Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlust från föregående år

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-31 18:42

Hej
Jag undrar om någon vet hur man bokför en förlust från föregående år i enskild firma. Alltså om jag haft en förlust 2006, ska den då bokföras i 2007 års bokföring och om det är ett förlustbalanskonto, vilket är då motkontot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 03:51

Hej!

Enligt mig bör du göra som såhär (rätta mig gärna):

Det sista du ska ha gjort 2006 är att bokföra resultatet på ett konto i kontoklass 89, vanligtvis 8999. I ditt fall då Kredit i 8999 och Debet i 2099 (eller liknande), det omvända vid vinst.

Denna ingående balans ska sedan bokas om till ett annat konto i klass 89, vanligtvis 8998 (Vinst/Förlust föregående år) i början av 2007 års bokföring.

Det finns generellt sett inte ett givet konto för vinst respektive förlust utan dess påverkan i bokföringen beror ju på bokningen.

Läs mer här http://www.bokforingstips.se/Bokslutstransaktioner/arets_resultat.htm

//Oskar

Se till att den kommer med. En förlust tar du ju med dig tills dess du får vinst och på så sätt kan du eliminera/minska din skatt. Du ska def. ha in den på ett balanskonto efter årsbokslut. Några satta konton finns eg. inte men ovanstående är en vanligt nyttjad kontoplan.

Under dina 5 första år kan du också kvitta förlust emot lön. Finns dock ett regelverk för detta.

1
Bevaka tråden