Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt !

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-11 14:50

Jag sitter just nu och filar på en ide som jag har haft under en lång tid. Problemet är så att iden är inget som man kan genomföra på egenhand utan det behövs ett par stora företag bakom det "Kan säga att det rör sig om underhållning på Internet" Hur skulle ni gå till väga. Jag jobbar just nu med att få färdigt en projektbeskrivning
. Men sen då

P.s söker även en partner för ett annat projekt i form av en community

Mvh Fredrik

Följ standardproceduren:

- Skapa en tydlig affärsplan. Beskriv vem som är kund, varför kunden vill använda din idé, hur många som kan bli potentiella kunder. Beskriv din produkt, vad den består av, vad den kostar att tillverka.

- Skapa en strategisk budget (långsiktig men inte lika noggrann) för några år framåt. Kritisera din egen budget.

När du har gjort detta så kan du presentera detta för en sluten krets "eldsjälar" som har pengar för att komma igång. Se till att dom skriver på ett NDA avtal som innebär att dom inte får genomföra idén utan ditt godkännande (gäller i domstol).

Om du har en idé som har skulle fungera i praktiken så lyssnar jag gärna.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-12 15:09

Hur skall man formulera ett NDA-avtal? Är det någon som har några tips eller en eventuell mall för hur det skall se ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-12 15:22

"You talk, you die!" Kort och koncist.

Ett annat tips är att när du skrivit klart allt detta så kopierar du allt och skickar det till dig själv. Då har du ännu ett bevis som håller i en eventuell rättegång. På det sätter kan du visa att du hade idén före ett visst datum.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: axeman:
Hur skall man formulera ett NDA-avtal? Är det någon som har några tips eller en eventuell mall för hur det skall se ut?

Om det är en seriös affärsidé så lönar det sig att tala med en bra advokat som kan gå igenom det hela och utforma ett NDA avtal åt dig.

Advokatfirman kan även hjälpa dig med affärsavtalet som tecknas med partners och titta på patentfrågor.

Jag kan rekommendera advokatfirman Fylgia i Stockholm - dom är dyra men väldigt bra.

Så gott som alla högskolor och universitet har avdelningar för att hantera innovationer och utvecklingsprojekt. I de flesta fall kan även utomstående få god hjälp därifrån. (Det kan gälla erfarna patentombud, erfarna jurister, investerare med mera. Ofta är kortare rådgivning gratis eller nästan gratis.)

En bra webbplats för sådant (och ytterligare kontakter) är http://www.chalmersinnovation.com/. Även om du tycker allt verkar "stort" där så har de tid och intresse i att ta hand om även små idéer.

Just nu pågår också en tävling — som samtidigt är ett stöd för egen affärsutveckling — som jag tycker du skall titta närmare på. Den finns på http://www.venturecup.org/.

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 17:37

Tack för alla bra tips. Just nu så har jag så många ideér så det gör ont i mitt huvud. Fast det kanske är ett bra tecken på att allt funkar som det ska där uppe

Mvh

1
Bevaka tråden