Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ömsesidigt vinnande: Hur man bygger professionella nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under mina år här på 99mac och i min professionella karriär har jag lyckats bygga upp ett enormt nätverk av vänner och kontakter runt om i landet. Vissa möter jag dagligen i min iChat/MSN lista, vissa talar jag ofta med i telefon och andra håller kontakten via mail, pm osv.

Nätverket är extremt värdefullt
Genom att känna rätt personer flyter man fram i livet betydligt snabbare och smidigare. Lyft luren eller skicka ett mail så är problemet löst.

Ömsesidigt vinnande
Grunden för alla personliga nätverk är ömsesidigt vinnande. Jag blir ibland förvånad över hur klumpiga personer kan vara i sitt nätverkande.

Exempel på misstag:

  • Jag känner dig så jag ska alltid ha rabatt. Men jag ger aldrig något tillbaka.

  • Snacka mycket, leverera lite.

  • Jag hör bara av mig när jag behöver något.

  • Gör små projekt stora. Skapa problem för folk som försöker hjälpa.

  • Be om jättestora tjänster som om dom vore små.

  • Tala om för dina vänner att jag kan fixa saker som om dom vore mina kompisar.

  • Blanda ihop personliga nätverk med professionella nätverk utan att tänka sig för. Man kan lätt känna sig obekväm om man gör fel.

  • Nätverkande handlar inte om pengar. Jag vill inte ha "dricks" när jag hjälper dig - jag vill att du hjälper mig! En burk hemmagjord sylt är värd mer än du tror

Listan kan göras oändlig. Tror ni förstår principen.
Exempel på bra nätverkande:

Lånade en kompis bil i två dagar. Lämnade tillbaka bilen nytvättad både inuti och nyvaxad. Lade en flaska gott vin i framsätet. Han blev jätteförvånad. Gissa om jag får låna bilen igen?

En granne till mina svärföräldrar behövde hjälp med datorn när jag var och hälsade på. Slutade med att jag satt en eftermiddag och installerade grejer, fixade bredband och lärde hans fru hur man körde lite grejer. Samma kväll kom dom över med färsk fisk som dom hade fiskat i en sjö - blev en otrolig middag!

Vore kul att ha en nätverkstråd här för egenföretagare! Vad är dina tankar och kommentarer kring ditt personliga nätverk? Vad har du varit med om?

Det bästa nätverkstipset jag fått är att när du träffar någon ska du inte först fundera på hur den personen kan hjälpa dig, utan hur du kan hjälpa honom/henne. Den enkla tanken har hjälpt mig knyta många ovärdeliga kontakter.

Ett annat exempel på misstag är att inte komma ihåg svaren folk ger på frågor man ställer.

T.ex. om man frågar någon i sitt nätverk ifall de är bra på Photoshop för man behöver hjälp och svaret man får är "Nej". Sen ett halvår senare kommer man med samma fråga igen.

Att komma ihåg saker om personer ger ett bra intryck, man blir alltid lite smickrad om någon kommer ihåg saker i stil med: "Just ja, visst var det hösten 2003 du var ute och reste i Asien och tog dykcert."

En polare frågade om jag kunde kolla priser på klockor i Singapore. Sure sa jag och gick till en klockbutik och SMS:ade över priserna.

Dagen därpå bad han mig kolla upp priser på en annan modell av samma tillverkare. Så jag gick till samma butik igen och SMS:ade priset.

Sen ringer han mig i typ 15 minuter på mobilen (ni vet vad det kostar när man är utanför sverige på Telenor abb) och diskuterar modeller, hur ett eventuellt köp skulle gå till och en massa smådetaljer.

Sen var det tyst.

När jag kommer hem säger han "du kan väl kolla in lite andra modeller nästa gång du är nere - jag funderar på att köpa en xxxx istället".

Ingen jättestor grej men slutade med att jag fick gå runt i klockbutiker och betala någon hundralapp i mobilkostnader utan att ens få ett tack. Nästa gång svarar jag inte

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-02 11:23

En trevlig tråd Björnström

Har ganska nyligen startat upp ett projekt tillsammans med två kollegor och har här verkligen haft användning av mitt personliga Nätverk. Jag har inte ett så stort nätverk men har nu verkligen börjat förstå den enorma kraft ett bra nätverk har. Ska fortsätta bygga upp mitt nätverk i framtiden.

Vid uppstarten av vårat projekt har vi haft jätte mycket hjälp av olika personer, Allt i från affärsrådgivning till var man hittar bäst kaffe till just våran kaffemaskin har kommit från vårat nätverk. Hoppas nu verkligen att man kan få "betala tillbaka" någon gång när någon behöver hjälp.

Jag lärde mig massor om personligt nätverkande i Melbourne. Nu är jag rätt bra på att nätverka även i min närmiljö.

Vi har två fik inom 150 meter från där jag bor. På båda ställen vet alla vad jag heter.
Vi har två jättebra fik nära kontoret - på båda ställen behöver jag inte beställa när jag kommer in, jag är stammis
På vårt lunchställe har jag båda tjejerna som Facebook vänner.

Detta är ett väldigt intressant område. Nätverkande. Det låter lite pretentiöst. För min egen del så älskar jag att kunna hjälpa andra oavsett om det är frågor eller rena tjänster. Viljan att hjälpa andra UTAN att få något i gengäld är alltid större hos "framgångsrika nätverkare" än andra. Så även för mig. Tycker ordet "connector" är bättre än "networker". För det handlar om att koppla ihop folk som behöver varandra och det är det roligaste som finns!

Hela detta inlägget lät ju som en klapp på axeln på mig själv men ja... Det är det inte.

Mattias Grenhall ([email protected]) | LinkedIn

1
Bevaka tråden