono på SuSE förstås, men mig veterligen finns väl inte windows.forms för mac? Därmed skulle portablititen ändock vara förlorad.

Skall man koda för cross plattform hade jag kört vidare på java, som jag jobbat med i ett par år, men det är roligt att lära nytt Dessutom, om jag bara skriver bra applikationer i cocoa kommer nära och kära tvingas switcha för at kunna använda mina gratisprogram

*yes - I'm evil*

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-03 10:57

Sist jag kollade (halvår sen) fanns det iaf begränsat stöd för Forms, enklare MessageBoxar var inga problem att få upp.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-03 11:57

Jo, på linuxen så fungerade det hyggligt, men är det samma på Macen?

Läser man på mono-project handlar det mest om Gtk tycker jag

Alltså, om man ska koda program som ser bra ut och fungerar som vanliga macprogram så är det inget man vill göra i Mono i dagsläget. Då är det Cocoa eller Carbon som gäller, och jag iaf föredrar Cocoa

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 12:34

Och efter att ha passerat 6 kapitel i Hillegass bok är jag imponerad av alla smarta komponenter som finns i Cocoa. Nu vill jag bara ta mig ifrån kontoret, lämna Sharepoint & ASP.NET och knalla hem och köra 3 kapitel till

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 21:31

Jag får göra et tillägg till mitt inlägg om mono & GTK. Verkar som att man kan(?) göra cocoa applikationer med .NET via Chrome

Jag kör dock vidare på Hillegass jag tillsvidare. NSController var en trevlig pryttel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-08 11:01

Här kommer två matnyttiga länkar i ämnet. http://datacrux.com/datacrux/docs.page & http://www.karppinen.fi/baseten/.

1
Bevaka tråden